Globálisan több mint 1,9 milliárd hektoliter sör fogyott tavaly. A világ legnagyobb sörgyártó nemzete Kína, a második az USA, a harmadik pedig Brazília volt. A magyar sörpiacon a mennyiség helyett a minőség hódít, a prémium sörök idén is tarolnak. De tudta, hogy a sörnek világnapja is van?

Világviszonylatban messze a legnagyobb sörgyártó Kína, évente több mint 465 millió hektoliter sört gyártanak, ami több mint kétszerese az USA termelésének. 

Az Egyesült Államok a maga 224 millió hektoliteres mennyiségével azonban még így is a világ második legnagyobb termelője, a harmadikok pedig a brazilok, több mint 134 millió hektoliterrel - írja a Magyar Sörgyártók Szövetsége közleményében. 

Globálisan a negyedik, s ezzel Európa legnagyobb sörgyártója Németország 93 millió hektoliterrel, ahol több mint 1300 sörgyár működik, és éves szinten több mint 5000-féle márkájú sört készítenek.

Forrás: Pixabay.com

Az ötödikek az oroszok 89 millió hektoliterrel, őket követi Mexikó 82,5 millió hektoliterrel, Japán (55 millió hektoliter), az Egyesült Királyság (40 millió hektoliter), Lengyelország (39 millió hektoliter) és a tizedikek a spanyolok 32 millió hektoliterrel.

Melyek a legnagyobb sörnemzetek?

A sörgyártás a legtöbb helyen összhangban áll a fogyasztással: a legnagyobb sörfogyasztó Kína, évi mintegy 113 milliárd üvegnyi sörrel. Érdekesség, hogy az USA-ban 67,5 milliárd üvegnyit fogyasztanak, többet, mint amennyit gyártanak.

Európában egy 2017-ben készült átfogó felmérés szerint a teljes sörfogyasztás közel 374 millió hektoliter volt, addig a magyar sörpiacon ebben az időszakban 6,22 millió hektoliter volt a forgalom. Ezzel az eredménnyel hazánk egyébként a középmezőnyben helyezkedik el,  a "legnagyobb sörnemzetek" Európában a németek, az angolok, a lengyelek és a spanyolok mind a gyártás, mind a fogyasztás oldaláról.  A legnagyobb exportőrök a belgák, a németek és a hollandok, Magyarország e tekintetben a 18. helyen állt 2017-ben 538 ezer hektoliteres sörexportjával.

Forrás: Wikimedia Commons/Uri Tours

Bár a sörpiac folyamatosan átalakul, a sör népszerűsége töretlen. Nem véletlen, hogy a világon egyre több helyen tartják meg a sör világnapját augusztus első péntekén. Az ötlet 2008-ban egy amerikai sörözőből indult, azóta pedig már több száz országban ünnepelnek a barátság és a sör iránti szerelem jegyében. 

A világnap célja, hogy összehozza a sört kedvelő baráti közösségeket, valamint elismerje a sör készítőit és felszolgálóit.

Hazánkban jól fogynak a prémium sörök 

E nevezetes nap alkalmából nézzük, hogy fest manapság a magyar sörpiac. Az első fél évben a sörfogyasztás szempontjából legerősebb két hónapból (május és június) a májusi időjárás kifejezetten hűvösebb volt a megszokotthoz képest. Az első fél évben 2,4 százalékkal, 3051 ezer hektoliterre csökkent tavalyhoz képest az öt legnagyobb gyártó (Borsodi, Dreher, Heineken, Carlsberg és Pécsi) belföldön értékesített söreinek mennyisége.

S míg tavaly a második negyedévben 1985 ezer hektoliter sört értékesítettek, addig az idén 1882 ezer hektolitert.

Hazánkban idén a prémium és szuper prémium sörök fogyasztása tovább nőtt, míg a többi sörfajta forgalma a hidegebb időjárás hatására valamelyest csökkent - jellemzi a jelenlegi trendeket Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója.

Az első félévi adatok alapján a prémium szegmens forgalma eléri a teljes forgalom közel egynegyedét.

Jó hír ugyanakkor, hogy egyre népszerűbb a mérsékelt alkoholfogyasztás. Az egészségtudatosság nemcsak a táplálkozásnál és a testmozgásnál nyert teret az utóbbi időben, hanem az alkohol fogyasztása során is. A magyar sörkultúra folyamatosan fejlődik, az európai trendeket követve. Folyamatosan nő a prémium és szuper prémium sörök forgalma, valamint a csökkentett alkoholtartalmú, ízesített termékek fogyasztása. A magyarok manapság egyre inkább a minőségre és nem a mennyiségre koncentrálnak - emeli ki végezetül Kántor Sándor.