Itt a MÁV új vonata, ami pont olyan, mint a svájciaké

máv, stadler, kiss, motorvonat
Kigördült az első motorvonat
Vágólapra másolva!
Kigördült a MÁV-Start megrendelésére készült első nagy kapacitású KISS emeletes motorvonat a Dunakeszi Járműjavító gyártócsarnokából. 2020 februárjától már lehet utazni az új szerelvényeken.
Vágólapra másolva!

A Stadler 2010-ig DOSTO-nak hívta motorvonatcsaládját, majd annak az évnek a szeptemberében, a három-, négy- vagy akár hatrészes, villamos meghajtású, duplatörzsű (emeletes) motorvonatot KISS néven brandelték tovább.

Hamarosan Magyarországon is lehet utazni ezekkel a korszerű, szerelvényekkel, melyekből először az alpesi ország, Svájc vásárolt. Ott két ütemben, leszállításukat követően, 2012-ben és 2016-ban álltak forgalomba a motorvonatok, Zürich, illetve Bern elővárosi közlekedését támogatva.

A vonatoknak azóta több ország lett a vásárlója. Utazni lehet rajtuk Németország és Ausztria egyes vonalain, valamint Luxemburgban is. Moszkvában repülőtéri összeköttetést biztosítanak a motorvonatokkal az utasoknak, míg Azerbajdzsánban és Georgiában – korábbi nevén: Grúzia – „Eurasia” brand alatt használják azokat. A vonatokból hamarosan Svédországba, Szlovéniába, sőt, az USA-ba is szállít majd a gyártó.

Magyarországon most gördült ki az első motorvonat a vonatcsalád itteni forgalomra szánt szerelvényei közül.

Kigördült az első motorvonat Forrás: MÁV

Hány új motorvonatunk lesz?

A MÁV-Start közbeszerzési eljárás keretében kötött keretszerződést a Stadler Bussnang AG vasúti járműjavítóval, még 2017 áprilisában 40 darab KISS motorvonat szállítására. A MÁV-Start az első ütemben 2018-ban először 11 darabot, majd 2018 végén további 8 darabot hívott le, a fennmaradó 21 lehívásának előkészítése folyamatban van.

Az első körben lehívott 11 darab KISS motorvonat 2020 februárjától állhat forgalomba a váci és a ceglédi elővárosi vasútvonalon, majd további 8 emeletes motorvonat érkezik 2021 elején.

Tuzson Bence, a Miniszterelnökség közszolgálatért felelős államtitkára az ünnepségen kiemelte:

a most elkészült KISS emeletes motorvonat mutatja azt is, hogy a Dunakeszi Járműjavítónak megvan a képessége bármilyen vasúti jármű gyártására.

Az emeletes motorvonatok forgalomba állításával jelentősen javul a vasúti szolgáltatás minősége, gyorsabb, kényelmesebb eljutást tesz lehetővé Dunakeszi és Budapest között – mondta.

Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára pedig arról beszélt, a magyar vasút megújulásának a KISS emeletes motorvonat ugyanúgy jelképe lesz, mint ahogy annak számítanak több mint egy évtizede a Flirt motorvonatok.

Kitért arra, hogy a vasút megújítása jegyében a kormány jelentős infrasturktúra-fejlesztéseket is végrehajt, a budapesti elővárosi vasúti forgalom fejlesztése mellett a vidéki nagyvárosok agglomerációjában is javítani kívánja a vasút versenyképességét.

Az eseményen készült felvételen, balról jobbra: Dunai Zoltán, Peter Spuhler, Szepessy Tamás, Homolya Róbert, Dióssi Csaba, Mosóczi László, Tuzson Bence Forrás: MÁV

Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója „birodalmi lépegetőnek” nevezte az elkészült KISS emeletes motorvonatot.

Az emeletes motorvonatok forgalomba állításával a Budapest-Cegléd-Szolnok, illetve a Budapest-Vác-Szob vonalon jelentősen nő majd a férőhely-kapacitás.

Peter Spuhler, a Stadler Rail AG igazgatósági elnöke úgy fogalmazott, büszkék arra, hogy Magyarország kilencedik országként rendelt emeletes motorvonatot cégüktől.

Felidézte, hogy

Szolnokon és Pusztaszabolcson végrehajtott mintegy 80 millió eurós beruházásuk révén 500 embert foglalkoztatnak Magyarországon, és elégedettek a magyar dolgozók munkájával.

Kiválónak nevezte a Stadler cég és a Dunakeszi Járműjavító közötti együttműködést, és jelezte: további beruházásra is készek Magyarországon.

A Dunakeszi Járműjavítóban két darab KISS emeletes motorvonat készült el eddig, amelyek a napokban indulnak típustesztre, az egyik Németországba, a másik Csehországba. A tesztfutások teljesítése a típusengedély megszerzésének feltétele, amely az összes ilyen típusú járműre érvényes lesz Magyarországon.

Ezek miatt lehet várni az új motorvonatokat

A kétszintes motorvonatok a kor követelményeinek megfelelően korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált utastérrel, WIFI-vel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, valamint korszerű kamerarendszerrel rendelkeznek majd. Az emeletes motorvonatokon három hagyományos és egy mozgássérült WC lesz, a multifunkciós terek pedig négy kerekesszék, illetve 12 kerékpár vagy 5 babakocsi szállítására alkalmasak (a kerékpárhelyek száma további 24 darabbal bővíthető rugalmasan, igazodva ezzel a kerékpáros turisztikai szezonban megnövekedett utazási igényekhez) A KISS-ek a legújabb biztonsági szabvány szerint készülnek, és a gyártó ellátja őket az ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszerrel is, amely lehetővé teszi, hogy az európai uniós forrásokból felújított vasútvonalakon – a pályaparaméterektől függően – a 160 kilométer óránkénti engedélyezett sebesség ténylegesen kihasználható legyen. A vonatok üzemeltetési szempontból kivételes rugalmasságot biztosítanak a vasúttársaság számára, ugyanis a járművek a MÁV-START kötelékében üzemelő 123 darab – szintén Stadler gyártmányú – FLIRT motorvonattal is kompatibilisek, ezért akár szinkronüzemben is összekapcsolhatók.

Jelentős a hozzáadott érték

A szerződés szerint az első körben lehívott 11 darab KISS emeletes motorvonatnak 2020 februárjában kell forgalomba állnia, amelyhez járművenként üzembehelyezési engedély szükséges.

A MÁV-Start és Stadler közös közleménye szerint az új járművek jelentős magyarországi hozzáadott értékkel készülnek.

A belső térről készült felvétel Forrás: MÁV

Az első 11 KISS jelentős részének összeszerelése Dunakeszin történik. Nyolc szerelvény motorkocsijának és betétkocsijának összekapcsolása, illetve az összes jármű üzembe helyezése is itt történik. Az emeletes szerelvények 132 darab forgóváza szintén Magyarországon készül a Stadler szolnoki forgóváz-revíziós központjában.

Három szerelvény, illetve a járművek kocsiszekrényei és a motorkocsik a Stadler emeletes vonatok gyártásáért felelős svájci kompetenciaközpontjának irányítása alá tartozó fehéroroszországi üzemben, Minszkben készülnek.