Egy hétig is szünetelhet majd a brit vámügyintézés a brexit miatt

2019.10.15. 19:02

Bár még egyszer sem lépett ki tagállam az Unióból, a belépésre már több alkalommal is volt példa, ezek pedig nem mentek zökkenőmentesen. Magyarországon például egy hétig szünetelt a vámügyintézés, amikor 2004-ben az unió tagja lettünk. Ezért komoly fennakadások is lehetnek az október 31-én most már minden bizonnyal elkövetkező brexit miatt, vagyis amikor az Egyesült Királyság kilép az Európai Unióból.

Persze ha úgy alakul a kötélhúzás, hogy nem október 31-e lesz ez a nap, a fennakadás akkor is ugyanúgy fenyegeti a briteket. Ezért hasznos a magyar cégeknek, ha a Nagy-Britanniából vásárolt áruikból készletet képeznek, hogy ne fordulhasson elő átmeneti áruhiány sem, amely akadályozná a vállalat működését - hangzott el egy hazai konferencián.

Takács Szabolcs, az Egyesült Királyság Európai Unióból való kilépésének (Brexit) Magyarországot érintő külpolitikai és külgazdasági hatásai kezelésének összehangolásáért felelős miniszteri biztos kijelentette: „Nem igaz, hogy a hosszabbítási kérelmet megvétóznánk. Azt gondolom, hogy lehet, hogy lesz hosszabbítási kérelem. A választási eredmények tükrében újra napirendre kerülhet a kérdés. Ha a baloldal győz Angliában, új népszavazást írhatnak ki, de az legkorábban 2020 májusában történhet meg a brit törvények alapján. Már a bennmaradás-pártiak is azt mondják, hogy jobb kilépni. Teljesen kettészakadt ebben a kérdésben a brit társadalom. De a gazdaság maradna az EU-ban." – tette hozzá Takács Szabolcs.

A kamionok akár 100 kilométer hosszú feltorlódása is előfordulhat Franciaországban, ha eljön a brexit (a kép illusztráció)Forrás: Origo

Palkovits Barbara, a PwC Magyarország menedzsere arról beszélt a konferencián, hogy sok cég láncügyleteket alkalmaz a beszerzéseinél, vagyis az árut többször értékesítik, miközben a fuvarozás csak egyszer történik meg. Ez eddig áfa-mentes volt, de ha kilép az unióból Nagy-Britannia, abban az esetben már vám- és import-ÁFA terheli a szállítmányt.

Az a magyar cég, amelyik Angliában tartott árukészletet, a megállapodás nélküli (hard) brexit eljövetele után ki kell váltsa az angol adószámot, pénzügyi képviseletet kell működtetnie ott és havonta be kell nyújtania a bevallást.

Nietsch Tamás, a Magyar Vámügyi Szövetség Szakmai és Nemzetközi Bizottságának elnöke azt tanácsolta, hogy ha egy Nagy-Britanniával kereskedő cégnek EXW (Ex-Works) ügylete van, célszerű átváltani FCA-ra (Free Carrier), ahol a vevő fizeti a fuvarozást, de az eladó végzi a vámkezelést. Ha DDP (Delivered Duty Paid) szerződése van, azt DAP-ra (Delivered-at-Place) érdemes változtatni, melynek értelmében az eladó leszállítja az árut, de az import vámkezelést a vevő végzi és fizeti a saját országában."

Ebben az esetben azonban problémát jelent, hogy az angol cégek nagy részének nincs tapasztalata a vámügyekben, mert eddig zömében olyan országokkal kereskedtek, ahol erre nem volt szükség. A brexit után vámazonosító számot, úgynevezett EORI számot kell majd szerezni mind a vevőnek, mind az eladónak - hívta fel a figyelmet Szabó Éva, az EVLA Ltd. ügyvezetője.

Ezen kívül a termék címkézésére vonatkozó követelmények is változhatnak, hiszen a továbbiakban már nem az unió, hanem a brit szabályozás vonatkozik majd rá, továbbá az angol állampolgárságú, vagy angol jogosítvánnyal rendelkező magyar állampolgár járművezetők esetén ki kell váltani a nemzetközi jogosítványt is, továbbá az európai uniós társadalombiztosítási kártya sem lesz érvényes Angliában

Nietsch Tamás arra hívta fel a figyelmet, hogy a britek által tesztelt, átlagosan 4 perces új vámügyintézési idő miatt a kamionsor Dovertől egészen a Londoni körgyűrűig feltorlódhat, Franciaországban pedig akár száz kilométeres sorokra is lehet majd számítani.

Forrás: Piacésprofit.hu