Ezek lesznek a világ legolcsóbb aranykitermelési helyszínei

2020.01.02. 07:08

Közzétette friss jelentését arról a Mining Intelligence bányaipari elemzőközpont arról, hogy melyek lesznek a közeljövő legolcsóbb az aranyérc kitermelő projektjei, írja a Mining.com,

Az aranykitermelés költségei globális viszonylatban folyamatosan nőnek. Mégis van több olyan bányaipari, előkészítés alatt álló projekt, melyek azzal kecsegtetnek, hogy más helyszínekhez képest, olcsóbban lehet kinyerni onnan az értékes nemesfémet.

Az elemzők a legfontosabb, tőzsdén jegyzett vállalatok elindítás alatt lévő projektjeit vizsgálták. Vagyis legalább azokat, melyeknek már a megvalósíthatósági tanulmánya elfogadott vagy nyilvános, tehát feltétlezhető, hogy a közeli jövőben annak alapján elindítják, vagy már el is indították a projektet. A számítások során az elérhető nyilvános adatok alapján, számításba vettek minden felmerülő költségelemet. Így láthatóvá vált az, hogy hol mennyibe kerül egy troy uncia (kb. 31 gramm) arany kitermelése.

IllusztrációForrás: AFP/Paul Mayall

Az ilyen riportokat a befektetők gyakran használják irányjelzőként döntéseikhez. Végső soron az arany piaci árát is befolyásolja az, hogy hol, milyen költséggel, mennyit sikerül abból kitermelni.

Mutatjuk, várhatóan hol lesz a legolcsóbb bányászata a közeljövőben! Első helyen a legolcsóbb költséggek álló aranylelőhely áll.

10. Red Mountain: a Brit-Kolumbia északnyugati térségében található projekt ezidőtájt kapja meg a szükséges szövetségi és tartományi környezetvédelmi tanulságokat. Ha majd elindul a termelés, várhatóan napi 1000 tonna ércet fognak felszínre hozni, 611 dolláros unicánkénti költséggel.

9. A Loma Larga projekt Ecuador déli részén, az Andok nyugati oldalán. A megvalósíthatósági tanulmány 2018 novemberében készült el, ami szerint napi 3000 tonnát termelnek majd ki a területen a föld alól, 609 dolláros költséggel.

8. Guatemala délkeleti részén, a fővárostól 160 kilométerre található a Cerro Blanco, amely 579 dolláros unicánkénti költséget ígér befektetőknek. A projekt energiaigényét egy közeli geotermikus erőműből fogják biztosítani.

7. A Camino Rojo Zacatecas államban, Mexikóban található. A környék viszonylag fejlett infrastruktúrája, a terület sík jellegge biztosítja azt, hogy a projektben viszonylag alacsony költséggel, 576 dolláros unciánkénti áron menjen a munka.

6. Valószínűleg Kolumbia legjobb aranybányája lesz az ország északnyugati régiójában a megvalósítás alatt álló Buritica, amely 492 dolláros unicánkénti összköltséget ígér. Ha csúcsra jár majd a kitermelés, a Burictica megdupázhatja Kolumbia hivatalosan kitermelt aranyának mennyiségét.

5. Ankarától közel 300 kilométerre található Törökországban az Oksut, mely 490 dolláros unciánkénti költséggel fog majd működni. A külszíni fejtésű telephelyen 2019 novemberében megkezdődött a munka, a zúzott érc feldolgozása után, az első aranyöntés 2020 januárjában várható.

4. Quebec tartományban egy korábbi aranybánya szomszédságában a Horne 5 jelű tartalék. A Horne-projektben 1926 és 1976 között 2,5 millárd font rezet és 11,6 millió uncia aranyat termeltek ki. A Horne 5 engedélyezési fázisban van, és várhatóan 399 dolláros költséggel fog működni.

3. A Törökország északkeleti térségében található Hod Maden-projekt nagyon friss, jelenleg az engedélyezési eljárás elején tart. Egy hatalmas szulfid-lerakódás gyűrűjében egy jelentős arany- és réztartalék, amit várhatóan 374 dolláros költséggel lehet kitermelni.

2. Törökország északnyugati térségében található a már elindított Kirazli, melynek költségelemei alapján 373 dollárba kerül a kitermelés. A külszíni fejtést korábban már elindították, ám október végén a munka le is állt, mivel a vonatkozó engedélyeket az üzemeltető vállalat ezidáig nem újította meg. A Kirazli korábban heves tiltakozását váltotta ki a környezetvédőknek.

1. A lista első helyén a Chalkidiki-félszigeten, Görögországban található Skouries-bánya áll, ahol az értékes érc 215 dolláros költséggel kiemelhető. 2017-ben a projekt parkolópályára kerüt a működési engedélyekhez kapcsolódó bonyodalmak miatt, de az üzemeltető cég 2019 szeptemberében bejelentette, hogy elindították a vonatkozó jogosítványok beszerzését, a görög kormány pedig támogatásáról biztosította a projektet.