Mekkora üzlet a közelgő űrturizmus?

Blue Origin, New Shepard
This June 19, 2016 handout photograph obtained courtesy of Blue Origin shows the New Shepard booster landing during its fourth mission in an undisclosed place. The two companies leading the pack in the pursuit of space tourism say they are just months away from their first out-of-this-world passenger flights -- though neither has set a firm date. Virgin Galactic, founded by British billionaire Richard Branson, and Blue Origin, by Amazon creator Jeff Bezos, are racing to be the first to finish their tests -- with both companies using radically different technology. / AFP PHOTO / BLUE ORIGIN / Thom Baur / With AFP Story by Ivan COURONNE: First space tourist flights could come in 2019 == RESTRICTED TO EDITORIAL USE / MANDATORY CREDIT: "AFP PHOTO / BLUE ORIGIN / THOM BAUR" / NO MARKETING / NO ADVERTISING CAMPAIGNS / DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS == /
Vágólapra másolva!
Hamarosan eljöhet az idő, amikor az ember nem valamelyik tengerpartra megy kirándulni, hanem az űrbe. Ahogy a világ hamarosan megünnepli a Holdra szállás 50. évfordulóját, egyre közelebb kerülünk az űrturizmushoz is – ez pedig nem mellékesen hatalmas üzleti lehetőség is.
Vágólapra másolva!

Július 20-án lesz az 50. évfordulója annak, hogy Neil Armstrong és Buzz Aldrin az Apollo 11 fedélzetén landolt a Holdon. Most, fél évszázaddal később, egyre közelebb kerültünk ahhoz a jövőhöz, amelyben bárki számára elérhetővé válhat az űrutazás – pontosabban, azon milliárdosok számára, akik ki tudják fizetni.

Jönnek a fejlesztések

A legutóbbi fontos fejlesztés a területen Jeff Bezos nevéhez köthető. Az Amazon alapítója és vezérigazgatója áll ugyanis a Blue Origin nevű cég mögött, amely épp olyan űrhajót épít, amely 6 főnek tud kényelmes üléseket biztosítani, ráadásul a hatalmas ablakok lehetővé teszik a kellemes kilátást az űrben.

Noha már megnyílt a foglalás a cég weboldalán, a pontos időpontokat és az árakat majd csak később fogják bejelenteni

– írja a CNBC.

Mindeközben Nagy-Britanniában Richard Branson egy lépéssel előrébb tart, és 600 jegyet árusít az űrutazási projektjére, egyenként 250 000 dollárért. A milliárdoshoz köthető VSS Unity februárban egyébként fel is jutott az űrbe.

Jeff Bezos is beizzítja a rakétáit Forrás: AFP/Blue Origin

A harmadik nagy szereplő Elon Musk, és a SpaceX. A Tesla alapítójának eddigi erőfeszítései kevéssé az űrturizmusra, inkább a szállítmányozásra fókuszáltak. Mindazonáltal Musk korábban közölte, „elég menő lenne", ha az emberek fizetnének azért, hogy felmenjenek az űrbe a nemrég bemutatott Crew Dragon nevű űrhajóján.

A világ első űrturistája egyébként az amerikai üzletember, Dennis Tito volt,

aki 2001-ben nagyjából 20 millió dollárt fizetett azért, hogy felmenjen a Nemzetközi Űrállomásra.

Hatalmas üzlet

Mindeközben a UBS elemzői csapata úgy számolt, hogy az űrturizmus iparágának mérete 2030-ra elérheti a 800 milliárd dollárt is. Egy márciusban kiadott elemzésükben a szakértők úgy számoltak, hogy egy hagyományos repülőgépen a zérógravitációs élmény már 5000 dollárból is kijön egy utasnak, de a jövőbeni Holdutazás ára akár 150 millió dollár is lehet.

Elon Musk is fontos szereplő lehet az űrturizmusban Forrás: AFP/David Mcnew

Ennél azonban izgalmasabb lehet, hogy az űrturizmus fejlesztései a földi utazásra is hatással lehetnek.

Ez azt jelenti, hogy radikálisan lecsökkenhet a repülési idő olyan utazások esetében, amelyek jelenleg 10 órát vagy annál többet is igénybe vesznek.

A SpaceX például tavaly közölte, hogy olyan nemzetközi utazási szolgáltatást akarnak kiépíteni, amely 10 éven belül lehetővé tenné, hogy a Földön bármely célállomás elérhetővé váljon mindössze egy órás utazással. Egy TED előadáson a vállalat működési igazgatója úgy nyilatkozott, a Big Falcon Rocket nevű gépük akár 100 utast is elbírna, ráadásul a mai viszonylatokhoz képest is elérhető árakon.

Ha tehát tömegével nem is járunk majd a Holdra nyaralni a közeljövőben, az ténylegesen elérhetővé válhat, hogy néhány órán belül hatalmas távolságokat tegyünk meg a Földön. Ez pedig önmagában is hatalmas lehetőség, nemcsak az utasoknak, de a vállalatoknak is.