Egyre nehezebben találnak munkavállalót a gyorséttermek

2019.08.30. 18:32

Évente dolgozóik akár száz százalékát is elveszíthetik a gyorséttermek, és sokszor azok is gyorsan otthagyják a céget, akiket az ő pótlásukra vettek fel. Például a Panera Bread is elveszti évente munkavállalóinak egészét, és a gyorséttermi szektorban ez az arány még jónak mondható – összegzi a CNBC.

"Az amerikai vendéglátóiparban évente a munkavállalók 130 százaléka lép ki, nálunk ez kicsivel kevesebb, mint száz százalék" – nyilatkozta a péksüteményeket forgalmazó Panera Bread pénzügyi igazgatója.

IllusztrációForrás: Shutterstock

Az amerikai Munkaügyi Statisztikai Hivatal szerint

2015 és 2017 között az éttermi szektorban dolgozók 81,9 százaléka mondott fel, ám az iparág becslése szerint ez valójában 150 százalék, és a probléma az elmúlt években tovább súlyosbodott.

Ráadásul a munkavállalók sűrű cseréje további pénzbe kerül a cégeknek: a felvételi idő, valamint a betanítás miatt akár a dolgozók fizetésének felét is elveszthetik a gyorséttermek a kilépés miatt, miközben az állandó munkaerő-változás szervezeti zavarokat is okozhat.

Az alacsony bérek, a pályamodell hiánya, valamint az a meggyőződés, hogy a gyorséttermi munka csupán ideiglenes, mind hozzájárul az egyre súlyosabb  foglalkoztatási problémákhoz.

IllusztrációForrás: Daysoftheyear.com

Az éttermi költségek 2,4 százalékkal növekedtek az elmúlt 12 hónapban az NPD Csoport adatai szerint.

Egy élelmiszerkutatási szakember szerint hat évvel ezelőtt a Burger King éttermeiből kilépő dolgozók átlagos költsége 600 dollár (178 ezer forint) volt a cégnek.

Az amerikai Éttermi Szövetség becslése szerint az alkalmazottankénti költség idén már 2 ezer dollár (593 ezer forint). Ugyanakkor fontos tényező, hogy a gyorséttermekben sokkal gyorsabban cserélődnek a munkavállalók, mint egy elegáns étteremben.

Ez egy általános probléma a szektorban, és csak rosszabbodik az egyre feszesebb munkaerőpiac következtében. Érthető, hogy az éttermek egyre inkább a technológiai megoldások felé húznak" – nyilatkozta David Portalatin, az NPD Csoport alelnöke, élelmiszeripari tanácsadó.

IllusztrációForrás: MTI/Szigetváry Zsolt

2003-ban a McDonald's interaktív terminálokat kezdett el tesztelni éttermeiben, ahol a vásárlók választhatnak, fizethetnek, majd pultnál átvehetik rendelésüket.

Eközben drámai módon megugrott a digitálisan leadott rendelések száma, az NPD Csoport arra számít, hogy ezeknek a megrendelések a száma évente 23 százalékkal fog növekedni a következő tíz évben. Ehhez hozzájárulnak az olyan ételszállítók, mint az Uber Eats, a DoorDash és a GrubHub, megrendeléseinek növekedése is. Például a DoorDash idén már várhatóan 4 milliárd dollár érétkű megrendelést szállít ki.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK