A fogyasztás lett az új mantra a kínai gazdaságban

2019.09.04. 21:02

A kínai vezetés elsősorban a belső fogyasztás élénkítésén keresztül kívánja felpörgetni a gazdasági növekedést. Ennek viszont egyelőre még úgy is komoly korlátai vannak, hogy a kínai fogyasztók igen nagymértékben járulnak hozzá a GDP bővüléséhez. A költekezés lenne Peking új csodaszere?

A kínai fogyasztók vásárlási kedvének növelése most már a pekingi vezetés legfelsőbb szintjein is kiemelt témának számít. A kormány ugyanis a belső fogyasztás élénkítésével kívánja ellensúlyozni a kínai GDP-növekedés lassulását.

A cél az volna, hogy Kína egy olyan hosszú távú eszközzel küzdje le a nehézségeket, amely ellensúlyozni tudja az eladósodottság, a szűkülő hitelezés, valamint az USA-val fennálló kereskedelmi háború együtteséből adódó negatív hatásokat. Ezzel párhuzamosan a belső fogyasztás élénkítése része annak a tervnek, amelynek során a pekingi vezetés át kívánja állítani a kínai gazdasági modellt egy high-tech feldolgozóipar és szolgáltatások által vezérelt pályára.

Áruházakkal a növekedésért

Egy tervezet szerint mindennek része volna a bevásárlóközpontok fejlesztése, a gyalogosközlekedés lehetőségeinek javítása a vásárlási övezetekben, valamint az e-kereskedelmi vállalatok ösztönzése arra, hogy szorosabban együttműködjenek a gyárakkal. Ehhez jönnek még olyan ötletek, mint az éjszakai piacok megnyitása vagy régi gyárak és sportközpontok átalakítása szuperáruházakká, illetve szórakoztató központokká.

Hatalmas erővel bír a belső fogyasztás a világ második legnagyobb gazdaságábanForrás: AFP/Hector Retamal

Szintén izgalmas intézkedés lehet az autóvásárlási korlátok feloldása, főleg hogy az autóeladások júliusban már a 13. egymást követő hónapban mutattak csökkenést.

A kínai belső fogyasztási piac egy új korszakba lép, amelyet a magas szintű technológia, valamint a szolgáltatások vezérelnekmondta Dong Ximiao, a kínai állam alá tartozó National Institution for Finance and Developement nevű agytröszt kutatója. Hozzátette, az 1980-as és 90-es években született generáció vált a fogyasztás legfőbb motorjává, akikhez új vásárlókként csatlakoznak a 2000-es években születettek.

A fogyasztók ereje

Minderre pedig igen nagy szüksége van Pekingnek ahhoz, hogy felgyorsítsa a gazdasági növekedést. A kínai GDP ugyanis az idei második negyedévben mindössze 6,2 százalékkal bővült, ami a legalacsonyabb ütem volt az 1990-es évek eleje óta. A gyáripari kibocsátás ezzel együtt 17 éves mélypontra szakadt júliusban, és a nehézségeket már a kiskereskedelem is elkezdte megérezni.

Eközben az ország középosztálya a hivatalos statisztikai adatok szerint 400 millió embert tesz ki. Ezek azok a háztartások, amelyek évente 25 000 és 250 000 jüan között (3640-36 400 dollár) keresnek.

Több hazai márkára lenne szükség KínábanForrás: AFP/Liu Jin

Noha még bőven van hova nőnie a belső fogyasztásnak, az idei első félévben a kínai gazdasági növekedésnek már több mint 60 százalékáért ez a terület felelt. Az elemzői vélemények alapján pedig több kulcsa is lehet a fogyasztásnövekedés ösztönzésének.

Az első tényező a jövedelmek emelkedésének felgyorsulása lenne. A második a háztartások fogyasztásának növekedése, illetve magas minőségű javak és szolgáltatások iránti kereslet megugrása.

Ez utóbbihoz azonban a szakértők szerint arra is szükség volna, hogy a hazai vállalatok egyre nagyobb arányban tudják kielégíteni ezeket az igényeket, és a kínai fogyasztás csökkenő mértékben támaszkodjon a globális márkákra. A nemzetközi vállalatok esetében pedig ha Peking valóban meg akarja nyitni a piacát, akkor fontos, hogy ezek a cégek kellően alkalmazkodni tudjanak a helyi kultúrához.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK