Ez az étterem pénzzel bünteti a vendégek egyik rossz szokását

2019.08.21. 19:03

Egy cseh étterem arra kéri a vendégeket, hogy ne hagyjanak ételmaradékokat a tányérokon, vagy fizessenek 50 koronás költséget az ételek pazarlásáért.

A cseh éttermek naponta több tonnányi ételt dobnak ki. Sokan szeretnék ezeket odaadni a rászorulóknak, de a szigorú élelmiszerhigiéniai szabályok ezt nem teszik lehetővé. Most egy Prágától északnyugatra fekvő, Louny-i étterem indított egy új, bár kissé drasztikus harcot az ételpazarlás ellen:

a vendégek vagy egyenek meg mindent, amit a tányérjukra mernek, vagy fizessenek érte.

Az ételek pazarlása komoly problémát jelent nemcsak az otthonokban, a szupermarketekben, étkezdékben és éttermekben, de a vendéglőkben is. Bár az emberek általánosságban elítélik az ételpazarlást, valójában nagyon kevesen tesznek ez ellen. A vendéglőktől kapott adatok szerint naponta körülbelül 10 kilogramm ételt dob ki egy vendéglő. Petr, egy litvinovi étterem pincére azt állítja, hogy úgy tűnik, nincs megoldás az ételpazarlás problémájára.

„Napi 5-10 kiló ételmaradékot dobunk a szemétbe. Leggyakrabban a zöldségek és más, például díszítő ételek maradnak a tányérokon. A vendégek igényt tartanak ezekre, ezért ha nincs zöldségköret, akkor panaszkodnak. Amikor viszont felszolgáljuk nekik, gyakran érintetlenül hagyják." - nyilatkozta a pincér.

Egyes kisebb városok éttermei az ételmaradékokat a helyi lakosságnak adják át takarmányozás céljából. De a legegyszerűbb kidobni őket.

A cseh étterem ételpazarlés elleni alapelve igen egyszerű: annyit merj a tányérodra, amennyit meg is tudsz enniForrás: Facebook/Burpple

Most egy étterem, a csehországi Louny-i közelében, egy új megoldást alkalmaz az ételpazarlás ellen. Az elmúlt évek tapasztalatait felhasználva a tulajdonos egy önkiszolgáló rendszert vezetett be svédasztalos reggelivel, amely zöldségeket és egyéb köreteket is tartalmaz. A vendégek annyit vehetnek ezekből az ételekből, amennyit csak akarnak, de amit kimertek, azt meg kell enniük, különben 50 koronát (635 forintot) csapnak hozzá a számlájukhoz.

Az étterem tulajdonosa, Jan Kristina Trojánková szerint ez egy ésszerű megoldásnak tűnt az ételpazarlás problémájára.

„Az ötlet alapelve az volt, hogy az emberek megálljanak és elgondolkodjanak azon, hogy mennyit fognak megenni. A vendégek csak rendelnek, de aztán otthagyják. Például arra számítanak, hogy négy vagy hat gombócot fognak megenni, de csak kettőt esznek meg. Mi ezért azt mondjuk, hogy inkább kóstold meg, vegyél kevesebbet, és gyere vissza, ha még kérsz belőle, minthogy otthagyd az étel felét a tányérodon."

Meglepő módon ez a lépés nem tántorította el a vendégeket az étteremtől, sőt, jó képet vágtak hozzá. A tulajdonos pedig azt mondja, hogy a változás óta alig maradnak ételmaradékok a tányérokon.

Egyébként ez nem egyedüli példa, hiszen Magyarországon, Kecskeméten is létezik egy olyan, korlátlan fogyasztást kínáló étterem, amely többletdíjjal sújtja azokat a vendégeket, akik a tányérjukra szedett ételt nem eszik meg, hanem maradékot hagynak rajta.

Forrás: Radio.cz