Állítólag gondok lehetnek a Boeing egy másik géptípusával is

qantas légitársaság boeing 787 dreamliner
A Qantas egyik Boeing 787-ese
Vágólapra másolva!
Komoly horderejű állításokat fogalmazott meg a Boeing Dreamliner gépeivel kapcsolatban a vállalat egyik volt munkatársa. Eszerint a nagy hatótávolságú, azaz hosszú utakra tervezett Dreamlinerek negyedébe nem vagy nem megfelelően működő, vészhelyzeti oxigénellátó rendszer kerülhetet, ami azt jelenti, hogy egy repülés közbeni krízishelyzetben az utasok jelentős része akár az életével is fizethet a hiba miatt. A Boeing tagadja az állításokat.
Vágólapra másolva!

A Boeing egyik volt charlestoni dolgozója azzal vádolja a gyártót, hogy a 787 Dreamlinerek negyedébe nem működő vészhelyzeti oxigénellátó rendszer kerülhetett, és amikor szóvá tette, senki nem foglalkozott az üggyel. A gyártó tagad, állítása szerint a hibát kiküszöbölték - írja az Airportal a BBC információi alapján.

John Barnett 2010 óta minőségbiztosítási mérnökként dolgozott a gyártónál, egészségügyi okok miatt 2017-ben távozott a cégtől, ahol több munkakörben 32 évet töltött el.

Barnett szerint a felsővezetés folyamatosan sürgette a dolgozókat, hogy minél előbb elkészüljenek egy-egy géppel, és ez azzal járt együtt, hogy a gyártást a biztonság rovására gyorsították fel. Még 2016-ban szerzett arról tudomást, hogy a vészhelyzeti oxigénellátó rendszerrel bajok vannak. Ezek továbbítják a levegőt a fej fölött lévő oxigénmaszkokba, amelyek hirtelen nyomáscsökkenéskor esnek ki a fej feletti tartóból. A kisebb szépséghibákkal rendelkező egységeket leszerelték, és ezek közül néhány nem lépett működésbe a tesztek során.

A Qantas egyik Boeing 787 Dreamliner típusú gépe Forrás: Flickr.com

Ez után saját kezdeményezésére új, a beszállítótól éppen megérkező egységeket teszteltek a Boeing saját laborjában, ekkor viszont

300 rendszerből 75 nem működött rendesen.

Amikor a mérnök további vizsgálatokat kért volna, falakba ütközött, a Boeing állítása szerint ezeket elutasította. Barnett 2017-ben a Szövetségi Légügyi Hatósággal is felvette a kapcsolatot, de az FAA nem foglalkozott az üggyel, mondván, a Boeing már jelezte a problémát és azt, hogy dolgoznak a megoldáson.

A BBC felidézi, hogy ezek a rendszerek kritikus fontosságúak egy repülés közbeni vészhelyzet esetén. 35 ezer lábon (10.600 méter, a szokott repülési magasságok egyike) a nyomáscsökkenés során fellépő eszméletvesztés kevesebb mint 1 perc alatt beállhat. 40 ezer láb magasságban ehhez már 20 másodperc is elegendő, és hacsak nem jut a szervezet sürgősen oxigénhez, az eszméletvesztést agykárosodás, illetve halál is követheti.

A volt Boeing-dolgozó azt is állította, hogy a Boeing nem tartotta be a saját belső protokolját, és

nem voltak képesek a hibás alkatrészeket nyomon követni a gyárban, így több ilyen elem is egyszerűen elveszett.

Azt is mondta, hogy a dolgozókra nehezedő nyomás miatt többször a sztenderdet nem teljesítő alkatrészeket is beszerelték a gépekbe, csak, hogy tartsák a költségszintet és a menetrendet.

A Boeing a BBC-nek küldött válaszában visszautasította egykori dolgozója vádjait. Mint írták, 2017-ben valóban voltak olyan oxigéntartályok, amelyek nem működtek megfelelően, de

ezeket kivonták a gyártósorról, így azok nem kerülhettek a gépek fedélzetére, a problémát pedig azóta orvosolták a beszállítóval.

Közölték továbbá, hogy ezeket az eszközöket a gép átadása előtt és életciklusa alatt rendszeresen ellenőrzik.

A Boeing a hibás alkatrészek nyomon követését a Szövetségi Légügyi Hatóság ajánlásai alapján azóta megoldotta.

A BBC tudósítása megjegyzi, hogy a hirtelen nyomáscsökkenés fellépése meglehetősen ritka eset, de előfordulhat. 2018 áprilisában például a Southwest Airlines egyik gépén tört be az ablak, miután a meghibásodott motor egyik lerepülő alkatrésze eltalálta. Az oxigénmaszkok az elvárásnak megfelelően kioldottak és biztosították az utasok túlélését, kivéve azét, aki a berobbant ablak mellett ült. Az illető viszont nem az oxigénellátás elégtelenségébe, hanem az incidens során szerzett sérüléseibe halt bele később.