Magyar cég reformálja meg Kína parkolását

2019.11.22. 19:58

November 30-án Yangzhongban indul el az EPS Global által kiépített okosparkolási rendszer éles üzeme, így a részben az Eximbank és a GB & Partners által támogatott magyar cég oldhatja meg a rohamléptekkel fejlődő Kína parkolási nehézségeit. Gyarmati Zoltánnal, a vállalat vezérigazgatójával közösen tekintettük meg a minden szempontból úttörőnek számító projektet, amely nemcsak az alkalmazott technológiai megoldásoknak köszönhetően különleges, hanem azért is, mert magyar cég még sosem vett részt törvényalkotásban Kínában.

Az EPS Global által üzemeltetett rendszer lényege, hogy az utcák elején elhelyezett LED-kijelzős táblák segítségével tudatni lehet az autósokkal, hogy az adott szakaszon éppen hány parkolóhely érhető el. Ehhez a vállalat érzékelőket helyezett el szerte a városban, amelyre ha egy autó ráhajt, az elküldi az információt a rendszer számára.

Azonban nem csak a táblák segítenek a tájékozódásban, hiszen a felhasználók egy mobilos applikáció segítségével is képesek követni, hogy éppen hol van üres hely, továbbá az applikáció navigációs funkciója a szabad parkolóhelyhez irányítja az autóvezetőket. A projekt első fázisa 2018-ban fejeződött be, amikor Yangzhong városában 2350 parkolóhelyet építettek ki, amelyből ezret fel is szereltek a vállalat által tervezett geomagnetikus szenzorral, emellett pedig 39 LED-kijelző is segíti az autósok tájékoztatását.

LED kijelző mutatja, hogy hány parkolóhely szabadForrás: Origo

A rendszer minden fizetési módot elfogad, a készpénzen kívül. Ugyan továbbra is szükség lesz parkolóőrökre, főleg a rendszer indulásakor, azonban létszámukat folyamatosan csökkenteni fogják. Amíg viszont a lakosság szokja az új szisztémát, addig a parkolóőröknél is lehet fizetni, akik el is tudják majd magyarázni az ügyfeleknek, hogy mi a teendő a parkolás indításakor, és annak lezártakor.

Kínában rendkívül elterjedt a mobilos fizetés, ezért az ügyfelek a legtöbb esetben itt is az AliPay vagy a WeChat alkalmazások segítségével indítják majd el a parkolást.

Amennyiben valaki leparkol, de mégis elfelejti elindítani a díjfizetést, a szenzor erről értesítést küld a parkolóőr PDA készülékére. A parkolóőr ennek alapján meg tudja találni a vétkest, de büntetés helyett ebben az esetben csak elindítja a díjfizetést attól a ponttól számítva, amikor az érzékelő észlelte az autó megérkezését. Az is előfordulhat, hogy valaki elfelejti leállítani a díjfizetést, de az okos-rendszer ezt is érzékeli, és értesítést küld a felhasználó telefonjára, így elkerülhető az a kellemetlen szituáció, hogy valaki még akkor is fizeti a szolgáltatást, amikor már rég elhagyta a parkolóhelyet.

A LED kijelzők segítségével pontosan lehet tájékozódni a parkolási viszonyokrólForrás: Origo

Mindez a vállalat saját fejlesztésű alkalmazásán keresztül történik, amely óriási segítséget nyújt az autósok számára. Az applikáción keresztül megnézhetik, hogy hol van szabad hely, de a teljes zóna foglaltsági adatairól is fontos információkat kaphatnak. Egyszerűbb a tervezés is, mivel akár napokkal előre is láthatjuk, hogy mire lehet számítani egy adott időpontban. Az EPS emellett már azt is teszteli, hogy az ügyfelek foglalhassanak parkolóhelyet is az alkalmazás segítségével, így nem kell majd attól tartaniuk, hogy nem lesz szabad hely.

Ezenfelül pedig a parkolási zónák szakaszokra is vannak osztva, amelyekre bérlet vásárolható az ott lakók számára.

Nemcsak az utcákon figyelhettünk meg számos újítást, hanem a cég központjában is, ahol betekintést nyerhettünk a parkolást üzemeltető szoftver működésébe. A szoftver segítségével az EPS dolgozói egy hatalmas kivetítőn pontosan láthatják, hogy melyik parkolóőr dolgozik, mikor kezdődött és mikor ér véget a műszakjuk, valamint térképen az is beazonosítható, hogy pontosan hol tartózkodnak. Ez azért is fontos, mert így a központból oda tudják irányítani a parkolóőröket, ahol éppen szükségük van rájuk. A szoftverrel kapcsolatban fontos kiemelni azt is, hogy egy remekül skálázható rendszerről van szó, amely akkor is képes lesz kiszolgálni az EPS igényeit, amikor sokkal több és nagyobb várost kell kezelniük.

Mindemellett rendkívül fontos pénzügyi információk is, mint például a napi bevétel, valamint a futó és már rendezett parkolások, real time-ban futnak be a cég központjába. A rendszerhez hozzáférése van az önkormányzatoknak is, így valós időben látnak minden adatot és az igényeik szerint kérhetnek le napi, heti, havi jelentéseket a bevételekről és közlekedési adatokról, amelyet a rendszer automatikusan generál számukra. Ezzel a teljes financiális transzparencián túl az önkormányzatok a várostervezéshez és közlekedésszervezéshez is elengedhetetlen adatokhoz jutnak.

A szoftver segítségével valós idejű adatokat lehet leolvasniForrás: Origo

Yangzhong városában az EPS 20 éves koncessziót nyert el a parkolásra, ehhez pedig a helyi önkormányzattal közösen új jogszabályt dolgoztak ki, amely lehetővé teszi, hogy 2020. január elsejével már az EPS gyűjthesse be a parkolási díjakat. A projektben rejlő lehetőségeket az is jól mutatja, hogy Yangzhong mellett 25 éves koncesszióval a 4,2 millió lakosú Csifengben is megkezdődik a rendszer kiépítése. A két projekt összes közterületi parkolóhelye meghaladja a 30 ezret, de bekötésre kerülnek a mélygarázsok, parkolóházak is, így az autóvezetők és az önkormányzatok a városok összes parkolási létesítményének foglaltsági adatához hozzáférnek.

Mindez a siker azonban nehezen valósulhatott volna meg a kínai magyar nagykövetség és a pekingi nagykövet, Pesti Máté és Bolla Szilárd sanghaji főkonzul, illetve kollégáik kitartó munkája és támogatása nélkül, akik nemcsak a távolból figyelték az események kibontakozását, hanem aktívan felkarolták a magyar projektet és segítették az EPS-t, többször személyes jelenlétükkel is. Ez pozitívum mindazon leendő vállalkozások és vállalatok számára is, akik Kínában szeretnének üzleti tevékenységet folytatni, hiszen nekik sem kell egyedül belevágni a nehéz feladatba, a külképviselettől mindig megfelelő támogatást fognak kapni.

A GB & Partners két és fél éve csatlakozott az EPS máig is íródó történetéhez, ekkor történt meg az alapkezelő első befektetése, valamint létrehoztak egy menedzsment csapatot is, amely Gyarmati Zoltánt támogatva Kínában is képes volt ellátni a feladatokat. A GB & Partners befektetésének köszönhetően az EPS szintén leváltotta a régi szoftvert az általunk is megismert új verzióra, amely már a legmodernebb programnyelven íródott.

Az is fontos szempont volt a szoftver újratervezésénél, hogy skálázható legyen, hiszen ahogyan Gubicza Ágoston, a GB & Partners társtulajdonosa is említette, már akkor több várossal és önkormányzattal számoltak, és míg a régi szoftver képes lett volna kezelni a yangzhongi okos parkolási rendszert, a terjeszkedésnél már nem biztos, hogy elegendő lett volna. Szintén fontos volt a GB & Partners számára, hogy még a befektetés előtt a hosszútávú startégiában egyetértő, nemzetközileg is elismert tulajdonosi kör alakuljon ki, így még a befektetés előtt, 2016 évben Kupper András, a Centrum Parkoló kft. feje közös megállapodásra kiszállt a projektből, ő azóta már nem vesz részt az EPS életében.

A foglaltság mellett fontos pénzügyi információk is valós időben kinyerhetőek a szoftver segítségévelForrás: Origo

A yangzhongi projektre a GB & Partners 1,7 milliárd forint befektetést nyújtott az EXIM Exportösztönző Tőkealapból, amelynek túlnyomó része a rendszer kiépítésén túl a kínai engedélyek beszerzése miatt bekövetkező időrendi csúszás finanszírozására is fordítódott, valamint üzletfejlesztésre, azaz az új projektlehetőségek kiértékelésére, megszerzésére is. Az EPS által fejlesztett okosparkolási rendszer azonban egy jó hosszú távú befektetés Gubicza Ágoston szerint. Ezt az is jól mutatja, hogy a 20 éves koncesszióval működő yangzhongi, valamint a 25 éves koncesszióval üzemelő csifengi projekt várhatóan összességében 184 milliárd forint árbevételt fog termelni a koncessziós időszakok alatt. Ennek az összegnek a jelentős része természetesen az önkormányzatok bevétele, de a magyar vállalatnak az exportbevétele meg fogja haladni a 22,4 milliárd forintot.

" Nekünk, mint befektetési alapnak van egy tíz éves futamidőnk, ezt követően el kell adni, vagy el kell számolni a befektetőkkel. Abból a szempontból is szerencsés helyzetben vagyunk, hogy az EPS esetében meglehetősen hosszú távú, 20, illetve 25 éves koncessziók állnak rendelkezésre, a jövőbeli árbevételek előre láthatóak, ennek a jövőbeli értéke vitathatatlan, ezt pedig a jövőbeli vevőnek meg kell vásárolnia. Éppen ezért számunkra a csifengi és a yangzhongi projekt hosszú távú koncessziója már önmagában egy érték." - magyarázta Gubicza Ágoston.

A parkolóhelyekre kitelepített geomagnetikus szenzor érzékeli a kocsik érkezését és távozásátForrás: Origo

"Mi alapvetően nem olyan finanszírozók vagyunk, akik kisebbségi tulajdonban hátradőlve csöndben várjuk, hogy megtörténjen a csoda, vagy esetleg később jöjjön egy második befektető, aki majd egy spekulatív cégértéket megállapít, de valójában pénz ebből sosem lesz. Mi szeretünk többségi tulajdonban lenni, mert ezzel is védjük a befektetésünket. Természetesen tiszteletben tartjuk a tulajdonostársakat, viszont aktív szereplői vagyunk a folyamatoknak". - fejtette ki a Gubicza Ágoston.

A következő jelentős projekt a 25 éves koncessziót elnyert csifengi, amely közel egy 3,5 - 4 milliárd forintos befektetés a GB & Partners oldaláról. Akárcsak a yangzhongi projektnél, úgy itt is szoros együttműködésben zajlik majd a fejlesztés az EPS kínai vegyesvállalati partnerével, a ZTE-vel.