Folytatódik a kamionosok pokoljárása

2019.07.30. 17:08

Egyre jobban szenvednek a kamionos cégek az Egyesült Államokban. Miközben csődhullám sújtja az iparágat, most az egyik vállalat arról számolt be, hogy a profitja egy év alatt 2,5 millió dollárról mindössze 1000 dollárra zuhant.

Szabályos pénzügyi „vérfürdő" tapasztalható az amerikai kamionos és teherautó vállalatok között a Business Insider tudósítása szerint. Az USA-ban az áruszállítás 72 százalékát a kamionos vállalatok bonyolítják, azonban az iparág óriási szenvedésen megy keresztül az elmúlt időszakban. Folyamatosan mennek csődbe a cégek, és amelyek még talpon vannak, azok is küszködnek a profittermeléssel.

A vesszőfutás legfrissebb példáját az arkansasi USA Truck hozta, amely a tavalyi második negyedévben 2,5 millió dolláros nyereséget termelt, míg az idei második három hónapban már csak 1000 dollárt. A vállalat jelentése szerint a megtett távolság mértéke nőtt az elmúlt évhez képest, azonban az egy rakodásra eső bevétel – amely kulcsfontosságú mérőszám az iparágban – 18,4 százalékkal csökkent egy év alatt. Az előző negyedévhez képest 8,5 százalékos volt a zsugorodás.

A szektor legnagyobb problémáját az jelenti, hogy az egyszeri szállítási megbízások rátája brutálisan beszakadt az elmúlt évben – 2018 és 2019 júniusa között 18 százalékos volt a csökkenés.

A nagyoknál már látszik a fény az alagút végénForrás: AFP/2010 Getty Images/William Thomas Cain

Mindazonáltal vannak olyan szakértők, akik szerint itt egy természetes korrekcióról van szó a korábbi nagy menetelést követően. Tavaly ugyanis a kamionos szállítmányozás elképesztően nyereséges volt, rekord alacsony számban mentek csődbe vállalatok, kimagaslóak voltak a szállítási ráták és akár nyolc hónapos várólisták is voltak az új kamionokra.

Egyes elemzők szerint tehát az történt, hogy az iparág szereplői egyszerűen túl sok kapacitást toltak ki a piacra, és a nagy felfutás után a piac most csak korrigálja magát.

Ehhez jön még, hogy a kamionos szállítmányozás egy igencsak ciklikus iparágnak számít, vagyis a kiemelkedően magas csúcsok és a brutális mélypontok egyaránt megszokottak a szektorban. Ráadásul tavaly már annyira drága volt fuvarozás, hogy az olyan cégek, mint az Amazon vagy a General Mills kénytelenek voltak árakat emelni, mert máskülönben nem lettek volna képesek kifizetni a termékeik szállításait.

Lehet azonban némi fény is az alagút végén az amerikai kamionosok számára. Bizakodásra ad okot ugyanis, hogy a kiskereskedelmi eladások emelkedést mutatnak, miközben az iparág olyan nagy nevei, mint a UPS vagy a J.B. Hunt a vártnál jobb negyedéves eredményeket közöltek ebben a hónapban.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK: