Komoly bírságot kapott Rubint Réka cége

GVH
Gazdasági Versenyhivatal GVH
Vágólapra másolva!
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) összesen 5 millió forintos versenyfelügyeleti bírságot szabott ki Rubint Réka és a The Body Shop influenszer-marketingje kapcsán vállalt kötelezettségek hiányosságai miatt, tájékoztatta arról az Origót a hivatal.
Vágólapra másolva!

A GVH Rubint Réka cégét, az Alakreform Kft.-t és a The Body Shop termékeket forgalmazó Avanzo-Trade Kft.-t sújtotta bírsággal, mert nem teljesítették maradéktalanul online média-megjelenéseikkel kapcsolatban korábban vállalt kötelezettségeiket.

A GVH 2016 végén indított eljárást három, kiemelkedő számú követővel rendelkező véleményvezér kommunikációs tevékenységének vizsgálatára. Mindhárom eljárás kötelezettségvállalással zárult, amelynek célja az volt, hogy az érintett piac szereplői – szankcionálás nélkül – iránymutatást kapjanak a közösségi médiában történő reklámozással kapcsolatos versenyhatósági elvárásokról. Utóbbiak lényege, hogy egyértelműen, közérthetően és jól észlelhetően kell a fogyasztók tudomására hozni, ha egy posztot egy véleményvezér ellenszolgáltatásért (pénzért, próbatermékért, egyéb kedvezményért stb.) tesz közzé.

Lényeges továbbá, hogy a reklám megjelölésének elmaradásáért felelősséggel tartozik mind a poszt közzétevője, mind az érintett termék értékesítője, így mindkét oldal érdekelt a jogszerű kommunikációban.

A most zárult utóvizsgálat megállapította, hogy nagyobb részt teljesültek Rubint Réka és a közreműködésével hirdető vállalkozások vállalásai. A vállalkozások az elvárás szerint módosították szerződéseiket, Rubint Réka pedig minden esetben alkalmazta a #reklam megjelölést közösségi oldalain.

Bírságolt a GVH Forrás: GVH

Az előírt tájékoztató posztokat az Alakreform Kft. még az előírtnál többször is közzétette a Facebookon, emellett kiemelte tartalmai fizetett jellegét az újonnan alkalmazott YouTube-csatornán is.

A hivatal azonban hiányosságokat is észlelt.

Az Alakreform Kft. nem helyezte el megfelelően a #reklam megjelölést a posztokon belül, emellett mulasztást követett el a tájékoztató poszt közzétételében is az Instagramon, és ezt csak utólag, a vizsgálat kései szakaszában pótolta.

Így a GVH 3 millió forintos bírságot szabott ki a cégre.

Az Avanzo-Trade Kft. a megjelölt határidőig egyáltalán nem igazolta kötelezettségvállalása teljesítését a hatóságnak. Bár vállalása legfontosabb elemét, a szerződésmódosításokat végrehajtotta, de a fent említett igazolás hiánya különösen nagy súlyú mulasztásnak tekintendő, hiszen alapjaiban áshatja alá a kötelezettségvállalás céljait.

A vállalkozás emellett nem tett eleget azon vállalásának, hogy együttműködjön az Alakreform Kft.-vel a The Body Shop termékekkel kapcsolatos, helyreigazító jellegű tájékoztató poszt közzétételében.

A versenyhatóság 2 millió forintra bírságolta a társaságot.

A vállalkozások módosított online megjelenésének módja nagyrészt iránymutató lehetett a piac különböző szegmenseiben, azonban a GVH álláspontja szerint a vállalások egyes elemei csak együttesen érhetik el a kívánt célt, a közérdek hatékony védelmét. Így a versenyhatóság nem fogadta el az összességében hiányos teljesítést.