Nem várt fordulat a dízelbotrányban

Volkswagen, emisszió, dízelbotrány
Greenpeace activists demonstrate at the entrance to the Volkswagen (VW) plant in Wolfsburg, central Germany, on November 9, 2015. Germany's consumers association wants auto giant Volkswagen to offer vouchers as a form of compensation to German customers affected by the massive pollution cheating scandal. VW is engulfed in a massive pollution scandal that has so far centred on so-called defeat devices, sophisticated software fitted into diesel engines to skew the results of tests for nitrogen oxide emissions. But the embattled auto giant said an internal probe had uncovered "inconsistencies" on carbon emissions as well, affecting not only diesel engines but petrol engines, too. AFP PHOTO / DPA / PETER STEFFEN +++ GERMANY OUT +++ (Photo by PETER STEFFEN / DPA / AFP)
Vágólapra másolva!
A Volkswagen bejelentette, hogy tárgyalást kezd a Volkswagen (VW) konszern több százezer olyan németországi ügyfele lehetséges kártalanításáról, akik az autógyártó társaság dízelbotrányában érintett modellekből vásároltak.
Vágólapra másolva!

Mint emlékezetes, a német autógyártó 2015-ben kénytelen volt elismerni, hogy dízelmotoros autóinál mapipulált szoftvereket alkalmaz, amelyek a valóságosnál kisebb károsanyag-kibocsátást mutatnak, így az autók a jelzettnél nagyobb mértékben szennyezik a környezetet - foglalja össze a korábbi történéseket a Reuters.

A csalás nyilvánosságra kerülése után világszerte perek tömege indult az autógyártóval szemben, amelyekben összességében legalább 30 milliárd euró kártérítést követelnek a Volkswagentől.

A VW és a német fogyasztóvédelmi szervezetek országos szövetségének (vzbv) közös közleménye szerint

annak a több mint 430 ezer vásárlónak az ügyében kezdenek tárgyalást, akik a vzbv és a legnagyobb német autótulajdonosi érdekvédelmi szervezet, az ADAC autóklub szervezésében beperelték a céget.

Forrás: AFP/Peter Steffen

A cél egy "pragmatikus, az ügyfelek érdekét szolgáló megoldás", amellyel peren kívül le lehet zárni az ügyet. A tárgyalási folyamat még csak kezdeti szakaszban tart, és nem biztos, hogy sikerre vezet - jelezték.

A vzbv és az ADAC a kollektív jogorvoslat németországi szabályozásának egy új eleme, az úgynevezett csoportos megállapítási kereset (Musterfeststellungsklage) révén indított pert az autógyártó társaság ellen.

A keresethez EA189 típusú dízelmotorral szerelt, és a dízelbotrány miatt szervizre visszarendelt Audi, Seat, Skoda és Volkswagen gépkocsik németországi tulajdonosai csatlakozhattak.

A csoportos megállapítási kereset intézményét éppen a VW dízelbotrányának tanulságaként vezették be Németországban. A cél a fogyasztók jogainak erősítése a túlerőben lévő nagyvállalatokkal szemben. A pereket nem az egyes fogyasztók, hanem fogyasztói szövetségek folytatják, a költségeket és a pénzügyi kockázatot is ezek a szervezetek viselik, a fogyasztók számára kedvező bírósági döntés viszont mindenkire érvényes, aki csatlakozott a keresethez.

Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Peter Steffen

A VW dízelbotránya úgy került nyilvánosságra, hogy

az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) 2015 szeptemberében megvádolta a gyártót, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű jármű kipufogógáz-tisztító berendezésébe, amely érzékeli a mérés körülményeit.

Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el.

A botrány miatt indított vizsgálatokon más gyártóknál is kimutattak hasonló szabálytalanságot.

A VW az autóipar legnagyobb szereplője, a csoporthoz tartozik a névadó Volkswagen mellett az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Lamborghini, a Porsche, a Seat és a Skoda, valamint a Ducati sportmotorkerékpár, és saját márkájú haszonjárművei mellett a Scania és a MAN tehergépjárműveket is a VW gyártja.

Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Monika Skolimowska

A botrányban érintett német autótulajdonosok eddig kevesebb sikerrel követeltek kompenzációt amerikai társaiknál,

mert a Németországban érvényes szabályozás szerint amennyiben hozzájárulásukat adják ahhoz, hogy gépkocsijukban frissítsék a motor szabályozó szoftverét, akkor átmehetnek a műszaki vizsgán a dízelbotrányban érintett autók. Ezért eddig a VW is más stratégiával viszonyult hozzájuk a lehetséges kártérítést illetően.