Évtizede nem látott nagyságú autóipari sztrájk kezdődött

10 legnagyobb autógyár – galéria
6, General Motors
Vágólapra másolva!
Bérköveteléseik nyomatékosítására, az autóipari dolgozók szakszervezetének felhívására, sztrájkba léptek a General Motors munkavállalói az Egyesült Államokban.
Vágólapra másolva!

A bértárgyalások vasárnap holtpontra jutottak, és ezt követően hirdetett országos munkabeszüntetést a szakszervezet a legnagyobb amerikai autógyártónál. Ez közel 50 ezer munkavállalót érint.

Tizenkét év óta először sztrájkolnak a General Motors (GM) munkásai, legutóbb 2007-ben tartottak kétnapos munkabeszüntetést a bértárgyalások alatt, ami 300 millió dollárjába került az autógyártónak.

Az ellátási lánc összehangoltsága miatt a sztrájk nagyon gyorsan azt eredményezheti, hogy a General Motors gyárai nemcsak az Egyesült Államokban, hanem Kanadában és Mexikóban is leállnak.

A detroiti székhelyű General Motors a világ 37 országában 173 ezer embert foglalkoztat, ezen belül az Egyesült Államokban mintegy 48 ezer munkása van.

A General Motors épülete Detriotban Forrás: AFP/Getty Images/Bill Pugliano

Egy elhúzódó munkabeszüntetés azonban nem érdeke az órabérért dolgozó alkalmazottaknak sem, mivel a szakszervezet sztrájkalapja elég szűkös, heti 250 dollárt tud biztosítani tagjainak.

A GM több mint hétmilliárd dollár értékű új befektetéseket, 5400 munkahely megteremtését, a bérek és juttatások emelését, valamint 8 ezer dollár szerződés aláírási bónuszt ajánlott fel.

Az UAW úgy véli, hogy a munkavállalók nagyobb béremelést érdemelnek az utóbbi években elért rekordnyereségek után.

A szakszervezet emellett el akarja érni, hogy a General Motors ne zárja be az ohiói és michigani autóösszeszerelő üzemeit.

Az UAW és a General Motors menedzsmentje hétfő délelőtt tíz órakor ül ismét tárgyalóasztalhoz.
Az amerikai autóipar nincs könnyű helyzetben: az eladások növekedési üteme lassul, miközben emelkednek a költségek az elektromos autók fejlesztése és bevezetése, illetve a szigorúbb környezetvédelmi normák miatt.

A Reuters arról ír a sztrájk kapcsán, hogy a GM kényszerhelyzetre hivatkozva nem tett eddig a dolgozók számára magasabb bérezési javaslatot. A vállalatnál úgy vélik, az UAW-dolgozók javasalmazása így is jóval drágább - többe kerül a vállalatnak -, mint a déli államokban tapasztalható bérköltségek. A cégnél az egész autóipari ágazatot sújtó nehézségekre hivatkoznak. Ugyanakkor egy, a döntéshozatalra rálátó forrás szerint, elképzelhető, hogy a GM végül Detroitban oldja meg a jövő elektromos járműveinek gyártását, ami a dolgozók számára várhatóan további előnyökkel, többek között munkahelyük megőrzésével járhat.

A kommentárok megjegyzik: a GM-sztrájk miatti termeléskiesés illetve a járulékos költségek akkorák lehetnek, hogy azok az egész amerikai gazdaságban, makroszinten éreztethetik hatásaikat.