Megkezdődött az autózás történetének legnagyobb pere

Volkswagen, emisszió, dízelbotrány
Greenpeace activists demonstrate at the entrance to the Volkswagen (VW) plant in Wolfsburg, central Germany, on November 9, 2015. Germany's consumers association wants auto giant Volkswagen to offer vouchers as a form of compensation to German customers affected by the massive pollution cheating scandal. VW is engulfed in a massive pollution scandal that has so far centred on so-called defeat devices, sophisticated software fitted into diesel engines to skew the results of tests for nitrogen oxide emissions. But the embattled auto giant said an internal probe had uncovered "inconsistencies" on carbon emissions as well, affecting not only diesel engines but petrol engines, too. AFP PHOTO / DPA / PETER STEFFEN +++ GERMANY OUT +++ (Photo by PETER STEFFEN / DPA / AFP)
Vágólapra másolva!
Megkezdődött a Volkswagen (VW) konszern ellen Németországban az autógyártó társaság dízelbotránya miatt indított hatalmas méretű per; a csoportos keresethez több mint 430 ezren csatlakoztak – közölte a német szövetségi igazságügyi hivatal. Kártérítést igényelnek a konszerntől azért, mert az hamis adatokat adott meg egyes, általuk gyártott autók károsanyag-kibocsátásáról. Emellett más országokban – köztük Magyarországon is - perlik az autógyártó konszernt, vagy pert fontolgatnak ellene, sőt több cégvezető ellen is peres eljárás indult.
Vágólapra másolva!

A bírósági eljárás nagyságrendjét egyébként mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a ma kezdődött per előkészítéseként a keresethez csatlakozók nyilvántartásának kivonatát digitális formában juttatták el a braunschweigi tartományi felsőbíróságnak, mert

kinyomtatva csaknem 67 ezer oldal lett volna.

A csoportos keresethez csatlakozók nagy száma miatt a hivatalnál külön munkacsoportot állítottak fel és meghosszabbított munkaidőben dolgoztak, hogy a bíróság által kitűzött határidőre elkészüljön a nyilvántartás.

Egy mintaértékű per

A VW ellen a fogyasztóvédelmi szervezetek országos szövetsége (vzbv) és a legnagyobb autótulajdonosi érdekvédelmi szervezet, az ADAC autóklub szervezésében indult per.

A keresethez az EA189 típusú dízelmotorral szerelt, és a dízelbotrány miatt szervizre visszarendelt Audi, Seat, Skoda és Volkswagen gépkocsik németországi tulajdonosai csatlakozhattak.

Az úgynevezett csoportos megállapítási kereset (Musterfeststellungsklage) új elem a kollektív jogorvoslat németországi szabályozásában, tavaly novemberben vezették be, éppen a VW dízelbotránya miatt.

Greenpeace-aktivisták demonstrációja a Volkswagen wolfsburgi központjánál Forrás: AFP/Peter Steffen

A cél a fogyasztók jogainak erősítése a túlerőben lévő nagyvállalatokkal szemben. A pereket nem az egyes fogyasztók, hanem fogyasztói szövetségek folytatják, a költségeket és a pénzügyi kockázatot is ezek a szervezetek viselik, a fogyasztók számára kedvező bírósági döntés viszont mindenkire érvényes, aki csatlakozott a keresethez.

A vzbv és az ADAC kezdeményezése az első eset az új jogintézmény történetében.

Az eljárás a számukra legjobb esetben azzal végződhet, hogy a bíróság megállapítja, a VW szándékosan méltánytalanul járt el, és ezzel kárt okozott gyártmányai vásárlóinak. A következő lépésben a keresethez csatlakozott fogyasztóknak már egyénileg kell kártérítést kérniük a gyártótól.

Az állam is hibázhatott

Ugyanakkor Németországban az érintett Volkswagen dízelautók tulajdonosai kártérítésért perlik a kormányt is, mert az nem akadályozta meg a konszern csalásait. A Piac és Profit cikke idéz egy több mint 15 ezer VW-autótulajdonost képviselő ügyvédi irodát, amely a szövetségi közlekedésügyi miniszternek küldött levélben rámutat:

Egy Volkswagen Passat TDI Clean Diesel az Észak-Amerikai Nemzetközi Autó Show-n Detroitban Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Friso Gentsch

A jogászok szerint már régen nyilvánvaló, hogy az állam részese volt a dízelbotrány kibontakozásának.
Nem figyeltek fel a manipulációkra, jelentős kételyek ellenére engedélyezték a kocsik gyártását, nem vették figyelembe az uniós irányelveket. A szaktárca és a Szövetségi Járműhivatal - bizonyíthatóan - hanyagul és elégtelenül gyakorolta ellenőrzési és felügyeleti jogaikat a Volkswagen és az Audi mellett a Daimler autóinál is - érvelnek az ügyvédek. A hatóságok törvénysértő módon nem adták ki azokat az információkat, amelyek a károsultaknak segíthetnek érdekeik érvényesítésében. Üzemi titkokra hivatkoznak, ám egy nem engedélyezett berendezés nem tekinthető annak.
A keresetek azt is célozzák, hogy

az államot az ügyben a jelenlegi határidő lejárta, 2021 vége után is lehessen perelni.

Még fontosabb, hogy a károsultak megkaphassák a gyártók elleni perekhez szükséges adatokat a konszernektől. Azokat jelenleg csak külön, a közigazgatási bíróságon folyó bonyolult perekben, az információszabadságra vonatkozó törvény alapján lehet megszerezni.

A cégvezetőket szintén bíróság elé viszik

Az ügy további fejleménye, hogy múlt hét kedden piaci manipuláció miatt a braunschweigi ügyészség vádat emelt a Volkswagen vezérigazgatója és felügyelőbizottsági elnöke, valamint egy korábbi vezérigazgatója ellen a járműgyártó csoport dízelbotrányával összefüggésben. Herbert Diess vezérigazgató, Hans Dieter Pötsch felügyelőbizottsági elnök és Martin Winterkorn volt vezérigazgató az ügyészség szerint a törvényi kötelezettségek megszegésével

szándékosan túl későn tájékoztatta a részvényeseket a dízelbotrányból fakadó milliárd eurós nagyságrendű költségekről, amivel törvénytelenül befolyásolták a társaság részvényének árfolyamát.

Martin Winterkorn, a konszern 2015-ben a dízelbotrány miatt lemondott vezérigazgatója Forrás: AFP/Odd Andersen

Martin Winterkorn - aki 2015 szeptemberében a botrány miatt lemondott vezérigazgatói tisztségéről - legkésőbb 2015 májusában, Hans Dieter Pötsch - aki a terhére rótt bűncselekmény idején a vállalatcsoport igazgatótanácsának pénzügyekért és kontrollingért felelős tagja volt - legkésőbb 2015 júniusában, Herbert Diess pedig - a névadó Volkswagen márkáért felelős igazgatótanácsi tagként - legkésőbb 2015 júliusában tisztában volt a dízelmotorokkal kapcsolatos visszaélés várható pénzügyi következményeivel, de a részvények árfolyamát befolyásoló információkat a botrány 2015 szeptemberi kirobbanásáig elhallgatták, hogy elkerüljék az árfolyam süllyedését.

Itthon is perelhetik az autógyártót

A németországihoz hasonlóan csoportosan felmerülő problémára pert indítanak Angliában és Magyarországon is. De ez történik a Volkswagen ellen a világ több más országában is a dízelbotrány kirobbanása óta.

Az Egyesült Államokban már sikerre vittek egy ilyen pert, a német konszernnek 32 milliárd eurót kellett kifizetnie az USA-ban érintett 650 ezer autó után. Európában 8 millió olyan autót adtak el, amelyeknél meghamisították a károsanyag-kibocsátást.

- mondta el az üggyel kapcsolatban korábban az InfoRádiónak Surányi Péter, az Autó című szaklap munkatársa, aki szerint az egyetemes autózástörténelem legnagyobb szélhámossága volt a dízelbotrányként elhíresült szennyezési ügy.

Légifelvétel a német autógyártó wolfsburgi gyáráról Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Julian Stratenschulte

- folytatta Surányi.
Angliában úgy kalkulálnak, hogy – átszámolva - 1-2 millió forintot kaphatnak vissza a tulajdonosok autónként.

Az USA-ból indult a dízelbotrány

Mint emlékezetes, a VW dízelbotránya úgy került nyilvánosságra, hogy az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) 2015 szeptemberében megvádolta a gyártót, hogy

olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű jármű kipufogógáz-tisztító berendezésébe, amely érzékeli a mérés körülményeit.

Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az Európai Unióban adtak el.

A dízelbotrány kirobbanása óta a Volkswagen egyre jobban erősít az elektromos autók piacán Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Monika Skolimowska

A botrány miatt indított vizsgálatokon ezt követően más gyártóknál is kimutattak hasonló szabálytalanságot.

A VW egyébként az autóipar legnagyobb szereplője, a csoporthoz tartozik a névadó Volkswagen mellett az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Lamborghini, a Porsche, a Seat és a Skoda, valamint a Ducati sportmotorkerékpár, és saját márkájú haszonjárművei mellett a Scania és a MAN tehergépjárműveket is a VW gyártja.