Jövőre már a kínai lesz a világ legnagyobb mozipiaca

2019.11.07. 07:03

Ahogy a hollywoodi mozijegy-eladások folyamatosan csökkennek az Egyesült Államokban, a kínaiak étvágya egyre nő. Ennek következtében pedig 2020-ban már Kína lehet a világ legerősebb mozipiaca. Ez azonban Hollywood számára is jó hírt jelenthet.

A szakértők úgy számolnak, hogy 2020-ban már Kína lesz a világ legerősebb mozipiaca, ahogy a jegyeladások a tavalyi 9,9 milliárd dollárról 2023-ig 15,5 milliárdra bővülnek majd – idézi a CNBC a PwC kutatását.

A tavalyi első negyedévben fordult elő először, hogy a kínai jegyeladások megelőzték az amerikaiakat. 2018 egészében a teljes kínai jegyeladások 9 milliárd dollárt hoztak össze, amivel épp hogy elmaradtak az amerikai és a kanadai számoktól – melyek összesen 11,9 milliárdot tettek ki.

Mára pedig ott tart a filmgyártás, hogy nem lehet figyelmen kívül hagyni a kínai piac méretét. Következésképpen napjainkban már erősen figyelni kell arra, hogy egy adott film megfeleljen a kínai nézők elvárásainak is – mondta Stanley Rosen, a University of Southern California professzora.

Hollywood is profitálhat a kínai piac növekedésébőlForrás: 123rf.com

A kasszasiker filmek jegyeladásainak ugyanis 70 százaléka Észak-Amerikán kívül realizálódik, és ennek Kína hatalmas részét képezi – tette hozzá a szakember. Hollywood pedig igyekszik is alkalmazkodni ehhez a helyzethez, és ez meglátszik a gyártási folyamatokon is. Ezt bizonyítja, hogy az elmúlt két év három legsikeresebb, Kínában is bemutatott filmjét az USA-ban készítették.

Kína azonban egyre inkább szeretne saját készítésű filmekkel nyerni a nemzetközi versenyben. Ennek részben anyagi okai vannak, de az sem mellékes, hogy ez erősíti a kínai nemzeti büszkeséget is. Noha az elmúlt években számos, ezt támogató fejlesztést hajtottak végre az országban, a megtérülésre még várni kell. Tavaly ugyanis a vezető kínai stúdiók többségének nyeresége csökkenést mutatott.

Megállíthatatlan a kínai mozipiacForrás: Imaginechina/Zhao xixian - Imaginechina/Zhao Xixian

Ez a trend azonban azt is eredményezte, hogy az elmúlt években folyamatosan nőtt az együttműködések száma Hollywood és Kína között. 1997 és 2013 között például Kína a 100 legjobban jövedelmező filmből mindössze egy tucatnak a finanszírozásában vett részt. Ez a szám azonban 2013 és 2018 között már 41-re emelkedett.

Jó példa erre, hogy az Alibaba kínai technológiai óriás két Mission Impossible filmbe (Titkos nemzet, Utóhatás) is befektetett, míg a Bona Film Group részt vett a Volt egyszer egy Hollywood finanszírozásában.

Kína a világ legnagyobb filmes piacává akar válni, olyan gyorsan, ahogy csak lehetséges. A Hollywooddal való együttműködés pedig ehhez egyértelműen szükségszerű – vonta le a következtetést Rosen.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK