Új vásárlási modell terjed a műanyagszennyezés ellen

2019.11.05. 11:36

Újfajta kereskedési modellek terjedhetnek el a jövőben a műanyagok kiváltása érdekében.

Az Origo hasábjain rengeteg cikk született már a globális műanyag szennyezettségről. Talán nincs is olyan része a Földnek, ahol kisebb-nagyobb mértékben ne lenne jelen a műanyagszemét, hiszen már a bolygó legmélyebb pontján, a Mariana-árokban is találtak műanyag zacskót.

Köztudott, hogy a műanyag nem bomlik le teljesen, hanem mikroműanyag formájában a vízben marad és a vízi élőlények szervezetébe kerül, onnan pedig az ember szervezetébe is.

Noha számtalan megoldással kísérleteznek a kereskedők, hogy elhagyhassák a műanyagot, az egyik helyettesítőjeként megszületett speciális papír például egyáltalán nem ad a műanyaggal azonos élményt. Annyira nem, hogy a McDonald's brit és ír éttermeiben a vevők visszakövetelték a műanyag szívószálat.

Nyilvánvaló, hogy a kezdeti helyettesítési problémák ellenére a műanyagszennyezettség egyik legegyszerűbb megállítása a műanyag helyettesítése. A Piac és Profit online kiadása egy olyan vásárlási modellről számol be, amelyben egy francia cég, a Loop fémet és üveget használ a megvásárolt élelmiszerek szállítására. Ezek a csomagolások ráadásul úgy működnek, mint régen az üvegvisszaváltás hazánkban: a csomagolóanyagokat vissza lehet küldeni a kereskedőnek, aki tisztítás után újra felhasználja. A Loop ráadásul nem csak műanyagmentes és újrafelhasználható csomagolást kínál, de akár még esztétikusat is.

Akiknek az értékrendje szempontjából fontos a műanyagmentes világért végzett küzdelem, a Loopnál vásárolva tehetnek is ezért, még ha némileg többet is kell fizetniük az árukért.

Miközben a vásárlók közül egyre többen csatlakoznak ezekhez a kezdeményezésekhez, egyben nyomás alá is helyezik a világ vezető élelmiszer-, üdítőital és háztartási cikk gyártóit, hogy tegyenek ők is a műanyag szennyezettség ellen. Alan Jope, az Unilever vezérigazgatója szerint főleg a fiatalok azonosulnak ezzel a problémával, ami nem is csoda, hiszen a folytatásban övék lesz ez a bolygó.

A nyomást azonban nem csak a vevők képesek növelni. A BBC Kék Bolygó 2 filmje, amely bemutatta, hogy - egyes becslések szerint - évi 8 millió tonna műanyag hulladék kerül a tengerbe, vagy a National Geographic cikke, amely arról szól, hogy a vízben élő állatok számára a műanyag aknamezővé változtatja az óceánokat, szintén nyomást fejtenek ki a gyártókra.

Az ötvenes évek óta 8,3 milliárd tonna plasztikot gyártottak világszerte, aminek mindössze kilenc százalékát hasznosították újra. A műanyag aránya 17-ről 25 százalékra nőtt a csomagolásban 2000 és 2015 között. Ennek nagy részét mindössze egyszer használják, azaz hulladék lesz belőle. Ez évi 80-120 milliárd fontba kerül a Financial Times szerint.

A vásárlók is tehetnek a műanyagszennyezettség további terjedése ellenForrás: Biosphoto/Sergio Hanquet / Biosphoto/Sergio Hanquet

A megoldást az újság által megkérdezett szakértők szerint az jelentheti, ami egyébként már el is indult: a helyettesítés, illetve az áttérés az újrahasznosítható vagy lebomló műanyagokra. Ezt a folyamatot segítheti, hogy eddig 127 ország korlátozta a műanyagzacskók használatát, az EU pedig számos terméket, köztük a műanyagtányérokat, a műanyag evőeszközöket és a műanyag szívószálat betiltja 2021-től.

De akad másfajta próbálkozás is. Ahogy régen bevásárlókosarat vittünk a piacra vagy az élelmiszerboltba, ezek most újra elterjedhetnek a csomagolásmentes áruk miatt. Az otthonról hozott saját tárolóedényeiket tölthetik meg a vásárlók borral, sörrel, rizzsel vagy éppen tisztítószerekkel a Waitrose oxfordi szupermarketjében - 15 százalékos árkedvezményért cserébe. A kísérlet jelenleg is zajlik, de a vásárlók közül többen pozitív visszajelzésükről biztosították a kereskedő céget.

Forrás: Piacésprofit.hu