Egy lépéssel közelebb kerültünk a robottaxik világához

önvezető autó
A Lexus brand SUV - which was modified by the Google sister company Waymo to become a self-driving car - pictured right before the start of the developer conference Google I/O in Mountain View, California, US, 16 May 2017. Photo: Andrej Sokolow/dpa
Vágólapra másolva!
Fontos szabályozói döntés született a közelmúltban, Kaliforniában. Az állam ugyanis engedélyezte a Google mögött álló Alphabetnek, hogy egy tesztprogram keretében kereskedelmi forgalomba állítson önvezető taxikat.
Vágólapra másolva!

Az illetékes kaliforniai hatóság jóváhagyta a Waymo kérelmét, így az Alphabet önvezető autókat gyártó cége részt vehet abban a tesztprogramban, amely éles helyzetben, kereskedelmi környezetben is lehetővé teszi a robottaxik működését. A döntés egy héttel azt követően érkezett, hogy a Waymo elérhetővé tette az önvezető járműveit a Lyft sofőrjeinek Phoenixben – írja a CNBC.

A mostani jóváhagyás rendkívül fontos a Google anyacége számára, amely a Waymo keretein belül már évek óta foglalkozik önvezető járművekkel.

Ezzel pedig egy lépéssel közelebb került a cég ahhoz, hogy széles körben, kereskedelmi forgalomban működtethessen robottaxikat.

A Waymót egyébként 2016-ban választották le a Google-ről, és 2018 decembere óta Phoenixben már tesztelik kereskedelmi forgalomban a Waymo One nevű robottaxi szolgáltatást.

A Waymo zöld jelzést kapott Kaliforniában Forrás: Waymo

A Waymo azonban nem az egyetlen nagy név, amely kísérletezik a robottaxikkal. Az Uber szintén fejleszt és tesztel önvezető technológiákat, míg a Tesla vezérigazgatója, Elon Musk idén jelezte, a vállalat 2020-ban elvileg már képes lesz önvezető taxikat kínálni a piacon. Az Uber egyébként 2016 szeptemberében kötött is egy együttműködést a Volvóval az önvezető technológia fejlesztéséről. A 2017-ben aláírt megállapodás szerint a Volvo 2019 és 2021 között több tízezer önvezető autót értékesítene majd az Uber számára.

Miközben tehát a Waymo szóvivője egyértelműen üdvözölte a kaliforniai hatóság friss döntését, nem meglepő, hogy az elmúlt hónapokban a Tesla és az Uber bejelentései miatt

egyre több elemző kezdett el azon gondolkodni, kitörhet-e a nagy önvezető autó háború.

Ha ugyanis a fejlesztések jól haladnak, és egyre szélesebb körben teszik majd lehetővé a szabályozók a robottaxik – és általában az önvezető járművek – terjedését, akkor ez egészen izgalmas helyzetet eredményezhet nemcsak a fuvarmegosztó cégek körében, de általában az autóiparban is.