Egy vitatott hatású élelmiszer, amelyet úgy vásárolnak, mint a cukrot

kecsketej
Vágólapra másolva!
Márton Szilárd befektetési igazgató Concorde blogon megjelent írásában bemutatja a négy év alatt 27-szeres árfolyamnövekedést elérő új-zélandi A2 Milk Corp tejgyártó helyzetét; a cég ezt a növekedést bírálatok kereszttüzében érte el.
Vágólapra másolva!

A legmenőbb techcégeket sokszorosan felülmúló árfolyamnyereséget biztosított részvényeseinek az új-zélandi A2 Milk nevű cég 2015-ös tőzsdei bevezetése óta.

A siker kulcsa, hogy megtalálták azt az egyre növekvő fogyasztói réteget, amely hajlandó többet fizetni a tejükért, amely nem tartalmaz egy olyan fehérjét, amilyet az európai és és amerikai tehenek teje igen

– márpedig egyes kutatások szerint ez az A2-tejből hiányzó fehérje felelős számos emésztőszervi és szívrendszeri megbetegedésért.

Az A2 hívei azonban nem állnak meg ennél a kijelentésnél.

A hagyományos tej, amit ma fogyasztunk itthon, vagy Európában, Amerikában, A1 és A2 fehérjéket tartalmaz. De vannak olyan tehenek, amelyek természetes módon az A1-fehérje nélkül termelnek tejet. Az A2 tej hívei azt mondják, hogy az A1-fehérje emésztési zavarokon túl cukorbetegséghez, szív- és érrendszeri megbetegedésekhez, továbbá rák kialakulásához vezethet, amit akadémiai szintű kutatások támasztanak alá.

Ezeket az állításokat viszont más tanulmányok és a status quót képviselő globális tejfeldolgozó vállalatok elutasítják.

Ennek ellenére az A2 Milk Corp hatalmas sikert könyvelhet el, amellyel kiemelkedő növekedést ért el, még a világ ismert globális techcégeit is lekörözve.

A cég részvényárfolyama több mint 2700 százalékot emelkedett 2015 eleje óta.

Felmerül a kérdés, hogy minek köszönheti tőzsdei sikerét az A2 Milk Corp.

Az A2 tej példája bizonyítja, hogy a fogyasztók hajlandóak megvenni egy drágább terméket azért, hogy vélt (vagy legalábbis eddig tudományosan nem igazolt), egészséggel kapcsolatos előnyökhöz juthassanak Forrás: Shutterstock

Az A2 tej támogatói azt állítják, hogy vitathatatlan bizonyíték van arra, hogy emésztéskor az A1 tejben található egyik béta-kazein a béta-kasomorfin7 (BCM7) névre hallgató fehérjefragmentumot szabadítja fel a szervezetben. Ezt a legtöbb európai tenyésztésű tehenünk termeli – szemben az ázsiai és afrikai tehenekkel, amelyek nem termelnek ilyen proteinfragmentumot. Az európai tehenek 12 évvel ezelőtt elkezdett háziasítása során alkalmazott gazdálkodási praktikáknak köszönhetően genetikai mutáció lépett fel, és így az európai tehénfajok ettől kezdve az A2 mellett A1 proteint is tartalmazó tejet termeltek.

Számos kutatás erős korrelációt talált a csak az A1 tejben előforduló BCM7 és jó néhány betegség, mint például a cukor- és szívbetegség kialakulása között. Viszont számos más tanulmány megcáfolja ezeket az állításokat, mondván, hogy további kutatásokra van szükség ennek megállapításához.

A tejtermelők és az A2 közötti vitákat az Európai Egészségügyi és Élelmiszerbiztonsági Főigazgatóság (EFSA) átfogó vizsgálata sem tudta megnyugtatóan lezárni, ugyanis a 2009-es vizsgálata során nem talált összefüggést a BCM7 bevitel és az említett betegségek között, de az is benne volt a tanulmányban, hogy a BCM7 ópioid hatású, aminek „széleskörű" hatásai lehetnek az emberi emésztőrendszerre. Ez egy olyan állásfoglalás volt, amelyből mindkét tábor azt kommunikálhatta, ami neki előnyös.

Forrás: --

Az A2 tej ugyanis biztosan nem egészségtelenebb, viszont biztosan nem tartalmazza a BCM7 fehérjét. Ez az a piaci rés, amit az A2 Milk Corp meglovagol és eddig úgy tűnik, hogy nagy sikerrel.

Egyre több fogyasztó gondolkodik ugyanis úgy, hogy az A2 tej vásárlással egy relatíve olcsó felárért akár elkerülheti az A1/A2 tejek esetleges káros hatásait, miközben ízben és állagban nincs különbség a kétféle tej között. Vagyis a vevő úgy kalkulál, hogy

legrosszabb esetben ugyanazt a tejet issza, mint eddig, csak kicsit drágábban, ha pedig később netán igaznak bizonyulnak az A1 káros hatásai, akkor pedig lényegesen jobban jár.

Ennek köszönhetően az A2C bevétele több mint háromszorosára nőtt a 2014. és 2017. júniusa közötti három éves időszakban, amikor az ausztrál és új-zélandi vásárlók mellett a kínai szülők is egyre nagyobb számban kezdtek A2 tejet és tejport vásárolni gyerekeiknek, továbbá, az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában is egyre népszerűbbek lettek az A2 termékek.

2018-ban, ellentmondva korábbi álláspontjuknak a Nestlé és más gyártók is előálltak saját A2 tejtermékekkel. Ekkor már az A2MC árbevétele év/év alapon hatszorosa volt a 2015 hasonló időszakában regisztrálthoz képest. A részvények ára ez idő alatt tizenötszörösére emelkedett.

Forrás: pexels.com

Márton Szilárd azzal a konklúzióval zárja elemzését, hogy az A2MC esete jól mutatja, nem csak a techcégek köréből kerülhetnek ki növekedési potenciállal kecsegtető papírok, hanem a hagyományos iparágakban is felbukkanhatnak innovátorok, akik az egész szektort a feje tetejére állítják. Amennyiben pedig sikerül kiküszöbölni a kínai értékesítési veszélyeket, illetve sikerül megvalósítani a globális terjeszkedési terv egy részét, akkor néhány év távlatából nézve a mostani árazás még a konzervatívabb ausztrál elemzői várakozások szerint is olcsónak mondható.

A befektetési igazgató ennek ellenére jelenleg mégsem venné meg a cég papírjait.

A cikk forrásául szolgáló írásában azt is elárulja, miért, a bejegyzés pedig további részletekkel is szolgál a téma iránt érdeklődők számára.

Forrás: Concorde.blog.hu