Elindult a bankok közötti nyílt bankolás Magyarországon

2019.10.08. 11:14

Az úgynevezett PSD2 európai uniós irányelv hatására elindult az úgynevezett „nyílt bankolás" a mindennapokban, vagyis az ügyfelek több banknál lévő szolgáltatásainak egyetlen platformról történő elérhetősége. A K&H Bank elsőként lépett ebben a hazai bankok között: az Erste Banknál is számlával rendelkező ügyfeleik ezentúl a K&H-s mobilapplikációikból is nyomon követhetik a másik banknál vezetett számláik egyenlegének, történetének alakulását. Hamarosan a forintátutalás is jön, később pedig további bankokkal bővül a kínálat.

Alapvető változásokat hozhat a mindennapi pénzügyekben a nyitott bankolásról szóló, szeptember 14-től életbe lépő uniós szabályozás. Ennek köszönhetően a jövőben minden banknak hozzáférést kell adnia a legszigorúbb biztonsági előírásokat teljesítő, és minősített külsős szolgáltatóknak, például más bankoknak a számlaadatokhoz, amennyiben erre az adott ügyfél engedélyt ad.

„Az uniós szabályozás ezzel a lépéssel a bankok és pénzügyi szolgáltatók közötti versenyt szeretné fokozni. Vagyis azt, hogy az ügyfelek a piacon található, számukra legjobb megoldást az eddigieknél könnyebben választhassák ki" – mondta a nyílt bankolás indulásáról Németh Balázs, a K&H Operáció, technológiák és lakossági hitelkezelési divízió vezetője.

A magyar piacon a K&H elsőként lép a bankok között multibank nevű új digitális szolgáltatásával: ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a K&H mobilbankon keresztül az érintett ügyfelek nem csak a K&H-s számlájukat láthatják és kezelhetik, hanem – amennyiben rendelkeznek ilyennel -, akkor az Erste Banknál vezetett számlájukhoz is hozzáférhetnek, lekérdezhetik egyenlegüket, számlatörténetüket.

A K&H Bank ügyfelei elsőként érhetik el más hazai banknál vezetett saját számláikat a hitelintézet mobilapplikációján keresztülFotó: Mudra László [origo]

A K&H Bank a multibank szolgáltatás további fejlesztésének keretében tervezi még a fizetési szolgáltatás (forint átutalás), valamint további számlavezető bankok elérhetővé tételét is.

A más banknál vezetett számlák a K&H mobilbankban csak és kizárólag ügyfelek kérésére és hozzájárulásával érhetőek el. A folyamat a K&H mobilbankból a „külső számla hozzáadása" funkcióval indul és sikeres hozzáadás után láthatóvá válnak a külső számlák.

A K&H-nak szeptember elejéig több mint 330 ezer ügyfele volt, akik regisztrált mobilbank szolgáltatással rendelkeznek. Számuk éves összevetésben 43 százalékkal emelkedett és a bank szerint a jövőben még tovább növekszik. Az aktív mobilbank-használók hetente átlagosan háromszor lépnek be, a leggyakrabban használt szolgáltatás pedig az egyenleg-lekérdezés és az átutalás.