Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletekben 1, a nem élelmiszer-kiskereskedelmi üzletekben 4,8, az üzemanyag-kiskereskedelemben 0,8 százalékkal emelkedett az értékesítés naptárhatástól megtisztított volumene.
2019 első öt hónapjában a forgalom a naptárhatástól megtisztított adatok szerint 5,8 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakában mért értéket.
Növekedtek az eladások az iparcikk jellegű vegyes (8%), valamint a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszer-üzletekben (2,7%). Az árucikkek széles körére kiterjedő, a kiskereskedelmi forgalomból 5,8 százalékkal részesedő csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene 38 százalékponttal emelkedett, folytatva az évek óta tartó bővülést.
A most publikált adatok azt jelentik, hogy a 2015. évi átlaghoz képest 23,3, 2010-hez viszonyítva pedig 35,6 százalékkal magasabb a kiskereskedelmi üzletek forgalma.
Idén a reálbérek növekedése elérheti a 6,5 százalékot, így folytatódhat a kiskereskedelmi forgalom dinamikus növekedése, azonban ennek mértéke 5,5 százalékra lassulhat a tavalyi 6,5 százalékos forgalombővülés után
- prognosztizálja Suppan Gergely, a Takarékbank vezető elemzője. A háztartások ugyanakkor nem csupán a kiskereskedelemben növelik fogyasztásukat, így a vendéglátás, belföldi turizmus, szabadidő, szórakozás, valamint egyéb szolgáltatások területén is jelentős növekedésre lehet számítani.
Májusban - a nyers adatok szerint - 3 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom, ez alig több mint a fele az első öt hónapban elért 5,9 százalékos többletnek, azaz jelentősen lassult a bővülés üteme.
A szektor teljesítményéről pontosabb képet adó naptárhatással tisztított adatok szerint májusban a növekedés mindössze 2,6 százalékot tett ki, ez jócskán elmarad az előző hónapokban látott 5,4-8,4 százalékos emelkedéstől és az első öt hónapra vonatkozó 5,8 százalékos többlettől
– értékeli a friss adatokat Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője.
Németh Dávid elmondta:
egyelőre kérdés, hogy egyszeri megtorpanásról van-e szó?
Erre volt már korábban is példa: 2017 februárjában például mindössze 1,5 százalékos pluszt ért el a kiskereskedelem, ennek ellenére akkor éves átlagban jól szerepelt a szektor, és 5,7 százalékos növekedést ért el.