Kiszámolták, melyik ország éri márkaként a legtöbbet

World Economic Outlook, IMF, Világbank
People talk beside the flags of the countries and regions attending the World Bank and International Monetary Fund (IMF) annual meetings in Lima, Peru, Oct. 5, 2015. The week-long World Bank and IMF annual meetings were opened in Lima on Monday.
Vágólapra másolva!
Évről évre jelennek meg összeállítások nagy tekintélyű elemzőintézetek, szaklapok műhelyeiből arról, melyek a világ legértékesebb márkái. Ennél csak összetettebb feladatot jelenthet annak meghatározása, melyik országmárka milyen értéket képvisel a "piacon", de 2019 végével ez is újra megvalósult. A Visual Capitalist a Brand Strenght Index módszertanára alapozva, felállította a listát a tavalyi év legtöbbet érő, illetve legerősebb országmárkáiról.
Vágólapra másolva!

A márkaértékek kiszámítása általában bonyolult módszertanok alapján történik avatott közgazdászok és piaci elemzők bevonásával. Nincs ez másként az országok esetében sem, ahol csak egyetlen változót jelent a bruttó nemzeti össztermék, azaz a GDP. Mellette több tucatnyi paramétert vesznek figyelembe az elemzések során, melyek a gazdasági helyzeten, adózási viszonyokon és a pénzügyi kockázatokon túl, a társadalmi helyzetről éppúgy árulkodnak, mint arról, mennyire próbálja magát az ország a külföld, elsősorban a turisták előtt, vonzó célként eladni.

De milyen gyakorlati haszna van annak, hogy adott módszertan alapján megpróbálják meghatározni, mennyit ér egy ország márkája, illetve milyen erősorrend kapcsolódik a mutatókhoz?

Nagyon is sok. Egy ország gazdasági eredményességére akár döntő hatással is bírhat az, milyen imázst, milyen reputációt képes kialakítani magáról, e tekintetben pedig nincs is nagy különbség a márkákhoz képest.

Mindezek alapján elkészült az országok 2019-es rangsora, pontosabban rangsorai. Az elemzők az egyiken a "nemzetmárka" értékét határozták meg, és hirdettek győztest arra az évre. De készült egy másik rangsor is, amely a márkák erősségének összpontszáma alapján veszi sorba az egyes államokat.

Illusztráció Forrás: NurPhoto/Andina

Ezek a legértékesebb nemzetmárkák

Bár a márkaérték tekintetében Kína mutatta fel a legnagyobb mértékű erősödést egy év alatt, annak összesített mértéke jócskán elmarad a listavezetőtől, az USA-tól, mely szintén nem elhanyagolható mértékű növekedést produkált egy év alatt. Íme tehát, ennek a 10 országnak volt a legerősebb a márkaértéke 2019-ben:

2019 legnagyobb értékű országmárkái Forrás: Visual Capitalist / Origo

A GDP az országmárka értékének meghatározásánál komoly súllyal esik latba. Felmerülhet a kérdés, lehet-e úgy rangsorolni az országokat, hogy a listát ne az eleve nagy GDP-t előállító országok határozzák meg?

Az országok listája márkaerősség alapján

Erre dolgoztak ki egy másik mutatót, melynek az a célja, hogy kiküszöbölje a nagyobb gazdaságoknál fennálló, magas GDP-ből származó előnyt, és inkább a tudatos kormányzati törekvések tükröződjenek abban.

Ezzel a módszertannal Szingapúr áll az első helyen, amelynek vonatkozó márkaerősség-mutatója 90,5 a 100-ból.

Szingapúr 2015 óta vezeti ezt a listát, azóta, hogy Németországot letaszította a trónról. Minek köszönhető a sikere? Szingapúr Délkelet-Ázsia lényegében első számú üzleti központja, emellett a városállam világszínvonalú oktatási és egészségügyi rendszerrel bír, stabil a politikai helyzete, a bűncselekmények száma alacsony. Ezek a tényezők, párosulva Szingapúr elköteleződésével a jövő gazdasági stratégiái iránt, a globális színtéren is nagyon erős és stabil országgá avatják a városállamot.

Ezen a listán egyébként döntő többségben vannak az európai országok, de a 9. helyre az Egyesült Államok került, amely 2018-hoz képest javított eredményén a márkaerősségi rangsorban.

A 10 legerősebb országmárkával bíró állam Forrás: Visual Capitalist / Origo