A munkaerő megtartása: nem minden a pénz

2019.07.08. 12:47

A mai munkaerőpiaci trendek alapján elmondható, hogy nem csak a tehetségek bevonzása vált egyre nehezebbé, hanem a megtartásuk is. A legtöbb vállalkozás felismerte, hogy munkaerőmegtartási stratégiát kell felállítani. Melyek ma a munkaerőmegtartás leghatékonyabb eszközei? Miért fontos ez ennyire?

Elsőként szükséges említeni a hitelességet, amely nem csak a kiválasztási folyamat során kap nagy szerepet, hanem már az adott pozíció hirdetésénél is, hiszen a munkavállaló ekkor találkozik először a munkáltatói branddel. Épp ezért lényeges, hogy a kiválasztási folyamatban a HR munkatársak a hirdetésben leírtakat erősítsék meg az interjú alatt, ekkor alakul ki ugyanis a jelölt első benyomása a vállalatról. Meghatározó, hogy a munkavállaló az első perctől érzi-e, hogy valóban fontos az, hogy ő milyen minőségben járul hozzá a cég által képviselt értékekhez.

Sokan azt mondják egy munkavállaló elvesztése anyagi és időveszteséggel jár, azonban a Work Force munkaerő közvetítő cégként felismerte  és tesz is annak érdekében, hogy megállítsa a fluktuációt, amely nem csak a munkamorálra hat negatívan, de a munkakörnyezetre is. Felgyorsult kommunikációs környezetünkben a vállalatot erősítő pozitív vélemények egyértelműen hatással vannak a szakmailag képzett és tehetséges leendő munkavállalók megtalálására és hosszútávú foglalkoztatására.

Kutatásokból ismerhetjük a foglalkoztatottak preferenciarendszerét, és nem árulunk el nagy titkot, ha azt mondjuk, hogy a bér és az egyéb juttatások állnak szinte mindenki számára az első helyen, azonban ezt a tendenciát egyre inkább árnyalja a munkavállalók egyéb igénye is. A fizikai munkaerő esetén a másik befolyásoló tényező a bánásmód. Ha a munkavállaló munkáját elismerik, megbecsülik, meghallgatják igényeit, az motiválóan hat a teljesítményére és elköteleződése is években mérhető.

Általánosságban elmondható, hogy a legtöbb munkavállalónak egyre inkább fontossá vált, hogy jó hangulatban dolgozzon, kihívást jelentő, ám megoldható feladatokkal foglalkozzon, ahol számítanak a hozzáértésére. Vezető pozíciókban az egyértelmű szakmai karrierút lehetősége hat motiválóan, illetve egyre nagyobb szerepe van a szakmai képzéseknek is. Ennek többféle előnye is van: egyrészt a cég hatékonyságához is hozzájárul az elsajátított tudás, másrészt a munkavállalók megtartásához és elégedettségük növeléséhez is jó eszköz.

Ugyancsak mérvadó pont egy munkavállaló életében, ha a céges rendezvények, csapatépítők vagy nyári programok is részét képezik a „csomagnak" - fejti ki a Work Force Kft. HR szakértői csapata. A közösen, de nem hétköznapi munkával töltött idő könnyen összekovácsolhatja a csapatot, ami pozitívan hat a mindennapi munkavégzésre is.

Hangsúlyos a megfelelő bérezés, azonban a fizetés nem minden. Ha a munkavállaló szakmailag és emberileg is elégedett, ragaszkodni fog a munkahelyéhez, vagyis akkor sem dönt feltétlenül a távozás mellett, ha magasabb fizetésért csábítanák el. A legfontosabb, hogy a munkavállaló lássa, honnan hová halad, lássa saját munkájának eredményét, értelmét és szerepét a cégen belül, és lássa a maga fejlődését, karrierének alakulását.

Forrás: Pixabay

A jó hangulat mellett egyre kiemelkedőbb szerepe van a rugalmasságnak is. Legyen szó akár négynapos munkahétről vagy otthoni munkavégzésről, rugalmas munkaidőről, egyre több munkavállaló számára kulcskérdés, hogyan tudja maga beosztani az idejét. Különösen a gyerekes és a fiatal munkavállalók számára lehet vonzó, ha a lehetőségekhez mérten szabadon tudnak gazdálkodni a munkaidejükkel.

Emellett a közvetlen felettessel kialakított kapcsolat is jelentős, hiszen a közvetlen felettes és a beosztott egymásra vannak utalva, a köztük lévő munkakapcsolat alapvetően befolyásolhatja a cég működését és sikerességét. Vezetői szinten érdemes nyíltan kommunikálni a munkavállalókkal, ez csökkenti a félreértések és konfliktusok esélyét, kiépítve így a bizalmat és elkötelezettséget a csapatban.

A vállalkozásoknak az egyes generációk számára eltérő ajánlatot kell tenniük. Míg egy tapasztalt munkavállaló esetében fontos tényező a lojalitás, a vállalatnál betöltött szerep, az érzés, hogy hozzá tud tenni valamit a sikerhez, addig a Z generációs fiatalok számára egyre fontosabb a mobilitás, a projekt alapú munkavégzés akár a világ minden tájáról: digitális nomád életstílusban. Munkaerő-piaci tendencia napjainkban a munkaerő mobilitása, a fiatalabb generációk könnyebben váltanak munkát vagy munkahelyet. Ott dolgoznak szívesen, ahol elismerik a tudásukat, támogatják ötleteiket, értékes mentorálást kapnak és van lehetőségük egy-egy projekt önálló megvalósítására is. Ők valószínűsíthetően már a saját álmaik és vágyaik megvalósítására fognak törekedni, kevésbé integrálódnak és köteleződnek el egy szervezethez. Ezen generáció szülötteinek többsége előreláthatólag az önmegvalósító munkamorált fogja majd előnyben részesíteni – erősíti meg a Work Force munkaerő-közvetítő csapata.

A cikk megjelenését a Work Force támogatta.