Meghódítja Kínát a csaknem 50 éve halott magyar bőrgyógyász cége

2019.09.04. 06:25

Megőrülnek Kínában az egykori magyar bőrgyógyász-kozmetológus László Ernő termékeiért, mutatja be az Asia Times. A magyar szakember 1973-ban, Svájcban halt meg, a nevéhez köthető termékek azonban jelenleg is a világ kozmetikai iparágának élvonalába tartoznak. Most a távol-keleti országot veheti be az örökségét vivő cég.

Az alapítójáról, László Ernőről elnevezett bőrápolási márka indulását 1927-hez szokás kötni, noha maga László Ernő évtizedekig attól is elzárkózott, hogy az általa kifejlesztett, rendkívül hatékonynak bizonyult termékek kereskedelmi forgalomba kerüljenek. Személyesen kezelt pácienseit kizárólag saját intézetében fogadta, alapos konzultációt folytatva velük. László Ernő olyan eredményes volt munkájában, hogy hamarosan egymásnak adták nála a kilincset az európai társadalom elitjének nőtagjai a budapesti intézetében.

Megfordult nála a Habsburg-családhoz tartozó arisztokrata éppúgy, ahogy belga hercegnő.

Nem változtatott ezen a gyakorlatán akkor sem, amikor már - a közelgő háborút nem megvárva - az USA-ba költözött. Az 1940-es években, több tulajdonostárssal közösen alapított Erno Laszlo Institute nem titkoltan olyan gazdag és híres amerikaiaknak - egy ideig kizárólag nőknek - nyújtotta szolgáltatásait, akik számára nem okozott gondot a méregdrága konzultációs és termékdíjak megfizetése, és az alapító még így is csak meglévő ügyfele ajánlásával fogadott új kuncsaftokat.

Bárhogy is, László Ernőnek és készítményeinek olyan hírességek köszönheti bőrük szépségét, mint Gloria Vanderbilt vagy épp Greta Garbo. De az intézet az 1960-as években kezelte Audrey Hepburnt, Jacqueline Kennedy Onassis-t, Marilyn Monroe pedig nyilvánosan hangoztatta, hogy mennyi mindent köszönhet a magyar származású szakembernek. Később az intézetet olyan hírességek is felkeresték, mint Madonna, Sting, Yoko Ono vagy épp Diane Keaton.

Lassú út a piacig

László Ernőt jó ideig hiába győzködte környezete, hogy bocsássa kereskedelmi forgalomba termékeit, ő ragaszkodott ahhoz, hogy a társadalmi elitből kikerülő ügyfeleit személyesen kezelje. Az 1950-es években ugyan belement abba, hogy készítményeit egy zárt, kiválasztottakból álló kör számára árusítsák, de az később olyan mértékben felduzzadt az ajánlások útján, hogy végül felső korlátot szabtak a bővülésnek.

László Ernő csak 1966-ban jelent meg a kiskereskedelmi piacon termékeivel, és egy partnercéggel közösen, amely végül az 1970-es években, felvásárolta a teljes Erno Laszlo Institute-ot. Az alapító pár évvel későbbi halála után a vállalat többször átesett tulajdonosváltáson, ám a termékek és a márkanév reputációja nem változott, azok a kozmetikumok és a bőrápolás világában jelenleg is a luxusszínvonalat képviselik.

Így veszik be Ázsia legerősebb gazdaságát az Erno Laszlo kozmetikumok

Az Erno Laszlo székhelye továbbra is New York-ban van, a márkát 2011-ben egy brit vállalkozó, Charles Denton szerezte meg, aki évtizedes tapasztalatokkal rendelkezik a szépségiparban. Korábban 16 évig dolgozott a Molton Brown luxusmárkánál, és terjeszkedési törekvései mellett, az Erno Laszlot továbbra is a személyes, közvetlen - és persze nem olcsó - szépségápolási márkák világában szeretné megtartani. A vállalati honlapon ezzel kapcsolatban most az szerepel: így tudják továbbvinni a nagyhírű márkaalapító örökségét.

Kína pedig a világ egyik legnagyobb piaca, és - vallja Denton - egyre letisztultabb is. A kínai vásárlók jól tájékozottak, felkészültek, és tudatosak. Lehet, hogy tíz éve még a Chanelt választották a csúcsmárkák közül, mert azt biztosnak gondolták, de ma már sokkal tudatosabbak a női vásárlók - állítja az Erno Laszlo elnök-vezérigazgatója, utalva arra, miért látnak komoly piacot az ázsiai országban.

Ezt a vélekedést egyébként a számok is megalapozzák.

Az Erno Laszlo Kínában 2014-ben jelent meg, a nemzetközi terjeszkedés részeként. Azóta pedig egészen döbbenetes, nemegyszer évi 100 százalékos növekedést mutathat fel. Míg 2017-ben az eladások 60 millió jüan körül mozogtak,addig 2019-re a cég már 350 millió jüanos (kb. 14 milliárd forint) bevételt vár.

Globálisan nézve, a szépségipar az egyik legdinamikusabban fejlődő terület a világon, amely az Euromonitor közleménye szerint, 2018-ban évtizedes csúcsra jutott. Ez 6 százalékos növekedést jelent 2017-hez képest, 488 milliárd dollárral. 

Ez elképesztő globális szám, több mint 146 ezer milliárd forint.

Az előrejelzések szerint a további növekedés motorja pedig épp Kína lesz, amely a modellezés szerint 2023-ra nagyobb forgalmú kozmetikai piacot tudhat majd magáénak, mint Észak- és Dél-Amerika együttesen.

Az Erno Laszlo hongkongi egységeForrás: Shutterstock

S hogyan képzeli ezen a piacon a sikert az Erno Laszlo?

A cég bevételeinek mintegy 80 százaléka online értékesítésből származik. Ám a vállalat azt tervezi, hogy hűen a márkaalapító koncepciójához, személyességre és közvetlenségre törekedve alakítanak ki kapcsolatot vevőikkel. Ezért a következő két-három évben 20-30 kirendeltséget nyitnak, ahol személyes tanácsadással, szakemberekkel várják majd a vásárlókat - a cég szándéka szerint, ezek nem hagyományos márkaboltok lesznek, hanem egyfajta "élményközpontok", ahol többféle problémára adnak megoldást és ötleteket a látogatóknak. A vállalat Hongkongban már megnyitott egy ilyen "márkaképviseletet", a kínai szárazföldön pedig Sencsenben hozzák létre az elsőt.