Jókora bírságot kell fizetnie egy alkuszcégnek

biztosítás, autó, kötelező gépjármű biztosítás
Vágólapra másolva!
Az MNB 15 millió forint bírsággal sújtotta az MIC Biztosítási Alkusz Kft.-t, egyebek között azért, mert egymással versengő biztosítások elemzése helyett egyetlen biztosító konstrukcióit kínálta ügyfeleinek. Pontatlanságok, hiányosságok merültek fel a biztosításközvetítő adatszolgáltatása, az oktatási nyilvántartása, összeférhetetlenségi szabályzata, közvetítőinek bejelentése, illetve az ügyféltájékoztatás és panaszkezelés kapcsán is.
Vágólapra másolva!

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) korlátozott terjedelmű célvizsgálatot folytatott le a MIC Biztosítási Alkusz Kft. -nél (MIC), a 2016. január 1-jétől az ellenőrzés lezárásáig terjedő időszakot áttekintve.

A vizsgálat során az MNB megállapította, hogy

az MIC nem felel meg az alkuszi működés feltételeinek, mivel nem elemez és ad át elegendő számú, egymással versengő biztosítási ajánlatot megbízóinak.

Az alkusz jogállása szerint az ügyfelek megbízásából dolgozó, a nekik legmegfelelőbb terméket megkereső független közvetítő. Az MIC ennek ellenére voltaképp függő ügynökként tevékenykedik, vagyis döntően egyetlen biztosító konstrukcióit kínálja. Emellett a biztosítási szerződések megkötésének előkészítésekor nem a jogszabályi előírásoknak megfelelően adta át a biztosító igényfelmérő dokumentumát az érintett ügyfeleknek.

Hiányosságokat talált a jegybank az alkusznak az összeférhetetlenségi, illetve érdekkonfliktusok kezelésére vonatkozó belső szabályozásában is.

Ugyancsak pontatlanul vezette az MIC – az egyes közvetítőinek termékértékesítési jogosultságaival szorosan összefüggő – szakmai képzési, továbbképzési nyilvántartását. Az alkusz emellett egyes esetekben nem a törvényi határidőben jelentette be biztosításértékesítői esetében azok fennálló jogviszonyának kezdetét és végét.

Forrás: Shutterstock

Ahogy az MNB feltárta, nem felelt meg teljeskörűen a jogszabályi passzusoknak a biztosításközvetítő panaszkezelési szabályzata, s nem megfelelően vezették az ügyfelek által tett panaszokra vonatkozó nyilvántartást sem. Egyes ügyfelek emellett a panaszuk elutasítását követően nem kaptak megfelelő tájékoztatást az ezt követően rendelkezésükre álló jogorvoslati lehetőségekről.

Mindezek nyomán

a jegybank határozatában kötelezte az alkuszt többek között arra, hogy a biztosítási szerződések megkötése előtt kellő számú, a piacon hozzáférhető konstrukciót elemezzen, s adja át annak eredményét az ügyfelek számára.

Az MNB kötelezte az MIC-t az egyéb feltárt jogsértések megszüntetésére is, illetve – határidők kitűzésével – arra is, hogy erről írásban számoljon be a jegybanknak.

Az MNB a feltárt hiányosságok miatt

7 millió forint felügyeleti és 8 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott az alkusz társaságra.

A bírság mértékét befolyásolta egyebek közt, hogy önmagában is jelentős, valamennyi ügyfelet érintő érdeksérelemnek számít, ha nem kapnak tájékoztatást a piacon hozzáférhető különböző biztosítások lényeges jellemzőiről, illetve, ha hiányos egy alkuszcég panaszkezelési szabályzata. Enyhítő körülményként vette figyelembe ugyanakkor, hogy az MIC már az MNB vizsgálata során tájékoztatást nyújtott a feltárt hiányosságok orvoslására tett intézkedéseiről.