A Bosch és a Daimler fontos mérföldkövet ért el az automatizált vezetés felé vezető úton: a két vállalat megkapta a baden-württembergi illetékes hatóságok jóváhagyását a stuttgarti Mercedes-Benz Múzeum parkolóházában kialakított automatizált parkolórendszerhez. Az automata őrzött parkoló szolgáltatás okostelefon-alkalmazáson keresztül érhető el, és nincs szükség sofőrre a rendszer működéséhez.
Ez teszi a parkolót a világ első teljesen automatizált, sofőr nélküli (SAE 41-es szintű) nyilvános parkolójává mindennapi használat céljára.
„A sofőr nélküli vezetés és a parkolás fontos építőelemei a holnap mobilitásának. Az automatizált parkolórendszer megmutatja, hogy milyen messzire haladtunk már előre ezen az úton" - nyilatkozta dr. Markus Heyn, a Robert Bosch GmbH igazgatóságának tagja. Dr. Michael Hafner, a Daimler AG hajtástechnológiájának és automatizált vezetésének vezetője szerint a német hatóságok engedélye precedenst teremt a további hasonló jóváhagyásokra a világ bármely táján.
Mivel hivatalosan még nem hagyták jóvá az automatikus (sofőr nélküli) vezetést, a helyi hatóságok - a stuttgarti regionális közigazgatási hatóság és a Baden-Württemberg tartomány közlekedési minisztériuma - a német műszaki ellenőrök szakértőivel együtt felügyelték a projektet.
Az eredmény egy átfogó biztonsági koncepció lett, megfelelő tesztelési és jóváhagyási kritériumokkal, amelyek ezen a kísérleti projekten kívül is alkalmazhatók.
A koncepcióban a fejlesztők meghatározták, hogy a járművezetés nélküli jármű miként érzékelje a gyalogosokat és más autókat az útjában, és biztonságosan megálljon, amint akadályba ütközik.
Biztonsági kommunikációt létesítettek az összes rendszerkomponens között, továbbá biztonsági lépéseket tettek a parkolási manőver megbízható lebonyolítása érdekében.
A rendszer reklámja szerint
Menjen be a parkolóba, szálljon ki, és küldje el az autót egy parkolóhelyre, csak egy okostelefon képernyőjére koppintva - az automata őrzött parkoláshoz nincs szükség sofőrre.
Miután a sofőr elhagyta a parkolóházat, az autó elnavigál egy kijelölt helyre és leparkol. Az autó vezetőjének dolga végeztével később pontosan ugyanígy tér hozzá vissza a gépjármű.
A folyamat a Bosch által biztosított intelligens parkolóház-infrastruktúrán és a Mercedes-Benz autótechnika közötti együttműködésen alapul. A parkolóban lévő Bosch érzékelők figyelik a vezetési folyosót és annak környékét, továbbá megadják a jármű vezetéséhez szükséges információkat. Az autóban lévő technológia az infrastruktúrán át kapott parancsokat vezetési manőverekké alakítja. Az autók akár fel vagy le is hajthatnak az emeletek között a parkolóban. Ha az infrastruktúra érzékelői akadályt észlelnek, a jármű azonnal megáll.
A Bosch és a Daimler 2015-ben kezdte meg a teljesen automatizált sofőr nélküli parkolás kifejlesztését. 2017 nyarán a stuttgarti Mercedes-Benz Múzeum parkolóházában telepített kísérleti megoldásuk fontos mérföldkövet ért el: az automata őrzött parkolást valós körülmények között, sofőrökkel és azok nélkül először mutatták be a nagyközönségnek. Ezt a bemutatót egy intenzív tesztelés és további fejlesztési szakasz követte. 2018-tól kezdve a múzeumi látogatók szakképzett biztonsági személyzet kíséretében próbálhatták ki a parkolási szolgáltatást, és oszthatták meg tapasztalataikat.
A kísérleti projekt része a járművek világítási rendszerének tesztelése volt.
A türkiz világítás azt jelzi, hogy a jármű automatizált vezetési módban van, és így tájékoztatja a járókelőket és más úthasználókat, hogy a jármű magától közlekedik.
A hatóságok mostani, végleges jóváhagyása egy újabb mérföldkő a Bosch és a Daimler számára, hiszen a cégek, továbbá a múzeum látogatói, vagy az automatizált parkoló iránt érdeklődők mostantól a napi működés során tapasztalhatják meg az innovatív őrzött parkoló működését és annak tapasztalatait a Mercedes-Benz Múzeum parkolójában, méghozzá biztonsági vezető további felügyelete nélkül.
Forrás: Bosch-presse.de