Átadták az eddigi legnagyobb afrikai szélerőművet

2019.07.23. 20:03

Bár termelni már tavaly szeptembertől termelt valamennyi tiszta villamos energiát, hivatalosan csak a napokban adták át Afrika eddigi legnagyobb szélerőművét, Kenyában. A beruházás komoly szerephez juthat Kelet-Afrika legdinamikusabban fejlődő gazdaságában - írja a Wind Daily.

A hatalmas beruházás többszöri csúszás után készült el. A 365 szélturbinát magában foglaló létesítményt Kelet-Afrika egyik legérdekesebb természeti képződményének keleti partján húzták fel: a Turkána-tó a világ legnagyobb, állandó vízű sivatagi tava, mintegy 600 kilométerre Nairobitól.

A beruházás 680 millió dollárba, azaz nagyjából 195 milliárd forintba került.

A projektet az Európai Fejlesztési Bank 200 millió dolláros kölcsönnel támogatta.

Egyúttal ez Kenya történetének eddigi legnagyobb magánberuházása.

Az átadás napján készült felvételen a Turkána-tó partján álló szélerőmű egy részleteForrás: AFP/Nick Perry

A 310 megawattos létesítmény mostantól gazdaságos módon termelhet energiát hálózatra, a dinamikusan fejlődő Kenya energiaszükségletének mintegy 15 százalékát biztosítva. A megtermelt energia 428 kilométeres összeköttetésen jut el a központi hálózatba.

"Ma ismét megmutattuk, mire lehetnek képesek a kontinensen, hiszen bemutattuk annak legnagyobb szélfarmját" - mondta az átadási ceremónia után Uhuru Kenyatta kenyai elnök, majd hozzátette: nincs kétség afelől, hogy országa a megújuló energiák világszinten is vezető felhasználójává válhat. A nairobi vezetés még korábban kijelentette, hogy Kenya 2020-ra energiaszükségletét 100 százalékban megújuló energiákból fogja fedezni.

Ennek ugyanakkor ellentmond az, hogy - az Origo a projektről ebben a cikkében írt - az ország kínai kivitelezőkkel építené meg első szénerőművét, ráadásul egy különleges, világörökségi helyszínen.

A most átadott szélerőmű mindenesetre rendkívüli beruházásnak számít.

Felhúzásához több száz kilométernyi utat kellett kiépíteni, a dán Vestas gyártotta szélkerekek pedig az 1200 kilométerre lévő Mombasa kikötőjéből érkeztek a helyszínre, alkotóelemeiket az orosz Matrjoska-babákhoz hasonlóan, egymásba helyezték a szállítás idejére.