Felfüggesztették a világ egyik legnagyobb repülőterének fejlesztését

2019.09.01. 13:56

Állítólag felfüggesztették, de legalábbis lelassították Dubaj második repülőterének bővítését. A hivatalos állásfoglalás szerint csak az ütemezés újragondolása valósul meg, ám úgy tűnik, más okok is húzódhatnak a háttérben.

A dubaji Al Maktoum repülőtér a világ egyik legnagyobb légikikötője, amely évente akár 250 millió utas fogadására is képes lesz, ha egyszer elkészül minden tervezett bővítése. Ez azonban még várat magára, mivel egyre bizonyosabbá válik, hogy a projekt első fázisa az eredetileg 2025-ös céldátum helyett jelentős csúszással, 2030-ra fejeződik be. Ha átadják, azzal máris 130 millióra ugrik az éves utaskapacitása.

Leállt Dubaj második repülőterének bővítéseForrás: AFP/Marwan Naamani

A Bloomberg megkereste a Dubai Airportot, ahonnan azt a választ kapták, hogy még nem véglegesítették a következő lépések ütemezését. Az újragondolás célja, hogy áttekintsék az alkalmazott technológiákat, reagáljanak a fogyasztói igényekre, és optimalizálják a beruházást pénzügyi szempontból is. A lap viszont magukat megnevezni nem kívánó forrásai alapján azt írja, az építési munkálatok leálltak, a bővítés pénzügyi hátterét pedig egyelőre "bizonytalan időre befagyasztották". 

A fejlesztés költsége 36 milliárd dollár, azaz mintegy 10 ezer milliárd forint. 

Az első bővítési fázis csúszása érzékenyen érinti az ottani székhelyű Emiratest, a világ egyik legjelentősebb légitársaságát. A vállalatnak ugyanis az a célja, hogy megerősítse vezető helyét, mint a világ első számú, nagy távolságokra repülő utasszállítója, amihez a repülőtér bővítése nélkülözhetetlen lenne.

A repülőtér fejlesztési koncepciójáról alább nézhet meg egy rövid videót:

Egyes vélekedések szerint, a halasztásnak köze lehet ahhoz, hogy az öbölállamok gazdasága az utóbbi években nincs jó formában. Az Emirátusokon belüli legismertebb emírség, Dubaj gazdasági növekedése tavaly a legalacsonyabb volt 2010 óta. 

Az egykor üstökösszerűen növekvő turisztikai forgalom 2017 óta stagnál. 

Az Emirates pedig újra a Dubai Internationalt használja bázisreptérként, mert egyelőre előnyösebbnek gondolja új útvonalstratégiája megalkotásához, melynek központi eleme, hogy a világ minden sarkába repüljenek, még az Airbus A380-as óriásgépek nélkül is - ez a modell időközben kifutóvá vált a gyártónál.

Az Al Maktoum repülőteret 2010-ben adták át, de egy ideig csak a teherforgalmat szolgálta ki. Első utasterminálját 2013-ban nyitották meg. Kapacitását később növelték is, de jelenleg alig tucatnyi légitársaság használja, és jóval a névleges kapacitása alatt szolgál ki, évente nagyjából 900 ezer utast.