Több mint 100 ezer banki ügyfél kerülhetett bajba

2019.11.19. 15:17

Mintegy 100-150 ezer ügyfél, vagyis az aktív bankszámlák tulajdonosainak körülbelül 1 százaléka nem azonosította magát az október 31-i határidőre - mondta a Magyar Nemzeti Bank (MNB) felügyeleti szóvivője.

Binder István szerint a bankok felkészültek az adategyeztetésre, ügyfélszolgálataikat megerősítették, az országos figyelemfelhívó kampány elérte az ügyfeleket.

Az október végi határidő nem jogvesztő, tehát utólag is elvégezhető az azonosítás, de addig a kifizetéseket zárolják. Az adategyeztetési kötelezettség nem csak a bankok, hanem a biztosítók és az önkéntes pénztárak ügyfeleire is vonatkozik.

Ahogy azt az Origo már korábban megírta, az adategyeztetés elmaradása esetén a törvényi előírásoknak megfelelően 2019. november 1-jén 0 órától a bankszámlát zárolta a bank. A zárolás azonban nem jelent teljes tiltást: csak azok a funkciók nem lesznek elérhetőek, amelyeknél az ügyfél megbízásából távozna a pénz a számláról, azaz új átutalási vagy egyéb megbízás esetén, valamint a számlához kapcsolódó bankkártya használatával, beleértve a sárga csekkek befizetését is. A zárolás nem érinti viszont a csoportos beszedéseket és befizetni is van mód a számlára, továbbá megérkeznek rá a jóváírások is.

Az adategyeztetést elmulasztott ügyfeleknél 2019. november 1. óta nem működik a bankkártyájuk semForrás: Dreamstime

Fontos változás azonban, hogy 2019. november 1. után már kizárólag bankfióki, személyes megjelenéssel állítható helyre a számla teljes körű használata, levélben vagy telefonon, illetve internetbankon már nem.

Azoknak az ügyfeleknek tehát, akik nem tudnak hozzáférni a pénzükhöz, a számlavezető bankjuk legközelebbi fiókját kell felkeresniük.