A márkaértékek kiszámítása általában bonyolult módszertanok alapján történik avatott közgazdászok és piaci elemzők bevonásával. Nincs ez másként az országok esetében sem, ahol csak egyetlen változót jelent a bruttó nemzeti össztermék, azaz a GDP. Mellette több tucatnyi paramétert vesznek figyelembe az elemzések során, melyek a gazdasági helyzeten, adózási viszonyokon és a pénzügyi kockázatokon túl, a társadalmi helyzetről éppúgy árulkodnak, mint arról, mennyire próbálja magát az ország a külföld, elsősorban a turisták előtt, vonzó célként eladni.
De milyen gyakorlati haszna van annak, hogy adott módszertan alapján megpróbálják meghatározni, mennyit ér egy ország márkája, illetve milyen erősorrend kapcsolódik a mutatókhoz?
Nagyon is sok. Egy ország gazdasági eredményességére akár döntő hatással is bírhat az, milyen imázst, milyen reputációt képes kialakítani magáról, e tekintetben pedig nincs is nagy különbség a márkákhoz képest.
Mindezek alapján elkészült az országok 2019-es rangsora, pontosabban rangsorai. Az elemzők az egyiken a "nemzetmárka" értékét határozták meg, és hirdettek győztest arra az évre. De készült egy másik rangsor is, amely a márkák erősségének összpontszáma alapján veszi sorba az egyes államokat.
Bár a márkaérték tekintetében Kína mutatta fel a legnagyobb mértékű erősödést egy év alatt, annak összesített mértéke jócskán elmarad a listavezetőtől, az USA-tól, mely szintén nem elhanyagolható mértékű növekedést produkált egy év alatt. Íme tehát, ennek a 10 országnak volt a legerősebb a márkaértéke 2019-ben:
A GDP az országmárka értékének meghatározásánál komoly súllyal esik latba. Felmerülhet a kérdés, lehet-e úgy rangsorolni az országokat, hogy a listát ne az eleve nagy GDP-t előállító országok határozzák meg?
Erre dolgoztak ki egy másik mutatót, melynek az a célja, hogy kiküszöbölje a nagyobb gazdaságoknál fennálló, magas GDP-ből származó előnyt, és inkább a tudatos kormányzati törekvések tükröződjenek abban.
Ezzel a módszertannal Szingapúr áll az első helyen, amelynek vonatkozó márkaerősség-mutatója 90,5 a 100-ból.
Szingapúr 2015 óta vezeti ezt a listát, azóta, hogy Németországot letaszította a trónról. Minek köszönhető a sikere? Szingapúr Délkelet-Ázsia lényegében első számú üzleti központja, emellett a városállam világszínvonalú oktatási és egészségügyi rendszerrel bír, stabil a politikai helyzete, a bűncselekmények száma alacsony. Ezek a tényezők, párosulva Szingapúr elköteleződésével a jövő gazdasági stratégiái iránt, a globális színtéren is nagyon erős és stabil országgá avatják a városállamot.
Ezen a listán egyébként döntő többségben vannak az európai országok, de a 9. helyre az Egyesült Államok került, amely 2018-hoz képest javított eredményén a márkaerősségi rangsorban.