Áttörést várnak a szakemberek a hétköznapi fizetésekben márciustól

2019.10.16. 18:29

Felpörgetheti az online vásárlásokat az azonnali fizetés, de a hétköznapi fizetési szokásainkat is átírhatja - hangzott el az első alkalommal megrendezett PayTechShow-n Budapesten. A digitális fizetési konferencián a globális trendek mellett a jövőre már bárki számára elérhető legújabb megoldásokat is bemutatták.

A készpénzhez való ragaszkodás nemcsak a magyarokra igaz. Leginkább a mediterrán országokban szeretik nagyon az offline fizetőeszközt (a tranzakciók 85 százaléka készpénzes), nálunk árnyalattal jobb a helyzet (70-75 százalék), míg a skandináv országokban és Dániában a tranzakciók 20-25 százalékában cserél gazdát papírpénz. A készpénzes fizetések elektronikus útra terelése mindenhol akut problémát jelent, nem igazán létezik erre általános gyógyír. Ami Kínában működik pl. az AliPay, az nem biztos, hogy Európában is működni fog, ami a svédeknél csodafegyver – a SWISH –, az Németországban nem feltétlenül lesz az, hangzott el az elektronikus fizetések jövőjével foglalkozó konferencián.

Nálunk különösen magas, kb. 70-75 százaléka készpénz aránya a fizetési tranzakciókban és 10 év alatt megháromszorozódott a forgalomban lévő készpénz mennyisége. Ez azért is kedvezőtlen tendencia, mivel nemzetgazdasági szinten a készpénz a legdrágább fizetési forma. Ugyanakkor 2020-ban eljöhet az áttörés az idén elindult kedvező folyamatoknak köszönhetően: megérkezett az Apple Pay és - a nyílt bankolásnak köszönhetően – hamarosan akár 22 új elektronikus pénztárca is megjelenhet hazánkban (legalábbis a PSD2 - a Második Pénzforgalmi Irányelv – szerint kiadott új engedélyek száma alapján).

Jövőre jöhet még hozzánk a Google Pay és az AliPay is, de ami ennél is fontosabb, hogy kiépül egy teljesen új fizetési elszámoló infrastruktúra, az azonnali fizetési rendszer (AFR). „Noha idén még nem minden bank tudott a próbaüzemhez csatlakozni, 2020 március 2-án már valamennyi hazai pénzintézet készen állhat arra, hogy élesben is működhessen az azonnali fizetési rendszer" - tette hozzá Németh Mónika, az Azonnali Fizetés Szolgáltató Centrum vezetője. E megoldástól azt várja a szakember, hogy a fizetések felgyorsulása és a fizetési szokások átalakulása mellett katalizálja a fintech startupok innovációit is.

De nemcsak az online kereskedelemre, hanem a mindennapjainkra is nagy hatással lesz, ha 2020-ban elindulhat végre az azonnali fizetés. „A mindössze néhány másodperc alatt megvalósuló tranzakciók a kereskedők számára is izgalmasak lehetnek, mivel a jó fizetési folyamat nagyobb forgalmat is eredményezhet" – mondta Nagy Sándor, az Ecommerce Hungary elnöke a PayTechShow konferencián.

Nagy Sándor, az Ecommerce Hungary elnökeForrás: PayTechShow

Ami a fintech megoldásokat és az új szabályrendszerekhez való igazodást illeti, a hazai pénzintézetek folyamatosan nyomás alatt dolgoztak az elmúlt években. Így az esetükben duplán igaz, hogy aki lemarad, kimarad a jövő nagy üzletéből. Az Apple Pay is nagy versenyhelyzetet teremtett, amit 2020-ra talán már az összes nagyobb hazai bank kínálhat ügyfelei számára. Ugyanakkor új nemzetközi mobiltárcák, elektronikus pénztárcák megjelenésére is számítani lehet Magyarországon, amelyeket olyan szereplők nyújtanak majd a magyaroknak, mint a Google, a Revolut, vagy a Stripe, hangzott még el a szakmai konferencián.

Miközben a PayTechShow közleménye szerint az azonnali fizetési rendszer áttörést hozhat a hétköznapi fizetésekben, más szakemberek óvatosságra intenek a túlzó várakozásokkal szemben. Az AFR-ből ugyanis kizárólag akkor lehet csodafegyver a hétköznapi vásárlások során, ha azt az ügyfelek is legalább olyan pozitívan fogadják majd, mint a pénzügyi szakma.

Az AFR-nek azonban jelenleg még nincs kiépülve az infrastruktúrája sem a vásárlók, sem pedig a kereskedők oldalán, és nem egyértelmű még az sem, hogyan alakul majd az üzleti modellje.

Kérdéseket hordoznak az esetleges visszaélésekkel kapcsolatos eljárások, arról nem is szólva, hogy a nagyközönség számára hosszú évtizedek után most először nyílhat meg a bankkártya alternatívája. Nem tudni, hogy a korai befogadó rétegen túl mennyire fog elterjedni egy, a megszokottól teljesen eltérő, mobiltelefonos fizetésre épülő megoldás a hétköznapi vásárlásokra, amikor a mobilos fizetésre hosszú évek óta megvan a lehetőség, mégsem ért el áttörést.

Az AFR ma még csak potenciális alternatívája a bankkártyának, amit a bolti vásárlásokban eddig még senkinek sem sikerült legyőznie, noha akadt jó pár próbálkozás rá, még hazánkban is. Valószínűleg sokat kell még dolgozniuk azoknak a szakembereknek, akik az AFR-ben hisznek, ahhoz, hogy a nagyközönség valóban a bankkártya fizetési alternatívájaként tekintsen rá és a használata elérjen egy méretgazdaságos szintet.