Mintegy félszáz járatát törölte a svájci légicég motorproblémák miatt

ECONOMY AIR TRAFFIC Fairs Aeroplane Travels Flies FAIR Aircraft construction Aircraft Interiors Expo Interior decoration 02 April 2019, Hamburg: At the Aircraft Interiors Expo trade fair, Airbus will be presenting new cabin furnishings with around 40 perc
Az Airbus A220-as egyik lehetséges beltér-változata a hamburgi Aircraft Interiors Expo-n
Vágólapra másolva!
A Swissair, Svájc nemzeti légitársasága, mintegy 50 járatát törölte az elmúlt napokban, mert problémák voltak azl Airbus 220-as típusú gépek motorjával. A cég repülésbiztonsági okokból a földön tartja valamennyi ilyen gépét - írja az Independent.
Vágólapra másolva!

Három különböző alkalommal is motorhibát észleltek repülés közben az Airbus 220-as gépek pilótái a Genf-London útvonalon. Legutóbb október 15-én jelentették, hogy a Heathrow repülőtérről Svájcba tartó járatnál komoly gondok merültek fel a gép hajtóműveivel - egyes értesülések szerint repülés közben leálltak -, emiatt pedig Párizsban meg is kellett szakítani útjukat. Két hasonló eset még korábban, nyáron történt a cég azonos típusú gépeivel.

A Swissair ezért úgy döntött, földön tartja flottájának valamennyi, A220-as gépét.

Ez 29 repülőgépet jelent, a Swissair rendelkezik a legnagyobb állománnyal ebből a géptípusból. Azt eredetileg a kanadai Bombardier gyártotta, C-sorozatának tagjaként, de néhány éve az Airbus megvásárolta annak licenszeit, és saját sorozatába illesztette, új típusjelzéssel. A Swissnél 2016 óta használják ezeket a gépeket.

A légitársaság közlése szerint a gépek földön tartása 50 járatukat érinti, melyek Zürich és Genf, illetve London között közlekednek.

Az Airbus A220-as egyik lehetséges beltér-változata a hamburgi Aircraft Interiors Expo-n Forrás: AFP/DPA/Jens Buttner

Egyelőre nincs hivatalos állásfoglalás arról, mi okozhatta a három incidenst, és hogy a motorok szériahibájáról van-e szó. Az előzetes feltételezések szerint mindhárom esetben ugyanannak a kompresszornak a problémájára vezethető vissza a Pratt & Whitney motorok meghibásodása.

A Párizsban leszállt gép kapcsán pedig a francia légiügyi szakemberek "komoly problémáról" beszéltek, és sürgették az eset hatósági felülvizsgálatát.

A géptípus legnagyobb üzemeltetői a Swissair mellett a Delta és az AirBaltic légitársaságok. A Forbes szerint a Delta egyelőre nem tervezi az A220-as gépek kivonását, egyúttal megemlíti, hogy nem a Swissair az első, amely ezzel a motorproblémával találkozott. 2018 végén ugyanis a Korean Air egyik A220-as gépe kapcsán szintén repülés közben jelentkező hajtómű-hibákról jelentettek. A Reuters szerint pedig maga a gyártó, a Pratt & Whitney szólította fel az érdekelt cégeket arra, hogy vizsgálják át a gépeket, ideértve néhány Embraer-gyártmányt is, a vállalat ugyanis a dél-amerikai repülőgépgyártónak is szállít hajtóműveket.

A Swissair megerősítette: amíg folynak az ellenőrzések, valamennyi A220-as gépét a földön tartja. A Pratt & Whitney szerint a feltételezett kompresszor-probléma az A320neo típusú gépeket nem érinti. Ennek az új, a korábbiaknál takarékosabb üzemanyag-felhasználást biztosító típusnak számos vásárlója van, többek között a WizzAir légitársaság is.