Július 20-án lesz az 50. évfordulója annak, hogy Neil Armstrong és Buzz Aldrin az Apollo 11 fedélzetén landolt a Holdon. Most, fél évszázaddal később, egyre közelebb kerültünk ahhoz a jövőhöz, amelyben bárki számára elérhetővé válhat az űrutazás – pontosabban, azon milliárdosok számára, akik ki tudják fizetni.
A legutóbbi fontos fejlesztés a területen Jeff Bezos nevéhez köthető. Az Amazon alapítója és vezérigazgatója áll ugyanis a Blue Origin nevű cég mögött, amely épp olyan űrhajót épít, amely 6 főnek tud kényelmes üléseket biztosítani, ráadásul a hatalmas ablakok lehetővé teszik a kellemes kilátást az űrben.
Noha már megnyílt a foglalás a cég weboldalán, a pontos időpontokat és az árakat majd csak később fogják bejelenteni
– írja a CNBC.
Mindeközben Nagy-Britanniában Richard Branson egy lépéssel előrébb tart, és 600 jegyet árusít az űrutazási projektjére, egyenként 250 000 dollárért. A milliárdoshoz köthető VSS Unity februárban egyébként fel is jutott az űrbe.
A harmadik nagy szereplő Elon Musk, és a SpaceX. A Tesla alapítójának eddigi erőfeszítései kevéssé az űrturizmusra, inkább a szállítmányozásra fókuszáltak. Mindazonáltal Musk korábban közölte, „elég menő lenne", ha az emberek fizetnének azért, hogy felmenjenek az űrbe a nemrég bemutatott Crew Dragon nevű űrhajóján.
A világ első űrturistája egyébként az amerikai üzletember, Dennis Tito volt,
aki 2001-ben nagyjából 20 millió dollárt fizetett azért, hogy felmenjen a Nemzetközi Űrállomásra.
Mindeközben a UBS elemzői csapata úgy számolt, hogy az űrturizmus iparágának mérete 2030-ra elérheti a 800 milliárd dollárt is. Egy márciusban kiadott elemzésükben a szakértők úgy számoltak, hogy egy hagyományos repülőgépen a zérógravitációs élmény már 5000 dollárból is kijön egy utasnak, de a jövőbeni Holdutazás ára akár 150 millió dollár is lehet.
Ennél azonban izgalmasabb lehet, hogy az űrturizmus fejlesztései a földi utazásra is hatással lehetnek.
Ez azt jelenti, hogy radikálisan lecsökkenhet a repülési idő olyan utazások esetében, amelyek jelenleg 10 órát vagy annál többet is igénybe vesznek.
A SpaceX például tavaly közölte, hogy olyan nemzetközi utazási szolgáltatást akarnak kiépíteni, amely 10 éven belül lehetővé tenné, hogy a Földön bármely célállomás elérhetővé váljon mindössze egy órás utazással. Egy TED előadáson a vállalat működési igazgatója úgy nyilatkozott, a Big Falcon Rocket nevű gépük akár 100 utast is elbírna, ráadásul a mai viszonylatokhoz képest is elérhető árakon.
Ha tehát tömegével nem is járunk majd a Holdra nyaralni a közeljövőben, az ténylegesen elérhetővé válhat, hogy néhány órán belül hatalmas távolságokat tegyünk meg a Földön. Ez pedig önmagában is hatalmas lehetőség, nemcsak az utasoknak, de a vállalatoknak is.