Dupláznák a légiközlekedés adóját a német kereszténydemokraták

2019.09.17. 20:33

Megduplázná a belföldi repülőutakat sújtó adóterheket a német kormánykoalíció egyik pártja, a Kereszténydemokrata Párt (CDU). A kezdeményezés része annak az intézkedéscsomagnak, amelyet Németország szén-dioxid kibocsátásának csökkentése érdekében vezetne be - írja a BBC.

A napvilágot látott tervezet szerint valamennyi belföldi repülőút jegyét 7,38 eurós adóteher sújtaná a jövőben.

Ez alól mentességet kapnának azok a járatok, amelyek nagytávolságú repülőutak csatlakozó járatai lennének, szerepel az indítványban. A CDU dokumentumában az is szerepel, hogy azok az utak is mentesülnének az adó alól, melyeket nem fosszilis üzemanyag hajtott gépekkel tesznek meg.

A német Lufthansa egyik A380-as gépe felszálláskorForrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Silas Stein

A dokumentumban az olvasható, hogy a légiközlekedés iparágának szereplőivel együtt, a jövő érdekében valósul meg együttműködés, mégpedig a rövid hatótávolságú elektromos repülés, illetve a nem környezetszennyező üzemanyagokkal megvalósuló meghajtások érdekében. Ez utóbbiaknál a cél az, hogy azok alkalmazhatók legyenek a közepes, illetve a nagy távolságokra való repülésekhez.

A légiközlekedés egyre népszerűbb lesz globális viszonylatban. A jelentések szerint évente nagyjából 4 milliárd utas ül repülőre a világ minden táján, pontosabban ennyi repülőutat tesz meg összesen a Föld lakossága. Ugyanakkor az iparág kibocsátása az egyik leginkább klímaromboló, és a tudósok már régóta sürgetik, hogy többet kell tenni a repüléshez kapcsolódó emisszió csökkentéséért.

A német kormánykoalíció várhatóan szeptember 20-án mutatja be átfogó klímavédelmi csomagját.

Az intézkedések között vélhetően hangsúlyos elem lesz az elektromos autók vásárlásának támogatása, a vasúti közlekedés népszerűsítésére - mint a légiközlekedés egyik alternatívája -, valamint a szennyezőbb gépjárművekre kivetett útdíjak vagy más adófajták emelése.

Ugyanakkor a most rendelkezésre álló információk szerint, a koalíciós partnerek között egyelőre nincs megállapodás abban, hogyan valósulna meg a klímavédelmi csomag finanszírozása. Az ugyanis az előzetes kalkuláicók szerint, évente néhány milliárd eurós többletkiadással járna. A Bloomberg megjegyzi, hogy abban viszont látszik az egyetértés, hogy a légiközlekedés adóját meg kell emelni. Ha a szabályozást bevezetik, az egész Európa számára lendületet adhat szigorúbb emissziós regulák kidolgozásához, és minden bizonnyal átformálja a légitársaságok közötti piaci versenyt, például épp a német óriás, a Lufthansa és az olcsóbb jegyáraikról ismert diszkonttársaságok között.