Még mindig nagy pénzt hoz a légitársaságoknak a fedélzeti első osztály

2019.11.22. 09:17

A Delta, a United és az American Airlines is rengeteget keres az első osztályú jegyek eladásán. A Cirium iparági adatszolgáltató szerint a 67 millió ülőhelyükből 9 százaléka az első osztály kategóriájába tartozik – írja a CNBC.

A Delta Air Lines júniusban végződő negyedévére 12,5 milliárd dolláros működési bevételt tett közzé, ami egymilliárd dollárral magasabb, mint az előző évben. A vállalat szerint a bevétel növekedéshez nagyban hozzájárult, hogy a prémium termékeik illetve szolgáltatásik eladása tíz százalékkal emelkedett.

IllusztrációForrás: AFP/Stan Honda

Az amerikai légitársaságok bevételeinek jelentős részét, közel 30 százalékát a prémium szolgáltatások teszik ki.

Az ipari konszolidáció és az elmúlt évek erős gazdasága lehetővé tette a légitársaságok számára, hogy üzemanyag-hatékonyabb repülőgépekbe fektessenek be, amik jobb kabinokkal vannak felszerelve, kifejezetten az első osztály igényeire összpontosítva.

Továbbá újrapozícionálták a prémium osztályú utazásokat is. A repülőgépek elejében az első osztály és az üzleti osztály hibridje lett az eredmény, ami hasonló kabinos kényelmi megoldásokat nyújt az Államokon belül, mint az Európába irányuló hosszútávú járatoknál.

IllusztrációForrás: AFP/NurPhoto/Nicolas Economou

Például az Emirates New Yorkból Dubaiba tartó járatain luxuskabinokban tölthetik az utasok a repülési időt, ahol egy luxuskörülményeknek megfelelő ágyon is aludhatnak, és az Airbus repülőgép zuhanyzóját is használhatják.

A pezsgővel és kaviárral egybekötött repülés ára mintegy 23 ezer dollár (6 millió forint). Az Ethiad légitársaságnál a luxuskabin mellé saját fürdőszoba és komornyik is jár, ennek az ára 36 ezer dollár (10,8 millió forint).

Érdekesség, hogy a JetBlue fapados légitársaság is az első osztályú jegyek piacára próbál betörni. A cég áprilisban tette közzé, hogy több járatot indít New Yorkból Londonba 2021-ben, az Airbus A321 hosszú távú változatával, ami magában foglalja a Mint nevű prémium szolgáltatást is. Ez a légitársaság első üzleti osztályú privát kabinos szolgáltatása, ráadásul olcsóbban kínálja, mint versenytársai.

IllusztrációForrás: Getty Images/Sean Gallup

A légitársaságok „jövedelemgazdálkodásnak" nevezett stratégiát alkalmaznak a jövedelmezőség maximalizálása érdekében, lényegében az utasokat a viteldíjak alapján rangsorolják. A légitársaságok sokkal kifinomultabbá váltak, és eljutottak arra a pontra, hogy csak annyi pénzt számítanak fel, amelyre szükség van ahhoz, hogy az üléseket feltöltsék" – nyilatkozta Janet Bednarek, a Daytoni Egyetem professzora.

Például az üzleti osztályon utazók az utolsó pillanatra hagyják a jegyvásárlást, ezért a légitársaságok több pénzt is fel tudnak számolni, mint azoknál az utazóknál, akik nem üzleti céllal utaznak, hanem pihenni szeretnének.

Ugyanakkor annak ellenére, hogy a légitársaságok csökkentik az első osztályon utazók számára kialakított helyeket, a cégek nagy nyereségre tesznek szert a prémium kabinszolgáltatások révén.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK: