Az elmúlt időszakban Kínában három nagy technológiai óriás került az élre. A Baidu, az Alibaba és a Tencent trióját a befektetők BAT néven szokták együttesen emlegetni, azonban a tagok elég vegyesen teljesítettek 2019-ben. Egy elemzés most megvizsgálta, mi vár az óriásokra 2020-ban.

Az elmúlt év elsősorban az amerikai-kínai kereskedelmi konfliktus miatt bonyolította a három nagy kínai technológiai óriás mindennapjait – kiegészülve a hazai nehézségekkel. A CNBC azonban most megvizsgálta, mi vár a BAT trióra (Baidu, Alibaba, Tencent) 2020-ban.

Baidu: élesedő verseny

A Baidu Kína legnagyobb keresőmotorját adja, durván 70 százalékos piaci részesedéssel – nagyban hasonlít a Google-re, amennyiben a bevételeinek jelentős része hirdetésekből származik. Tavaly azonban a vállalat igen erős ellenszelekkel is találkozott a hazai piacon, aminek következtében a társaság részvénye nagyjából 20 százalékot esett 2019-ben.

A háttérben elsősorban a kínai hirdetési piac lassulása állt, ahogy a szabályozók egyre nagyobb szigorral figyelték az iparágat. Ez általánosan is rányomta a bélyegét a piacra, ami durván megütötte a Baidut.

Idén is erős évük lehet a kínai technológiai óriásoknakForrás: Imaginechina/Zhu min - Imaginechina/Zhu Min

Ehhez jön még, hogy egyre élesedik a verseny a hazai szektorban. A TikTok közösségi média applikáció mögött álló ByteDance például tavaly elindította a saját keresőszoftverét, de az óriások felől a Tencent „szuperalkalmazásai", például a WeChat, népszerűsége is nehezíti a Baidu helyzetét. Ezek a szuperalkalmazások ugyanis rendkívül széleskörű tevékenységeket tesznek lehetővé a felhasználóknak, beleértve például az elektronikus fizetéseket vagy a videózást.

A Baidu azonban egyáltalán nem adta meg magát, sőt felvette a kesztyűt. A vállalat beindította saját mobil applikációját Baidu App névvel, ami egyre erősebb növekedést produkál a fogyasztók körében, és felcsillantja a reményt, hogy a vállalat képes lesz hatékonyan betörni a mobilpiacra – ami korábban a Baidu egyik nagy gyengesége volt.

Eközben a társaság elkezdte diverzifikálni a bevételi forrásait is. A Netflixhez hasonló tartalomszolgáltató, az iQiyi például 7,4 milliárd jüanos (1,04 milliárd dollár) bevételt hozott a szeptemberi negyedévben, ami éves alapon 7 százalékos növekedésnek számított. A felhasználói szám emellett 31 százalékkal bővült a megelőző év azonos időszakához képest.

Élesedő versenyben tartja magát a BaiduForrás: Imaginechina/Zhu min - Imaginechina/Zhu Min

Ráadásul a nehéz év ellenére a Baidu a vártnál jobb harmadik negyedéves eredményt közölt, a részvénye pedig az elmúlt hónapokban le is tudott dolgozni valamennyit a veszteségéből. Az idei évben azonban a vállalat újabb ellenszelekkel nézhet szembe az elemzők szerint. Ennek részben az az oka, hogy a Baidu növekedési lehetőségei erősen korlátozottak a mobilpiacon. Másrészt a társaság több olyan projektet visz, amely kimondottan hosszú távra épít. Ilyen például az önvezető autók vagy a felhőalapú szolgáltatások divíziója. Bár az okoseszközök, az önvezető autók vagy a felhő a jövőben is fűthetik a növekedést, de a rövidtávú hatások egyelőre kérdésesek.

Az elemzők egyébként átlagosan 148,37 dolláros célárat fogalmaztak meg 2020-ra a Baidu részvényére, ami 5 százalékos növekedés lenne a csütörtöki záróárhoz képest.

Alibaba: „új kiskereskedelem"

Az Alibaba tavaly a trió legjobban teljesítő részvényét adta, ahogy a papírja nagyjából 55 százalékot izmosodott. Kezdetben azonban sokan aggódtak azzal kapcsolatban, hogy a kínai gazdaság lassulása vissza fogja szorítani a fogyasztói keresletet. Ezzel szemben az Alibaba kiskereskedelmi részlege, amely a bevételeinek 85 százalékát adja, tartósan erős volt az év folyamán. A szeptemberi negyedévben például a divízió bevételei 40 százalékot erősödtek a megelőző évhez képest.

Az elemzők most úgy számolnak, hogy a jövőben kiugróan fontos lesz az Alibaba felhő divíziója. A felhőalapú informatikából adódó bevételek ráadásul a szeptemberi negyedévben 64 százalékot emelkedtek éves alapon, ami komoly optimizmusra adhat okot.

Ezzel párhuzamosan az Alibaba erősen képviseli azt a stratégiáját, amelyet „új kiskereskedelem" névre kereszteltek el. Ez lényegében arra utal, hogy a cégnél összekötnék az online és az offline kiskereskedelem elemeit, beleértve a fizetési rendszereket, a fizikai üzleteket, valamint az étel házhozszállítást is.

"Új kiskereskedelmet" építene az AlibabaForrás: 123rf.com

Ehhez jön még, hogy az Alibaba 2019-ben másodlagos részvénykibocsátást hajtott végre Hongkongban, ahol a papírja eddig elég jól teljesít.

Mindazonáltal nem biztos, hogy sima éve lesz idén a vállalatnak. Az ételszállítás piacán például erősödő versenyre számíthat olyan cégek felöl, mint a Meituan, de az e-kereskedelemben is kezdenek feljönni a riválisok – például a JD.com vagy a Pinduoduo.

Az elemzők átlagosan 234,63 dolláros célárat lőttek be az Alibaba papírjára, ami közel 6 százalékos emelkedés lenne a csütörtöki záróárhoz képest.

Tencent: diverzifikáció

A globális videojáték piac egyik legnagyobb szereplőjének számító Tencent üzemelteti Kína legnagyobb üzenetküldő alkalmazását (WeChat), amely több mint 1 milliárd felhasználót tudhat maga mögött.

A 2018-as év azonban különösen kemény volt a Tencent számára, amikor a kínai kormány befagyasztotta az új játékok elfogadását – a játékokat jóvá kell hagyniuk a szabályozó hatóságoknak, mielőtt az országban kereskedelmi forgalomba hozzák őket. Ez akkor nagyon rossz hír volt a Tencent számára, amely bevételeinek jelentős részét a videojátékokból szerzi. Az év végére azonban Kína újraindította az elfogadásokat, ami hozzájárult a Tencent online játékdivíziójának talpra állásához. Az online játékokból adódó bevétel a tavalyi harmadik negyedévben már 11 százalékos, éves alapú, növekedést produkált.

Bár a Baiduhoz hasonlóan a Tencentet is negatívan érinti a hirdetési piac szigorodása, azonban a harmadik negyedévben ez a divízió is jól szerepelt a cégnél. A közösségi médiából és más forrásokból adódó hirdetési bevételek, szintén éves alapon, 32 százalékkal bővültek a harmadik negyedévben.

A WeChat egyelőre még garantálja a Tencent erejétForrás: AFP/Imaginechina/Da Qing

A Tencent életében azonban az egyik legfontosabb tényező a diverzifikáció. A vállalat felhőalapú informatikai részlege, illetve a pénzügyi technológiai divíziója folyamatosan bővül. Itt különösen fontos a WeChaten keresztül működtetett online fizetési platform, a WeChat Pay.

Mindezek ellenére a Tencent mégis ellenszelekkel küzdhet 2020-ban. Bár a társaság nyeresége továbbra is erős maradhat (elsősorban a költségkontroll miatt), a haszonkulcsok mégis tartósan nyomás alá kerülhetnek – mondják az elemzők.

Ezzel párhuzamosan a szakértők úgy számolnak, hogy a Tencent bevétel-növekedése tovább erősödhetett a tavalyi negyedévben, és ez a trend folytatódhat 2020-ban is – elsősorban a játékdivízió ereje miatt. Mindazonáltal a PC játékokból adódó bevétel-növekedés gyengélkedhet, ami viszont lehúzhatja az általános teljesítményt a 2019-20-as pénzügyi évben.

Az elemzők emellett 415,79 hongkongi dolláros célárfolyamot határoztak meg a Tencent papírjára, ami közel 5 százalékos emelkedés lenne a csütörtöki záróárhoz képest. A társaság részvénye egyébként közel 20 százalékot izmosodott 2019 egészében.