Luxuseledellel, bébiszitterrel és napközivel kényeztetik a magyar kutyákat

2019.09.27. 06:55

A Global Market Insight tanulmánya szerint a házikedvencekre épülő ipar értéke 2025-re meghaladja a 269,9 milliárd dollárt. A tulajdonosok egyre többet költenek kis kedvenceikre, Kínában pedig még csak most kezd terjedni a városi állattartás. Az állatorvos mellett egyre kifinomultabb tápokért, szolgáltatásokért és kiegészítőkért is hajlandóak olykor sok pénzt áldozni az emberek. Van már kutyanapközi, naponta szállítanak házhoz kifejezetten kutyáknak főzött ételeket, de már tévécsatornát és randizós alkalmazást is készítettek az ember legjobb barátjának. Megnéztük, hogy milyen lehetőségek közül lehet válogatni Magyarországon, és hogy mindez mennyibe is kerül.

Az Egyesült Államokban harminc évvel ezelőtt a háztartások 56 százalékában volt háziállat, ez az arány  ma már eléri a 68 százalékot. Ez azt jelenti, hogy összesen 85 millió olyan háztartás van Amerikában, ahol van valamilyen kis kedvenc. A növekedés nemcsak annak köszönhető, hogy egyre könnyebb hozzájutni a háziállatokhoz, hanem annak is, hogy az ezredfordulósok és a Z generáció sokkal jobban rajong az állatokért, mint az idősebb korosztályok. A baby boomerek közül kerül ki a háziállat-tulajdonosok 32 százaléka, a fiatalabbak viszont 62 százalékot tesznek ki.

IllusztrációForrás: pexels.com

A magyar háztartásokban 2017-ben több mint 2 millió kutya és 2,2 millió macska mellett 4,4 millió díszmadarat, 85 ezer díszhalat, 397 ezer darab kisemlőst, valamint 60 ezer darab egyéb hobbiállatot tartottak. Azt ezt megelőző évekhez képest a kutyák száma némiképp csökkent, a macskáké azonban több százezerrel növekedett. Az OPTEN céginformációs szolgáltató adataiból kiderül az is, hogy 2015-ben az állategészségügyi ellátással foglalkozó magyar vállalatok árbevétele 30 milliárd forint volt, amely 2017-re 38 milliárd forintra nőtt.

A magyarok átlagosan 35 ezer forintért vásárolnak kutyát, de a legtöbben 10 és 20 ezer forint közötti összeget hajlandóak csak erre a célra fordítani. A hazipatika.com szerint ez az összeg arra utal, hogy a magyarok nem tenyésztőtől, hanem házi szaporítóktól vásárolnak. Egy hazai reprezentatív felmérés szerint a megkérdezettek 7500 forintot költenek a kutyájuk élelmezésére havonta. Emellett felszerelésekre, higiéniás ellátásra és állatorvosi költségekre 10-10 ezer forintot költenek átlagosan évente.

Azonban akárcsak az Egyesült Államokban, úgy Magyarországon is megfigyelhető, hogy a fiatalok, elsősorban az ezredfordulósok, a kutyára az első gyermekükként tekintenek, ezért sokkal többet is áldoznak rá, mint például a baby boomerek. Emiatt pedig itthon is egyre több szolgáltatás épül legfőképpen a kutyák és gazdáik köré. Ilyen nemrégiben indult újdonság például a kutyapanzió, vagy éppen a kutyanapközi.

IllusztrációForrás: K9-Sport Kft.

Az egyik kutyapanzióban 3800 forintba kerül egy kutya egy napos elszállásolása. Ebbe beletartozik a felügyelet mellett a prémium minőségű táp, négy különböző hőmérsékletű szoba, de még oktatás és kiképzés is van az árban. Ezen felül plusz pénzért (lakhelytől függően 3500 és 5500 forint között) lehet kérni, hogy reggel 7 és 19 óra között a cég felvegye, majd este haza is vigye a kutyát.

Egy kutya napközis ellátása 3900 forintba kerül naponta, de vehetünk egy 10 alkalomra szóló bérletet is 35 ezer forintért. Az általunk vizsgált három hely mind különböző árstruktúrával dolgozott. A harmadik kutyanapközinél a heti alkalmak számának növekedésével csökkent az ár is.

Egy alkalom 3800 forintba került, de aki hetente 4-5 alkalommal viszi oda a kutyáját, az már csak 3000 forintot fizet. Náluk a havi bérlet 55 ezer forint.

Nem csak a kutyák megőrzésére, hanem az étkeztetésükre is létrejöttek már cégek. Az egyik főtt ételt kínál kifejezetten kutyák számára. A cikk írásának hetében például lehetett választani a répás, almás marharagu, a brokkolis sertésragu és a zöldséges nyúlragu között. Az ételeket porciózva minden pénteken szállítják ki, és hűtőben eltárolva a következő hétre megoldott az állat etetése. Az árak 5250 és 11200 forint között mozognak, attól függően, hogy a kutyatulajdonos milyen ételt és mekkora kiszerelésben választja (7x 400g vagy 7x 900g x).

Egy másik helyen még szélesebb a kínálat. Itt már adagonkénti 500 forinttól lehet válogatni nyúl, pulyka, liba és sertésből készült kutyakaják közül, a menü pedig egy hétre 8299 forintba kerül, bár az ár itt is az alapján változik, hogy egy-egy adag hány grammos kiszerelésű. Háromféle opció közül válogathatnak a vevők: 7 x 250, 7 x 400 vagy 7 x 900 gramm.

Az is lehetséges már, ha csak nyers hússal akarjuk etetni a kutyát. Az egyik ilyen cég honlapján például egy lazacos menü 990 forintba kerül, míg egy 8 és fél kilogrammos nyúlhús csomag 17 600 forintba. Ebben a darált nyúlhús mellett van darabolt nyúlmáj és a nyúlcsontokat is beleteszik.

Forrás: dogsurf.hu

A városban tartott kutyáknál gyakorta probléma a sétáltatás, főleg ha nagyobb mozgásigényű fajtáról van szó. Éppen ezért külföldi oldalak mellett már magyarok is foglalkoznak azzal, hogy kutyabébiszittereket közvetítsenek ki a gazdiknak. A DogSurf-ön a bébiszitterek fotóval és rövid leírással mutatkoznak be. Van lehetőség csak sétáltatást, de akár teljes napos megőrzést is választani. Az egyiküknél az előbbi 3000 forintba kerül, az utóbbi pedig 5000 forintba. Azonban vannak már olcsóbb bébiszitterek 1500 és 2000 forint közötti áron is.

Főleg a fiatalabb tulajdonosok arra is nagyon ügyelnek, hogy kedvencük mindig ápolt és szép legyen, éppen ezért egyre több kutyakozmetika próbálja kielégíteni az igényeiket. A legtöbb helyen olyan lehetőségek elérhetőek, mint a fésülés, kefélés, fogkő-eltávolítás, bűzmirigy-kezelés, karomvágás és szemtisztítás. A szolgáltatások ára a kutya fajtától is függ. Egy komondor esetében egy komplett kozmetikai kezelés, fürdetéssel 30 ezer forintba kerül, míg egy angol bulldognál 6800 forintba. A cicakozmetikai szolgáltatások ezzel szemben - fürdetéssel együtt - 5000 forintba, anélkül pedig 4000 forintba kerülnek.

Az USA-ban az eddig említett szolgáltatások mellett mást is kitaláltak már a kedvenceknek. Így van már például külön televíziós csatorna kutyák számára, amely oktatófilmeket vetít, valamint a képi világ is az ő ízlésüknek megfelelően lett kialakítva. A Petco nevű kisállat-áruházban pedig nemrég menza nyílt  kutyáknak, ahol a gazda kérésére főzik meg és állítják össze frissen az ételeket.

Szintén nagyot fejlődött az elmúlt évtizedben a kis kedvencek köré épült technológiai ipar is. A Tinderszerűen működő sétáltatós alkalmazások mellett már a kutyák mozgására is fejlesztettek ki kütyüt FitBark néven. Ha ezt a kutya nyakörvére rögzítjük, akkor méri, hogy mennyit és milyen intenzitással mozgott egy adott nap, mennyit aludt és milyen minőségű volt a pihenése, illetve hány kalóriát égetett el.

Szintén érdekes megoldás a CleverPet Hub, amely a kutyák számára kifejlesztett videojáték konzol. Az okoseszköz különböző készségfejlesztő játékokat tartalmaz, a gazdi pedig egy telefonos alkalmazás segítségével tudja nyomon követni, hogy milyen teljesítményt nyújtott kis kedvence.