Az ország, ahol megbukott a Starbucks

2019.11.11. 18:31

Alig három év telt el a Szaharától délre eső régió első Starbucks kávézójának megnyitása óta, de a franchise jogokat birtokoló dél-afrikai vállalat belátta, az ottani lánc eredményei minden tekintetben kudarcnak tekinthetők - írja a Quartz.

Johannesburgban működik jónéhány független és a helyiek körében kedvelt kávézó és néhány kisebb helyi láncnak az egységei is, a Starbucks megjelenése mégis változatosságot és új színt hozott a vendéglátóhelyek piacára. Bármennyire is ígéretesnek tűnt azonban a dél-afrikai piac, a márka eddigi eredményei minden várakozást alulmúltak. Azt a dél-afrikai franchise-vállalat, Taste Holdingsnál sem várták, hogy a Starbucks hamar a vezető branddé válik saját szegmensében, ahol a lakosság 57 százaléka szegénységben él és elképesztően nagyok a jövedelmi egyenlőtlenségek a társadalmon belül, de az eltelt néhány év minden elemzői várakozásnál gyengébb volt.

A Taste Holdings 13 Starbucks-egységet üzemeltet Johannesburgban, Pretóriában és Durbanben. Következtetésük szerint 190 további egységet kellene nyitniuk és 47 millió dollárt költeniük hét-nyolc év alatt ahhoz, hogy a márka igazán profitábilis legyen, de úgy látják, ezt a befektetést nem engedhetik meg magunknak.

Ezért a cég közölte: az összes, élelmiszeripari brandjétől megválik, mivel biztosak abban, hogy nem tudják a láncok bővítéséhez szükséges további tőkét előteremteni.

A cég közel 100 millió dollárt ölt élelmiszeripari vállalkozásokba, példál a Domino's Pizzába is - a Starbucks mellett, ennek jogaitól is megválik most.

IllusztrációForrás: NurPhoto/Mairo Cinquetti/NurPhoto/Mairo Cinquetti

A vállalat által kiadott közlemény szerint, a kávézólánc bővítési stratégiájához szükséges tőkebefektetés nem biztosítható, az üzleti struktúra pedig a jelenlegi piaci körülmények alapján sem fenntartható.

A holding egyik független igazgatója, illetve a mögötte álló befektetői konzorcium ugyanakkor vélhetően lát fantáziát a láncban, és mindössze 473 ezer dollárért, de megvásárolja a Dél-Afrikához kapcsolódó kizárólagos jogokat.

Előzetesen annyit árultak el: jól előkészített finanszírozással tervezik megvalósítani a terjeszkedést.

A Starbucks még 2010-ben vetette meg a lábát Dél-Afrikában, amikor a márkanév alatt gyártott termékek forgalomba kerülhettek, párhuzamosan az akkori foci világkupa rendezvényeivel. 2015-ben jelentették be az első önálló szubszaharai Starbucks megnyitását a Taste-tel partnerségben.

A franchise-vállalatnak viszont nem hozott szerencsét a máshol sikeres brand. Például a közzétett adataik szerint két évvel ezelőtt más divízióik eredményeiből kellett 27 millió dollárt átcsoportosítani a kávézó és a pizzázó-lánc tervezett újabb üzletnyitásaira. A vállalat azt is közölte, a sikertelenséghez a kávé piacán jelentkező nemzetközi problémák is hozzájárultak. Ahogy szerintük az is, hogy az egykor a kontinens vezető gazdasági erejének számító Dél-Afrikában ottani működésük megkezdése óta, sosem nőtt a gazdaság 1,5 százalékkal nagyobb mértékben egy év alatt.

A világszerte mintegy 30 ezer egységet üzemeltető vagy licenszelő amerikai anyavállalatnál azt közölték: a fejlemények ellenére, továbbra sem adják fel a dél-afrikai térséget, és el fogják érni az oda tervezett 200 egység megnyitását.