Így uralja a Google az online hirdetési piacot

politics technology science computers Horizontal ILLUSTRATION
A Google neve egy céges ülésen született, és egy elírás is kellett hozzá. A szó eredetileg googolplex akart lenni. Ez a tíz hatványai közül a legnagyobb elnevezett szám. Az ötletet egy diák rosszul írta le, így lett a cég neve Google.
Vágólapra másolva!
Miután az Egyesült Államokban bejelentették, hogy 48 szövetségi állam kezdeményez új trösztellenes vizsgálatot a Google ellen, a vállalat képviselői egy blogbejegyzésben válaszoltak a felmerülő vádakra. A Google érvelésének lényege pedig az, hogy hatalmas verseny van az online hirdetési piacon – vagyis szerintük szó sincs arról, hogy uralnák az iparágat. Az elérhető adatok azonban nem egészen támasztják alá a társaság állítását.
Vágólapra másolva!

A Google blogbejegyzése izgalmas fordulatot hozott az amerikai óriások elleni trösztellenes vizsgálatok kapcsán. A társaság ugyanis azzal érvel, hogy az online hirdetési piacon akkora verseny van, hogy nem is értelmes a piactorzító erőfölény felvetése. A Google szerint olyan hatalmas szereplőkkel kell versenyeznie, mint az Adobe, az Amazon vagy a Facebook.

A kritikusok szerint a Google érvelése erősen sántít, mivel a vállalat számos különböző módon rendkívül komoly pozícióval bír a digitális médiában. Az már csak külön érdekesség, hogy a keresőóriás által említett cégek közül néhányan igyekeztek is cáfolni a Google állításait a CNBC-hez eljuttatott közleményeikben.

Ha csak tisztán az adatokat nézzük, akkor az látszik, hogy a Google idén átlépheti a mérföldkőnek számító 20 százalékos részesedést a teljes amerikai (online és offline) hirdetési piacon.

Ehhez jön, hogy a Google teszi zsebre az amerikai online keresési hirdetésekből származó bevételek 74,6 százalékát

– derül ki az eMarketer összesítéséből. Az idei évre vonatkozó várakozások szerint a vállalat 37,2 százalékos részesedéssel vezetheti az amerikai digitális hirdetési piacot, ami összegszerűen 48,05 milliárd dollárt jelent.

A Google szerint óriási a verseny, de a vállalat szinte megkerülhetetlenné vált Forrás: AFP/Josh Edelson

A Google érvelésével a legnagyobb probléma az, hogy egyszerűen csak arra a tényre reflektál, hogy az USA-ban elég sok vállalat van jelen az online hirdetési piacon. Nem veszi azonban figyelembe azok méretét és piaci részesedését – pedig a lényeg pont ez lenne. A blogbejegyzés olyan cégeket is említ, mint a Telaria (piaci érték: 451,4 milliárd dollár), a Rubicon Project (508,7 milliárd dollár) vagy a The Trade Desk (9,8 milliárd dollár), miközben ezen társaságok mérete messze eltörpül a Google 854,1 milliárd dolláros piaci kapitalizációjával szemben.

A The Trade Desk közleménye azt is hangsúlyozta, hogy a Google állításai nehezen nevezhetők objektívnek, mivel számos említett vállalat a digitális hirdetési piac különböző területein működik.

Ezzel szemben a Google lényegében mindenhol jelen van, vagyis nehéz lenne arról beszélni, hogy általában kiegyenlített a verseny.

Végül az is problémaként merül fel, hogy a Google – illetve pontosabban az anyacége, az Alphabet – mennyire megkerülhető az online hirdetési piacon. A Google bejegyezése ugyanis azt hangsúlyozta, hogy a hirdető cégek számára igen sok szabadon elérhető platform áll rendelkezésre. Ilyenek például a bannerek vagy a videókba épített hirdetési felületek.

Amit azonban a Google elfelejtett megemlíteni, hogy ezek a felületek sokszor éppen az Alphabet tulajdonában lévő platformokon keresztül érhetők el.

Jó példa erre a YouTube-on megvehető reklámfelületek. Következésképpen igaz, hogy nagyon sok elérhető platform van, csak ezek igen tekintélyes része éppen a Google hirdetés-vásárlási eszközein keresztül működik. Hasonló a helyzet egyébként az Amazon és a Facebook felületeivel is.