Mindent megváltoztató részlet derült ki a Disney streaming platformjáról

2019.09.05. 20:30

A Netflixnek köszönhetően világszerte elterjedt az úgynevezett binge kultúra, amely annyit tesz, hogy a néző rövid időn belül tekint meg rengeteg epizódot vagy akár egy teljes évadot egy adott sorozatból. A Disney streaming platformja viszont most bejelentette, hogy visszaállnak a hetente megjelenő epizódokra, akárcsak az Amazon, a Hulu és az HBO Now.

Ted Sarandos, a Netflix tartalomigazgatója még 2016-ban beszélt arról, hogy a nézők egyre kevésbé követik az olyan sorozatokat a televízióban, amelyek részei hetente jelennek meg. A legtöbben inkább rögzítik a részeket, majd egyben megnézik az összeset, amikor idejük engedi.

Éppen ezért vezette be a Netflix azt a modellt, hogy nem hetente jelennek meg az új részek a sorozataikból, hanem azonnal nyilvánossá teszik az összes részét a legújabb évadnak. Ennek nagy előnye, hogy az előfizető maga oszthatja be, hogy mikor szeretné megnézni a tartalmakat és ha kívánja és ideje engedi, akár még a premier napján végezhet a teljes évaddal.

illusztrációForrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit, usage worldwide/Benjamin Beytekin

A tartalmakban gazdag Netflix meg is engedheti magának ezt a modellt, hiszen az elmúlt években rengeteg pénzt fordítottak saját készítésű műsoraikra, így mindig akad olyan film, sorozat vagy dokumentumfilm, amit meg lehet nézni.

Ezzel szemben a Disney új platformja amellett, hogy a gyermekek számára rengeteg klasszikus mesét kínál, nem igazán hemzseg a felnőttek számára is érdekes tartalmaktól. A legnagyobb húzónév a megjelenéskor a The Mandalorian névre keresztelt Star Wars sorozat lesz, de azt ha egyben hozná ki a cég, másnapra már mindenki megnézné.

A Disney viszont közölte, hogy visszaállnak a klasszikus rendszerre és az új sorozatepizódokat hetente fogják megjelentetni a streaming platformjukon. Ez több szempontból is logikus döntés, viszont nem túl felhasználóbarát, és szembe megy a jelenlegi fogyasztói trendekkel is.

Feltehetően a Disney ezzel szeretné megakadályozni, hogy az esetleges egy hetes ingyenes próbaidőszakkal a felhasználók mondjuk a teljes Star Wars sorozatot végignézzék, majd mivel nem lesz annyi tartalom, hogy megérje előfizetni a szolgáltatásra, egyszerűen szerződni sem fognak.

Ezzel viszont fennál a veszélye annak, hogy ahelyett, hogy több hónapnyi előfizetést vennének egy sorozat miatt, a felhasználók inkább hetente illegálisan letöltik a részeket valamelyik torrent oldalról, vagy csak azután veszik meg az előfizetést, hogy már a teljes sorozat elérhető a Disney streaming portálján. Nem véletlen, hogy a Netflix vezeti a streaming versenyt, ebben pedig jócskán közrejátszik az is, ahogyan a sorozataikat bemutatják a nagyközönségnek.

A Disney megpróbálja túszul ejteni az előfizetőket a heti formátummal. Egy hatrészes sorozat esetében - amilyen a Marvel Loki című alkotása lesz - például már kéthavi előfizetést kell kifizetnie annak, aki legális úton akarja megtekinteni. A két streaming szolgáltató, a Disney és a Netflix tehát nemcsak a tartalmakban különböznek majd egymástól jelentősen, hanem abban is, hogy az ügyfeleknek hogyan adagolják a sorozatokat és a filmeket.