Gondok a német légiközlekedési adó tervezett emelése körül

2019.10.30. 17:13

Az Egyesült Államok légitársaságainak szövetsége (Airlines for America, A4A) egyértelmű kritikát fogalmazott meg a tervezett németországi légiközlekedési adóval kapcsolatban. Álláspontjuk szerint ugyanis, a vasút tervezett németországi kereszttámogatása a csökkentett vasúti jegyár révén ugyanis sérti az Európai Unió és az Egyesült Államok közötti légiközlekedési megállapodást.

A német légiközlekedési szakmában hetek óta tárgyalják a tervezett légiközlekedési adóemelést, melyet a német kormány a klímaváltozási csomagjában javasolt.

A légitársaságokra kivetett plusz adóbevételt ugyanis a német vasúti közlekedés általános forgalmi adójának kompenzálására használnák.

Az egyik központi kérdés a témával kapcsolatban, hogy jogilag szabályos-e az az eljárás, hogy a kormány egy magasabb légiközlekedési adót vessen ki azért, hogy az állami vasúttársaságot ebből finanszírozza?

A párbeszéd azonban most túllépett a németországi határokon azzal, hogy a nagy amerikai légitársaságok szerint a német kormány terve sérti az EU és az USA közötti légiközlekedési megállapodást. Az Airlines for America (A4A) Európai Bizottsághoz írt levelében több kritikát is megfogalmazott a tervezett lépéssel kapcsolatban.

Nicholas Calio, az A4A igazgatója szerint a jegyekből származó bevételek felhasználása a vonatjegyek áfa-csökkentésének ellentételezésére sérti az Egyesült Államok és az EU közötti légiközlekedési megállapodást, amely világosan kijelenti, hogy a fogyasztókat terhelő illetékeket csak a légiközlekedés költségeinek fedezésére lehet felhasználni. A vasút kereszttámogatása a légitársaságok rovására sérti ezt a megállapodást - írta Calio.

Calio ezen kívül utal a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) határozatára, amelyet néhány hónappal ezelőtt a tagállamok többsége elfogadott. A globális program előírja, hogy a repülésnek a jövőben egyre inkább karbonsemlegessé kell válnia. A kezdeti kivárás után végül a német kormány is jóváhagyta ezt a határozatot, így Calio szerint a német kormány most aláásná az eddigi törekvéseket.

Az éghajlati csomag részeként a német kormány jelentősen meg akarja növelni a már létező légiforgalmi adót. Ugyanakkor az összes vonatjegyen az áfa-mértékét 19 százalékról 7 százalékra csökkentené, hogy ezzel nagyobb forgalmat irányítson a vasúti hálózatra.

Ezt ellensúlyozná a beszedett többletadó.

A német kormány által a megnövelt légiközlekedési adóból tervezett vasúti támogatás valószínűleg sérti az Európai Unió és az Egyesült Államok közötti légiforgalmi megállapodástForrás: AFP

A terv heves kritikát kapott a légiközlekedési szektorban, többek között attól tartva, hogy a jövőben elmaradnak majd a források az alternatív meghajtó rendszerek fejlesztéséhez. Mivel a kemény verseny miatt a légitársaságok valószínűleg csak részben tudják az adóemelést az utasokra hárítani, azt jelentős részben maguknak kellene viselniük.

Ezenkívül az egyoldalú nemzeti intézkedések a szállítási súlypont külföldre tolódásához vezetnének, ami kedvezőtlenül érintené a klímaváltozás elleni küzdelmet is. Ezt a kritikát az A4A is megfogalmazta.

Egyelőre nyitott kérdés, hogy az A4A levelének lesz-e valamilyen hatása. A Handelsblatt szerint a német légiipar képviselői már Brüsszelben is felvetették azt a kérdést, hogy a Deutsche Bahn állami tulajdonú vasúttársaság kereszttámogatása jogszerű-e. Mivel azonban csak egy meglévő adó növeléséről van szó, az Európai Bizottságnak nincs befolyása újbóli vizsgálat elindítására.

Az adóemelésre a vonatkozó törvényben ráadásul kizárólag klímavédelmi okból hivatkoznak, valószínűleg bölcsen elkerülve a Deutsche Bahn megemlítését.

Forrás: Handelsblatt.com