Ez a hazai startup ingyenesen segít a banki adategyeztetésben

2019.10.04. 17:04

Bár a kötelező banki adategyeztetés egyszerű adminisztrációs folyamatnak tűnik, a Bankszövetség főtitkára, Kovács Levente szeptemberben arról számolt be, hogy a kitolt határidő ellenére 150 ezer vállalati ügyfél továbbra sem tett eleget nyilatkozattételi kötelezettségének. A Consolidity vezetői ezért úgy döntöttek, az általuk fejlesztett digitális adminisztrációs platformot a feladatra szabják, és Október31 néven ingyenesen elérhetővé teszik a céges ügyfelek, valamint a pénzintézetek számára. A magyar startup ezzel szeretné bizonyítani, hogy az általuk fejlesztett, rendkívül rugalmas adminisztrációs platform könnyen adaptálható bármilyen banki folyamatra.

A magyar országgyűlés a kétéves türelmi idő lejárta előtt egy nappal, 2019. június 25-én határozott úgy, hogy a pénzmosás és terrorizmus-finanszírozás elleni (2017. évi LIII.) törvény értelmében kötelező banki adategyeztetés határidejét - a nagy számú elmaradások miatt - október 31-re módosítja. A bejelentés akkor nagy könnyebbséget jelentett mind a pénzintézetek, mind az ügyfelek számára, hiszen a törvény értelmében másnap milliós nagyságrendű számla vált volna elérhetetlenné. Az újabb határidő közeledtével azonban kiderült, továbbra is sokan vannak, akik nem tettek eleget a nyilatkozattételi kötelezettségüknek. Kovács Levente, a Bankszövetség főtitkára szeptember 9-én a Magyar Televíziónak nyilatkozva arról beszélt, 650 ezer számla még mindig veszélyben van, ugyanis félmillió magánszemély, és 150 ezer vállalati ügyfél még mindig nem végezte el a szükséges adminisztrációt.

A Consolidity vezetése ezért döntött úgy, hogy részt vesz a folyamat gördülékenyebbé tételében, és az adminisztrációs procedúrák automatizálására fejlesztett platformjukat - rövid átalakítást követően - a vállalati ügyfelek, valamint a pénzintézetek rendelkezésére bocsátja. A moduláris felépítésű rendszer keretein belül ugyanis mindössze pár lépésre leegyszerűsíthető a teljes folyamat, és így hatékonyan meggyorsítható a banki adategyeztetési ügymenet. A könnyen kezelhető webes szolgáltatás - utalva a közelgő határidőre - az Október31 nevet kapta, és mindenki számára ingyenesen elérhető.

Az Október31 áttekinthetően, gyorsan és felhasználóbarát módon vezeti végig az ügyfeleket a sikeres nyilatkozattételhez szükséges adatbevitelen és a dokumentumok generálásának folyamatán. A program először is vizualizálva megjeleníti az azonosítani kívánt cég, szervezet vagy vállalkozás szerkezeti ábráját, majd a megadott tulajdoni hányadok alapján automatikusan kiszámolja, kik azok a tényleges tulajdonosok, illetve képviselők, akikről a törvény értelmében nyilatkozni kell. Ezután már csak ki kell választani azt az egy vagy akár több pénzintézet, amelynél az ügyfélnek nyilatkozattételi kötelezettsége van, és a kijelölt bankokra, illetve személyekre vonatkozó további adatokat felvinni a rendszerbe.

Az Október31 ezután előkészíti bankonként a szükséges dokumentumcsomagot, amelynek segítségével sikeresen elvégezhető az adategyeztetés.  

Budapest Bank fiókja Budapesten a Nyugati téren.Forrás: Zagyi Tibor

Az Október31 nagyszerűsége egyszerűségében rejlik, ugyanis nemcsak az átlátható és felhasználóbarát folyamatvezetés által gyorsítja meg a kötelező banki adategyeztetést, de számos hibalehetőséget is kiküszöböl a procedúra automatizálásával. Ennek köszönhetően nem fordulhat elő olyan kellemetlenség, hogy az ügyfél a banki ügyintézőnél ülve szembesül azzal, hogy néhány fontos adat vagy dokumentum hiányzik a sikeres nyilatkozattételhez.

Fontos leszögezni, hogy bár az Október31 alapjául szolgáló Consolidity rendszer alkalmas lenne arra is, hogy közvetlenül a banki dokumentumokat töltse fel adatokkal (akár a nyomtatás teljes kihagyásával a folyamatból), az idő rövidsége okán nem volt lehetőség a szükséges engedélyek beszerzésére. Viszont mivel az Október31 által generált dokumentumok tartalmilag tökéletesen azonosak a pénzintézetek által hivatalosnak tekintett dokumentumokkal, segítségükkel pillanatok alatt elvégezhető a nyilatkozattétel, akár online, akár személyesen.

Az Október31 amellett, hogy teljesen ingyenes, semmilyen felhasználói adatot nem őriz meg és használ fel, még marektingcélokra sem. A fejlesztők célja mindössze az, hogy egy könnyen és egyszerűen használható digitális felülettel bizonyítsa rátermettségét a bankszektor, illetve azon vállalati ügyfelek részére, akik optimalizálni szeretnék adminisztratív folyamataikat.

"Az a nem titkolt célunk az akcióval, hogy egy kis hírverést csapjunk fő termékünk, a Consolidity digitális adminisztrációs platform körül" – kommentálta az Október 31 elindulását Varga Tamás, a cég ügyvezető igazgatója. Az alkalmazás első verziója 2019 nyarán mutatkozott be Máltán, ahol a helyi cégalapítási folyamatban segíti az erre szakosodott ügyvédi irodák és ügyfeleik munkáját. Magyarországon a gépjármű-regisztrációhoz kötődő hivatalos ügyemenet automatizálásával debütál a platform, ezzel párhuzamosan pedig a banki adategyeztetésre specifikált Október31 is elindul.

"A tervek szerint az év végéig további öt-hat országban kezdi meg működését a cégadminisztrációs megoldás – tette hozzá az ügyvezető igazgató –, Magyarországon pedig a banki hiteligénylési folyamat ügyfél oldali optimalizálásával bővül a szolgáltatások köre. Hosszú távú célunk, hogy a platform segítségével teljesen kiszorítsuk a papírhasználatot a hivatalos ügyintézésből.