Így lopta el a Black Friday a karácsonyt

Amazon warehouse england
Workers prepare customer orders for dispatch as they work around goods stored inside an Amazon.co.uk fulfillment centre in Peterborough, central England, on November 15, 2017. Shops could be seeing the effect of consumers postponing purchases until "Black Friday" on November 24, 2017, a day of sales in the United States that has become increasingly popular in Britain. / AFP PHOTO / CHRIS J RATCLIFFE
Vágólapra másolva!
Az egész európai ünnepi szezont felforgatják a Black Friday akciók a kiskereskedelemben. Egy brit kutatás szerint a fiatalok annyira megszokták a fekete pénteki leárazásokat, hogy ez már a karácsonyi és az újévi eladásokat fenyegeti.
Vágólapra másolva!

A kiskereskedelemben a karácsonyi és az újévi szezon hagyományosan az év egyik legerősebb időszaka. Az elmúlt évtizedben azonban komoly átalakulások mentek végbe a szektorban, ahogy az amerikai Black Friday (Fekete Péntek) elterjedt Európában. Ráadásul ma már ez gyakran nem is csak egyetlen napot, hanem egy hosszabb időszakra vonatkozó leárazás-sorozatot jelent. Ezzel a Black Friday egyre inkább ellopja a karácsonyt – legalábbis a kiskereskedelemben.

Az Egyesült Államokban a Black Friday hagyományosan egyetlen napot jelent.

Miután minden évben november negyedik csütörtökjére esik a hálaadás, az ezt követő péntek a Black Friday, amely most már jó ideje a karácsonyi vásárlási szezon kezdetét jelzi – hatalmas akciókkal és sorban állásokkal.

A Black Friday mára teljesen átalakította a karácsonyi vásárlási szezont Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Bodo Marks

A nagy átrendeződés akkor kezdődött, amikor az amerikai vásárlási esemény elkezdett elterjedni a világban, és több helyen ez nem is egyetlen napot, hanem akár egy egész hétre vonatkozó kedvezményhullámot is jelent. A Retail Economics pedig egy elemzésében arra jutott, hogy

idén a Z generációs fogyasztók több mint fele tervez vásárolni valamit idén a Fekete Pénteken, Nagy-Britanniában. Az Y generáció tekintetében ez az arány meghaladja a 40 százalékot.

A brit adat jelentőségét fokozza, hogy a MarketWatch rámutatott, mára ott tartunk, hogy a Black Friday alapjaiban rendezte át az európai vásárlási szokásokat, amivel lényegében beszippantotta a karácsonyi és újévi eladásokat. A kiskereskedők ugyanis rákényszerültek arra, hogy az év olyan szakaszában biztosítsanak jelentős árkedvezményeket, mely időszakok régebben teljes árakkal futottak.

A Retail Economics egyébként kimutatta, hogy Nagy-Britanniában néhány termékcsoportra koncentrálódhat a vásárlások jelentős része.

A legnagyobb haszonélvezők a ruhákat, az elektronikai cikkeket, valamint a játékokat árusító boltok lehetnek.

A felmérés szerint a megkérdezettek 59 százaléka elektronikai cikkeket, 36 százaléka ruhát, míg 35 százalék játékot tervez venni a Fekete Pénteken.