Ez a gyorsétteremláncok amerikai sorrendje

Burger King
Illustration picture shows employee preparing a burger during the opening of a branch of the Burger King fast-food restaurant chain in Auderghem - Oudergem, Brussels, Tuesday 12 September 2017. BELGA PHOTO NICOLAS MAETERLINCK
Vágólapra másolva!
Ismét látványos összeállítással jelentkezett a Visual Capitalist, melyben az USA nagy gyorsétteremláncainak amerikai rangsorát mutatja be. A McDonald's elsősége talán nem okoz meglepetést, de vajon mennyivel maradnak el mögötte a többiek? S mennyi pénzt hagynak az amerikaiak a nagy franchise-oknál?
Vágólapra másolva!

A "fast food" az egész világon, különösen pedig az Egyesült Államokban, óriási biznisz. A 2017-es adatok alapján, az ottani piac 30 legnagyobb franchise hálózat tagjainál őrületes pénzeket hagynak a vásárlók. Mielőtt azonban a cikk második oldalán lévő ábrán tekintenénk ezt meg, érdemes figyelembe venni néhány más következtetést, illetve pénzügyi adatot is.

Egy átlagos amerikai minden évben 1200 dollárt költ gyorsétteremben, ez nagyjából 360 ezer forintnak felel meg.

Persze ezek átlagolt adatok, nem minden ott élő látogatja egyforma gyakorisággal az ilyen típusú vendéglátóhelyeket - ugyanakkor az USA felnőtt népességének negyede heti három, vagy ennél is több alkalommal étkezik gyorsétteremben. A 2-19 éves korú, tehát a gyermek-, illetve a fiatalkorú lakosság körében az arány ennél is jóval nagyobb: 34 százalékuk naponta betér egy-egy franschise egységbe.

Az átlagos amerikai háztartások évente 3,008 dollárt hagynak a gyorséttermek kasszáinál.

Illusztráció Forrás: BELGA/AFP/Nicolas Maeterlinck

Azt, hogy ez ténylegesen mekkora üzletet jelent a vállalatoknak, jól mutatják a működésüket leíró számok. A profit ugyanis nagymértékben függ attól, hogy az adott cég egy egységére vetítve milyen eredményességgel bír az értékesítések tekintetében. Például, hiába a McDonald's áll a lista élén, egy-egy éttermére vetítve átlagosan 2,8 millió dolláros bevételt gyűjt össze egy évben. Ezzel szemben a Chick-fil-A nevű láncnak 4,3 millió dollárra jön ki az egy étteremre jutó bevétel, ami 53 százalékkal magasabb, mint az összbevételben egyébként listavezetőé.

Szintén másképp sikeres a Subway, mely franchise-díjait tudatosan tartja alacsonyan versenytársaihoz képest és nem is ad senkinek kizárólagos jogokat egy-egy területre vonatkozóan. A 30 legnagyobb lánc közül ennek van a legkevesebb, egy egységre jutó bevétele, 419.792 dollárral egy évben. Csakhogy a Subway több mint 25 ezer egységgel van jelen a piacon, ami azt jelenti, hogy az "üzletek" számát tekintve ez a legnagyobb gyorsétteremlánc az országban, egyúttal - bármennyire is szokatlan - a legnagyobb kiskereskedő is egyben (még az egydolláros boltok hálózatát is lekörözi).

S hogy mekkora üzletet is jelent egy évben a gyorsétterem az USA-ban, és hogyan részesül abból a 30 legnagyobb lánc? A cikk második oldalán megmutatjuk!