Ez a globális turizmus legújabb trendje

2019.08.31. 10:10

Ha valaki csak mostanában ismerkedett meg az élményturizmus fogalmával, akkor rossz hír, hogy már el is késett vele. A legújabb trend ugyanis ma már a „transzformációs" turizmus, amelynek lényege, hogy az ember élete átalakuljon az utazástól.

Az elmúlt évek legnagyobb turisztikai hívószava az élmény volt. Az élményturizmus lényege, hogy az utazó kimondottan nem turistaként akar viselkedni, hanem igyekszik rövid időre eggyé olvadni a helyiekkel.

A cél tehát nem pusztán a híres vagy fontos látványosságok egymás utáni meglátogatása, hanem a feloldódás a helyi közegben, a helyiek életérzésének időszakos átvétele.

Mára azonban megjelent egy újfajta turisztikai trend is, amely egyre nagyobb teret hódít  – derül ki a Skift iparági elemzéséből. Az „élmény" tehát már lecsengőben van, és az elmúlt években megjelent a „transzformáció", vagyis az átalakulás.

Mindez olyannyira nem vicc, hogy 2016-ban megalakult egy Transzformációs Utazási Tanács, amely definiálta is a legújabb jelenséget. E szerint a transzformációs turizmus az, amikor az utazó tudatosan igyekszik szétfeszíteni a saját, megszokott határait, és olyan új helyzeteket keres, amelyek által új módokon ismeri föl saját magát és a világot.

A helyi, autentikus turisztikai élmények ma már érzelmi mélységgel is kiegészülnekForrás: Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit, usage worldwide/Sergi Reboredo

Ha pedig valaki idén már nem így nyaralt, az igencsak lemaradt a trendhullám mögött, mert a 2018-as Global Wellness Summit nevű turisztikai tanácskozás trendjelentése alapján már tavaly is erősen érezhető volt a transzformációs turizmus térnyerése.

Az ilyen trendváltozások igazi jelentősége abban áll, hogy maguk a turisztikai célpontok is elkezdenek alkalmazkodni hozzájuk. Az elmúlt években például a legdivatosabb szállodák is ráálltak arra, hogy a szolgáltatásaikkal megpróbálják átadni az utazóknak a lokális, autentikus életérzést. Ez a transzformációs trenddel nem változik meg lényegesen, viszont immáron egy sokkal mélyebb érzelmi szintet is meg kell ütniük a szolgáltatóknak – derül ki az említett trendjelentésből.

A transzformációs utazás számos formában megjelenhet az előre nem tervezett felfedezőúttól kezdve a wellnessen át odáig, hogy a turista egy nemzeti parkban átadja magát a helyi állat- és növényvilágnak.

Attól persze nem kell félni, hogy a lelki megújulást mindenképpen szerény környezetben kellene elérni.

A Wilderness Holdings nevű vállalat ugyanis Afrika különböző országaiban kínál például olyan személyre szabott luxus szafarikat, melyek konkrét célja, hogy az utazó egyéni és mély kapcsolatot alakíthasson ki a természettel és a helyi közeggel. Egy ilyen szafari átlagos ára egyébként 8000 dollár (kb. 2,5 millió forint).

Afrikában luxus szafarikon értékelhetik át önmagukat a turistákForrás: 123rf.com

A botswanai székhelyű vállalat Botswanában, Kenyában és Ruandában kínálja a szolgáltatásait, de a lényeg természetesen nem a luxus. A legmagasabb szintű ellátás mellett ugyanis a vállalat komolyan elkötelezett az ökológiailag tudatos turizmus mellett, és szoros együttműködésben dolgozik a helyi közösségekkel.

A cég vezetője szerint mindez azt eredményezi, hogy a turisták felfedezhetik saját maguk új oldalait, és mélyen inspirálódhatnak az élményből.

A jelenség lényegét a legjobban Jake Haupert, a Transzformációs Utazási Tanács társalapítójának szavai foglalják össze: „Az utazás, a maga legtisztább formájában, módosítja a nézőpontokat, felszabadítja a képzeletet, megértésre sarkall és előhívja az empátiát. Ez pedig a béke ígéretével kecsegtet. A személyes átalakulás pedig végül globális átalakuláshoz vezet."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK