Százmillió tonna szén-dioxiddal kevesebb, egy repüléstechnikai újítás miatt

Norwegian Air
A Norwegian Air Shuttle Boeing 737-800 landing at Amsterdam Schiphol International Airport, the Netherlands. Norwegian is a low cost carrier airline and third in size in Europe from Norway. The aircraft has the registration LN-NIA and is painted in a special livery of Johan Ludvig Runeberg. The airplane was manufactured in Renton, US. Norwegian is flying from Schiphol to Copenhagen, Helsinki, New York–JFK, Oslo–Gardermoen, Stockholm–Arlanda. (Photo by Nicolas Economou/NurPhoto)
Vágólapra másolva!
Jelentős mennyiségű üzemanyagot takarítottak meg, és így óriási mennyiségű szén-dioxidtól kímélték meg a klímát azok a repülőgépek, amelyeket felszereltek egy seattlei cég újításával - írja az Asia Times.
Vágólapra másolva!

A wingletek, azaz a szárnyfülvégek, számos repülőgép szárnyvégein látható, függőleges elrendezésű segédszárnyak, illetve felfele hajlított szárnyvégek. Wingletből többféle megoldást ismer a légiközlekedés, az Aviation Partners nevű cég kétfélét, egy úgynevezett blended változatot (jobbára ilyennel találkozni az újabb tervezésű géptípusoknál) és egy osztott szárnyvéget is levédetett saját találmányaként. Ez utóbbinál a szárnyvégek aljára is felkerül egy, a halak úszójához hasonlító eszköz. A wingletek egy része utólag is felszerelhető a gépekre, aminek főleg a régebbi típusoknál lehet jelentősége.

A megoldásoknak elsősorban a légellenállás csökkentésében és így a gazdaságosabb üzemanyagfelhasználásban lehet jelentősége.

Az Aviation Partners most az közölte, fejlesztéseiknek köszönhetően, a kereskedelmi gépek üzemeltetői 10 milliárd gallon (1 gallon kb. 3,8 liter) üzemanyagot spóroltak meg a repüléseken, ezzel pedig 105 millió tonnával csökkentették a légkörbe jutó szén-dioxid mennyiségét. A vállalat fejlesztéseit eddig közel 9000 repülőgépre telepítették világszerte.

Egy Boeing 737-800-as landolás előtt, felfele álló szárnyvéggel, ami jelentősen csökkenti a légörvények kialakulását, így a gép kevesebb üzemanyagot fogyaszt Forrás: AFP/NurPhoto/Nicolas Economou

Ezt a tekintélyes mennyiséget a 2018-as amerikai szövetségi közlekedésstatisztikai adatokkal helyezte a cég kontextusba. Megállapították, hogy

ez a 10 milliárd gallonnyi üzemanyag annyi, mint amennyit az Alaska Airlines teljes flottája elfogyaszt 14 év alatt.

Ez pedig nem kevés, ugyanis ennek a légicégnek a flottája az idei adatok szerint 298 gépből áll, melyek között 166 Boeing 737-es üzemel, a többi Airbus, Embraer illetve Bombardier gyártmány.

A cég nemcsak kereskedelmi járatokra, hanem magángépekre is telepíti fejlesztését. Egyik legnagyobb partnere a Boeing, melynek több típusára is felszerelték megoldásukat.

A vállalat alapító-vezetője elmondta, folyamatosan gyűjtik az adatokat arról, wingleteikkel mennyi üzemanyagot spóroltak meg az azzal repülő gépek. Az adatok elemzése segíthet a további fejlesztési irányok kijelölésében, végső soron ezzel hozzájárulva a légiközlekedés kibocsátásának csökkentéséhez. A cég első megoldásait még 1992-ben mutatta be, egy Gulfstream II, típusú gépen.