Megroppant az amerikai gazdaság motorja?

A man's arms pushing a shopping trolley full of groceries along a supermarket aisle.
Vágólapra másolva!
Szeptemberben hét hónapja először csökkentek az amerikai kiskereskedelmi eladások. Ez pedig arra utalhat, hogy a feldolgozóipar lassulása elkezdett hatással lenni a fogyasztói aktivitásra is. Ebben az esetben viszont komoly veszély leselkedik az USA-ra, melynek legfőbb motorja épp a belső fogyasztás.
Vágólapra másolva!

Az amerikai Kereskedelmi Minisztérium arról számolt be, hogy a kiskereskedelmi eladások 0,3 százalékkal csökkentek szeptemberben. A háztartások elsősorban az építőanyagok, az online vásárlások, de különösen az autók piacán fogták vissza a kiadásaikat. A múlt havi az első csökkenés volt február óta – írja a CNBC.

Ráadásul a süllyedés az elemzőket is meglepte. A Reuters konszenzusa 0,3 százalékos emelkedés volt.

Éves alapon azonban még így sem olyan rossz a szeptemberi adat, mivel tavaly szeptemberhez képest 4,1 százalékkal bővültek a kiskereskedelmi értékesítések.

Noha ez még nem egyértelmű bizonyíték arra nézve, hogy az amerikai fogyasztók behúzzák a féket, mégis megerősíti az azzal kapcsolatos aggodalmakat, hogy végül elkerülhetetlen lesz egy tartósabb lassulás – mondta Ian Lyngen, a BMO Capital Markets szakértője.

Váratlanul visszafogták magukat az amerikai fogyasztók Forrás: Anadolu Agency/2015 Anadolu Agency/Cem Ozdel

Miközben az autóeladások 0,9 százalékkal csökkentek, ami 8 hónapja a legnagyobb esés volt, némileg árnyalja a képet, ha csak a kiskereskedelem magját nézzük. Ehhez ki kell venni a képből az autókat, az üzemanyagot, az építőanyagokat, valamint az élelmiszer-szolgáltatásokat. Így az látszik, hogy szeptemberben lényegében nem változott az eladások üteme, miután augusztusban 0,3 százalékos volt az emelkedés.

A mag adat azért is fontos, mert sokkal jobban tükrözi az amerikai gazdaság állapotához kötött fogyasztói magatartás változását. A teljesség kedvéért érdemes megjegyezni, hogy a mag eladások 0,1 százalékos csökkenése szintén gyengébb volt a vártnál.

Az amerikai gazdaság számára a kiskereskedelmi eladások azért kiemelten fontosak, mert a belső fogyasztás adja az amerikai GDP nagyjából 66 százalékát.

A Capital Economics elemzői úgy számolnak, az idei harmadik negyedévben a reálértékű fogyasztás 2,5 százalékkal bővül majd, ami érezhető lassulás lenne a második negyedévben mért 4,2 százalékos növekedéshez képest. Ezzel együtt a szakértők úgy látják, a teljes GDP-növekedés mindössze 1,5 százalékos lehet ebben az időszakban.