A Tesco évszázados titkainak nyomában

Tesco áruház bolt kereskedelem élelmiszer
A Tesco logo is pictured at a supermarket in west London on April 22, 2015. Britain's biggest retailer, supermarket group Tesco, announced Wednesday that it had plunged massively into the red last year as it took a hit on the value of its property. AFP PHOTO / ADRIAN DENNIS / AFP PHOTO / ADRIAN DENNIS
Vágólapra másolva!
A Tesco az idén kerek évfordulót ünnepel Magyarországon, hiszen huszonöt évvel ezelőtt nyitották meg Magyarországon első üzleteiket. Amikor a brit áruházlánc a kilencvenes évek közepén nemzetközi terjeszkedésbe kezdett, a magyar piacon jelent meg először a kelet-európai régióban. Az idei év mégsem ezért, hanem elsősorban azért jelöl igazi mérföldkövet a cég történetében, mert pontosan száz esztendő telt el a megalapítása óta.
Vágólapra másolva!

A Tesco elnevezés a cég T.E. Stockwell teaszállító partnerének és az alapító Jack Cohen nevének az összevonásából származik.

A Tescót 1919-ben az apai ágon zsidó származású

Jack Cohen alapította, aki az első világháborúban a brit légierő pilótájaként szolgált, majd 21 évesen, a leszereléskor kapott 30 fontnyi illetményéből vállalkozásba kezdett:

felvásárolta a hadsereg élelmiszer-feleslegét, és azt egy kordéról árusította London Hackney negyedében.

A Tesco alapítója, Sir John Cohen 1970 körül Forrás: Getty Images/Barnard

Kitartó munkával hamarosan bővíteni tudta az üzletkörét. Maga a Tesco név pedig először teásdobozokon jelent meg az 1920-as években.

Cohen első áruházát 1929-ben nyitotta meg London északi részén, Burnt Oakban.

A harmincas évektől kezdve a cég terjeszkedni kezdett, először a brit fővárosban, majd a közeli megyékben is folyamatosan vásároltak fel üzleteket.

Beindult az áruházlánc szekere

A Tesco szekere a második világháború után indult meg igazán. Sőt, ebben az időszakban már akkorára nőttek, hogy a társaság részvényeit 1947 karácsonya előtt bevezették a londoni értéktőzsdére.

Franciaországból, Németországból, Hollandiából és Belgiumból érkezett hölgyek csoportja a Tesco egyik angliai szupermarketében 1973-ban: a külföldi vásárlókat az áruházlánc a saját költségére kifejezetten azért invitálta meg, hogy összehasonlítsák a brit és a nyugat-európai üzletek árszínvonalát és választékát Forrás: Getty Images/2006 Getty Images/Keystone

Ekkoriban Angliában is megjelentek az önkiszolgáló üzletek,

és 1948-ban Jack Cohen is megnyitotta St. Albansben az első önkiszolgáló Tescót (amely a mai napig működik Tesco Metro áruházként).

Az első nagy alapterületű szupermarketet pedig 1956-ban létesítették az essexi Maldonban. Ettől kezdve még magasabb fokozatba kapcsolt a Tesco. Az 1950-es évek végén, az 1960-as évek elején több száz üzletet és áruházat vásároltak fel Nagy-Britanniában, így a szigetország kiskereskedelmének meghatározó cégévé nőtték ki magukat.

A Tesco rövid idő alatt a brit kiskereskedelmi piac egyik legjelentősebb szereplője lett Forrás: Getty Images/2009 Getty Images/Oli Scarff

A hetvenes években tovább folyt a terjeszkedés a brit piacon, ám ebben az évtizedben a legjelentősebb esemény az alapító, Jack Cohen 1979-ben bekövetkezett halála volt.

Vagyis a cég legnagyobb sikereit, és a nemzetközi térhódítást Cohen már nem érhette meg.

Megindul a nemzetközi terjeszkedés

Miután 1994-ben a Tesco bekebelezte a William Low nevű skót szupermarketláncot, a Sansbury'stől átvette az első helyet a brit piacon.

Ekkor elérkezettnek látták az időt a nemzetközi szintű terjeszkedésre.

Pontosabban az áruházlánc már a hatvanas években hozzálátott más piacok meghódításához is. Ennek első lépését 1962-ben az ír leányvállalat megalapítása jelentette. Ez volt az első Nagy-Britannián kívüli ország, ahol megvetették a lábukat.

A Tesco hirdetése a kínai fővárosban, Pekingben 2007-ben Forrás: Getty Images/2007 Getty Images/Andrew Wong

A kilencvenes évek közepétől a nemzetközi terjeszkedés fő irányát Közép-Európa, illetve a Távol-Kelet jelentette.

Régiónkban Magyarországon nyílt meg az első Tesco áruház,

majd Csehországban, Szlovákiában és Lengyelországban is piacra lépett a brit üzletlánc.

A kétezres évektől már a Távol-Keletre helyezték a hangsúlyt: Thaiföldre, Kínára, Malajziára, majd megjelentek Indiában, Indonéziában és Dél-Koreában is. Ez utóbbi piacon a Samsunggal közös befektetésként hozták létre a Homeplus bolthálózatot.

Negyed százada Magyarországon

A Tesco 1994-ben jelent meg Magyarországon, amikor felvásárolta a Global bolthálózatát. Ez a cég Magyarország északnyugati részén, főleg Győr-Moson-Sopron megyében működött és kisebb üzleteket (S-market), valamint néhány szupermarketet üzemeltetett. A Tesco még 1994-ben megnyitotta az első, önálló szupermarketét Szombathelyen, az Oladi lakótelepen. Kétéves bevezető időszak után 1996 novemberében átadta első budapesti áruházát a Pólus Centerben.
1997-re elkészült a második fővárosi hipermarket (a Fogarasi úton), majd 1998-ban megkezdődött az országos terjeszkedés. A Tesco már régóta a magyar piac legnagyobb kiskereskedelmi láncának számít.

A Tesco Fresh&Easy márkanéven 2007 elején az Egyesült Államokban indított szupermarketláncot, ott szokatlannak számító, 1400 négyzetméter körüli alapterületű áruházakkal. Ez a lépés azonban nem bizonyult sikeresnek, ezért néhány évvel később, 2013-ban eladták az üzletláncot.

Beütött a válság

Az ezt követő évben nehéz időszak vette kezdetét a társaság számára. 2014. október 23-án Richard Broadbent, a Tesco addigi elnöke kénytelen volt lemondani, miután

a cég eredménye több mint 90 százalékkal zuhant, emellett néhány héttel korábban egy hatalmas mértékű előzetes eredménykalkulációs hiba is nyilvánosságra került.

A bajt tovább tetézte, hogy ez a hiba még nagyobbnak is bizonyult az addig becsültnél. A 2014-es üzleti év első felére előzetesen kalkulált eredményt 263 millió fonttal becsülték túl, míg korábban 250 millió fontról volt szó.

Az áruházlánc logója az egyik angliai szupermarket bejárata felett 2015-ben: ebben az időszakban jelentős veszteségek vetettek árnyékot a cég gazdálkodására Forrás: AFP/Adrian Dennis

A legnagyobb brit kiskereskedelmi hálózat bejelentése szerint a 2014. augusztussal zárult 6 hónapban az összes tételt tartalmazó adózás előtti eredménye 112 millió fontra (mintegy 40 milliárd forintra) csökkent változatlan eladóterülettel számolva. Az egyszeri tételek és leírások levonása utáni adózatlan eredmény eközben 46,6 százalékkal, 783 millió fontra esett. A negatív hírek hatására a tőzsdén hosszú időre lejtmenetbe kapcsoltak a társaság részvényei.

A 2014/2015 évi pénzügyi krízisen végül az új elnök-vezérigazgató, Dave Lewis irányítása alatt tudtak felülkerekedni,

akinek a vezetésével az áruházlánc sikeres fordulatot hajtott végre a gazdálkodásában.

A cég elnök-vezérigazgatója, Dave Lewis a Jack's néven elindult saját diszkontlánc egyik üzlete előtt Forrás: AFP/Daniel Leal-Olivas

Az ezt követő években a Tesco számára a brit piacon a legnagyobb kihívást az Aldi és a Lidl által támasztott konkurencia jelentette.

Tavaly ősszel – az alapító emlékének adózva – Jack's márkanévvel önálló diszkonthálózatot indítottak el,

hogy a saját fegyverükkel vegyék fel a harcot a német hard diszkontokkal.

A Jack's márkanéven indított új lánc egyik üzletének belseje, a háttérben Jack Cohen katonakori fotójával Forrás: AFP/Daniel Leal-Olivas

Az idén májusban az Investopedia által nyilvánosságra hozott adatok szerint a Tesco a világ legnagyobb kiskereskedelmi cégeinek a rangsorában jelenleg az ötödik helyen áll, és tizenegy országban több mint 6800 áruházat működtet.