Az alkalmazás, amely hamarosan letaszíthatja a Facebookot a trónról

2019.07.24. 07:30

A TikTok két éve indult világhódító útjára, azóta pedig már 950 millió letöltésnél jár az alkalmazás. A lényege, hogy leginkább a fiatalabb korosztály rövid, néhány másodperces videókat tud megosztani. Ezek néha viccesek, máskor a felhasználók csak zenére vagy előre felvett szövegre tátognak és táncolnak. A piac ezen szegmense viszont igen kockázatos, mivel a videós alkalmazások tűnnek el a leggyorsabban a piacról.

Néhány éve a Twitter hatalmasat bukott, amikor 50 millió dollárért megvették az akkor divatos Vine-t, amellyel a felhasználók 6 másodperces videókat tudtak megosztani profiljukon. Az elején mindenki rajongott az új ötletért, viszont hamar megunták a userek és átvándoroltak más applikációkra.

A TikTok két éve van a piacon és Kínából indult, majd európai debütálása után gyorsan elterjedt a tinédzserek körében. A felületen a fiatalok eleinte leginkább zenére tátogtak, mutogattak és táncoltak, majd később egyre kreatívabb tartalmakat is készítettek. Annyira berobbant az alkalmazás, hogy jelenleg már 950 millió felhasználója van világszerte, az első negyedévben pedig a harmadik legtöbbet letöltött alkalmazás volt, megelőzve például a Facebook-ot és az Instagramot.

A TikTok a ByteDance nevű kínai tech konglomerátum tulajdonában áll, amelyet 2012-ben alapított a korábban a Microsoftnak dolgozó Zhang Yiming. Zhang 2016-ban mutatta be Kínában a Douyin-t, majd nemsokára a külföldi piacot megcélozva létrehozták a TikTok brandet is. Emellett hamar kiiktatták a legnagyobb konkurenciának számító Musical.ly, amelyet 1 milliárd dollárért vásároltak fel és olvasztottak a TikTok-ba.

illusztrációForrás: AFP/Joel Saget

Az alkalmazás mára már olyan népszerű lett és olyan gyorsan növekszik, hogy az előző évben a Facebook is csinált egy saját videomegosztós appot, a Lasso-t. Ez viszont kicsit sem tudta megszorongatni a TikTokot, mivel egy év alatt csupán 187 ezren töltötték le. Miután az új alkalmazás kudarc lett, ezért a Facebook a már meglévőkbe próbálja integrálni a TikTok bizonyos funkcióit. A közösségi oldal ezzel a stratégiával döngölte földbe korábban többek között a Snapchat-et is.

Azonban eddig egyik próbálkozás sem tudta megállítani a TikTok előretörését. Az év első negyedévében az amerikai andorid-felhasználók 85 millió órát töltöttek el az alkalmazással, ez pedig ötször annyi, mint az előző év azonos időszakában. Szakértők szerint különösen nagy előnye a TikToknak a remekül működő algoritmus, ez viszont semmit sem ér, ha nem nem lesz profitábilis a vállalat.

A magántulajdonban lévő ByteDance eddig nem osztott meg pénzügyi jelentést a TikTokról, de szakértők abban egyetértenek, hogy valószínűleg jelentős veszteséggel üzemel a vállalat.

A többi alkalmazáshoz hasonlóan a TikTok is értékesít reklámokat, de más megoldásokkal is kísérleteznek, például szponzorált hashtag versennyel. Ezzel arra buzdítják a felhasználókat, hogy egy bizonyos hashtaget használjanak a videóik alatt.

A Guess Jeans volt az első amerikai vállalat amely megpróbálta a szponzorált kihívást. Arra kérték a felhasználókat, hogy töltsenek fel videókat, amelyekben szegényből hirtelen gazdagok lesznek, majd alatta használják az InMyDenim hashtaget. A hashtag alatt gyűjtött videókat 37 milliószor nézték meg.

A bevételszerzés mellett egy másik problémája a vállalatnak, hogy ugyan 950 millióan töltötték le az alkalmazást, de havonta csupán 150 millióan használják azt és korlátozott a hirdetések elhelyezésének lehetősége is. A Facebook például három különböző felületen is képes hirdetni, valamint havonta 2,4 milliárd aktív felhasználóval rendelkezik ezeken a platformokon.

(forrás: Fortune)