Az MPL+ projekt a vállalat legnagyobb fejlesztése az elmúlt és a következő tíz évben, benne kiemelt szereppel bír a Fót mellett épülő zöldmezős beruházás,
amely első látványos fejlesztésként hoz nemsokára jelentős javulást a Magyar Posta Zrt. csomaglogisztikai szolgáltatásában.
Menyhárt Zoltán, a vállalat logisztikai fejlesztési igazgatója a Magyar Nemzetnek elmondta, hogy az MPL+ részeként újonnan kialakítandó 23 depó közül a fóti a legjelentősebb, amely ráadásul a központi szortírozásba is besegít, amíg az erre hivatott létesítmény nem készül el.
A koronavírus-járvány ellenére a beruházás nem szenvedett késést, és a november 1-jei, használatbavételi engedély kiadásának határideje tartható.
Az MPL+ teljes költségvetése mintegy ötvenmilliárd forint a tőkebefektetést és a működési költségeket is ideértve.
Ebből a Fót melletti épület értéke (nem számítva a bele telepítendő technológiát) nagyságrendileg ötmilliárd forintba kerül.
A teljes összeg körülbelül fele a központi szortírozó hub (elosztó) megvalósításának költségeit fedezi, a másik legjelentősebb rész pedig az informatikai fejlesztésekét, ami a hároméves projekt ötödik pillére.
Az igazgató kiemelte: az informatikai fejlesztések legfőbb célja az, hogy a rendelkezésre álló legmodernebb technológia segítse a hatékony munkát. A posta csomagkezelésének most is jól működő és jó képességű IT-rendszere van, de ennek az integráltsági szintje még nem annyira mély, mint ami ezen a piacon jelenleg elvárható. A futár-expressz-csomag (Currier-Express-Parcel, CEP) piac rendkívüli lendülettel fejlődik, így az akár csak öt évvel ezelőtti megállapítások ma már nem is érvényesek. Ezért jövőálló, alkalmazkodó informatikai rendszerre van szükség.
A fejlesztéssorozat megtérülése legfeljebb tíz év, ez idő alatt pedig az évi mintegy 45 millió darabos csomagmennyiség duplázódását várja a társaság.
Ez azt jelenti, hogy mivel harmincszázalékos piaci részesedéssel piacvezető a Magyar Posta, ezt az arányt tervezi is tartani.
Új munkaerő igénybevételére nem számítanak, de a jelenlegihez hasonló méretű, nagyjából 4600 fős állományra tíz év múlva is ugyanúgy szükség lesz az igazgató szerint. A technológiák kiépítésével és a hatékonyság növelésével viszont fejenként több mint 22 ezer csomagot is kezelhetnek majd egy évben a mostani kilencezer helyett. Az 1500 jármű útját pedig mesterséges intelligencia és algoritmus határozza majd meg, felváltva a mostani manuális szervezést.
Forrás: Magyar Nemzet