A Netflix minden játékszabályt felrúgva változtatta meg a filmipart

2020.01.25. 21:26

Az elmúlt években már Magyarországon is egyre többet találkozunk a streaming kifejezéssel. Ugyan az Egyesült Államokban már évek óta komoly piaca van az olyan vállalatoknak, mint a Netflix és a Spotify, de itthon még csak mostanában kezdtek el megismerkedni az emberek a médiaszolgáltatás legújabb formájával. Elmagyarázzuk, hogy pontosan mit is jelent a streaming, hogyan alakult ki a szektor, és bemutatjuk a legnagyobb piaci szereplőket is.

A streaming annyit tesz, hogy a felhasználó egy internet-összeköttetésben lévő eszköz - legyen az számítógép, tablet vagy mobiltelefon - segítségével általában hang-, vagy videótartalmakat játszik le, mindezt úgy, hogy nem tölti le azokat a készülékére, hanem online tekinti meg, vagy hallgatja azokat. A YouTube egy klasszikus példa, bár nem a modern értelemben vett streaming platformról beszélünk, de a videómegosztón a felhasználók az internet segítségével képesek tartalmakat megtekinteni úgy, hogy a lejátszás már azelőtt elindulna, mielőtt a teljes videó betölt.

A streaming és a streamelés tágabb jelentésű szavak, de leggyakrabban akkor használjuk őket, amikor videókat nézünk vagy zenét hallgatunk a fentebb említett módszerrel.

Az elmúlt években azonban a szegmens teljesen eltávolodott az olyan videómegosztó portáloktól, mint a YouTube, és ma már nem a néhány perces videók kerültek előtérbe, hanem a sorozatok és a filmek, amelyeket az előfizető bármikor, kedve szerint és általában reklámok nélkül tekinthet meg.

Joe Pesci, Robert De Niro és Al Pacino az Ír című filmben, amely a Netflix saját gyártású filmjeForrás: AFP/Collection Christophel/Netflix

A streaming-korszak legismertebb szereplője és egyben legnagyobb úttörője a Netflix. A cég kezdetekben egy olyan szolgáltatást kínált, amely különböző havidíjakért cserébe bizonyos számú DVD-filmet küldött ki a felhasználóknak, majd amint az ügyfél visszaküldte azokat, a cég máris postázta az újabbakat. Ezt követően 2007-ben tért át a Netflix a video-streamingre, azonban mai napig elérhető a DVD kölcsönzős szolgáltatása is, bár ez már csak a bevételek egy elenyésző részét adja.

A ma ismert streaming platformok sajátossága, hogy prémium, elsősorban sehol máshol nem elérhető tartalmakkal vonzza be az előfizetőket. Érdemes utalni arra is, hogy az egykor Magyarországon is népszerű on demand videótárakkal szemben a streaming lényege éppen az, hogy a szolgáltatót kizárva, megkerülve juttatja el a tartalmakat a fogyasztókhoz.

A Netflix továbbra is piacvezető a videós streaming szolgáltatók között, azonban az elmúlt években az Amazon és a Hulu mellett több új versenytárs is felbukkant a piacon. A Netflix legnagyobb riválisa jelenleg egyértelműen a tavaly indult Disney+, de a jövőben komoly játékossá nőheti ki magát a kezdeti nehézségekkel küzdő Apple TV Plus, valamint a sorozatok szerelmesei számára jól ismert HBO is, amely idén májusban mutatja be HBO Max néven saját streaming szolgáltatását (és van már egy HBO Go néven ismert streaming szolgáltatása is).

Karácsonykor mutatták be a Vaják című sorozatot, amely azonnal óriási siker volt a Netflix-felhasználók körébenForrás: Netflix

A prémium, az OTT (Over The Top) tartalmak előállításában - a streaming szolgáltatók közül jelenleg -  a Netflix verhetetlen, és javarészt ennek is köszönheti elképesztő sikerét. A platform első közönségsikere a Kevin Spacey főszereplésével készült Kártyavár volt, majd ezután gyakorlatilag futószalagon szállították a sikereket. 2017-ben bemutatták a 13 okom volt sorozatot, amely a tinédzserek nagy kedvence lett, de a Stranger Things, A korona és a Narancs az új fekete is már régóta a közönség kedvence.

Persze nem csak amerikai sorozatok készülnek a Netflixnél, mivel előszeretettel gyártanak francia, lengyel, német, kínai vagy éppen spanyol sorozatot. Ezek közül a legnagyobb sikere egyértelműen a Nagy pénzrablásnak volt, de a német Sötétség is gyorsan a kritikusok kedvence lett.

A Disney+ első nagy dobása a The Mandalorian voltDisney

A sorozatok mellett a filmek és dokumentumfilmek világában is voltak nagy dobások a Netflixnél. A Winter on Fire című dokufilmet korábban Oscar-díjra is jelölték, és idén az Ír, illetve a Házassági történet is versenyezni fog a legnevesebb filmes fesztiválokon.

Az elmúlt időszakban egyértelműen érzékelhető, hogy nagyon felpörgött a streaming világ, és a piaci szereplők egyre nagyobb és nagyobb összegeket költenek önálló tartalom gyártására. A Disney+ például tavaly év végén bemutatta a The Mandalorian című Star Wars-sorozatot, az Amazonnál pedig már javában készül az eddigi legdrágábbnak beharangozott sorozat, a Gyűrük Ura. Az Apple TV+ ugyan a vártnál gyengébben kezdett, de a See és a Morning Show is ott van minden idők legköltségesebb produkciói között.

A Spotify uralja a zenei streaminget

A videós streaming mellett a zene streamelt változata is igen népszerű lett. Már Magyarországon is igen elterjedt a Spotify, amelynek piacvezető szerepe jelenleg megkérdőjelezhetetlen. Az üzleti modell itt is pofon egyszerű. Némi havidíjért az előfizető azt és annyit hallgat, amit és amennyit csak akar. A Spotify legnagyobb kihívója a gyorsan erősödő Apple Music mellett a YouTube lehet, ahol nemrég mutatták be az előfizetéses szolgáltatásuk keretében a YouTube Musicot, amelyet a Spotify vetélytársának szánnak.

A Spotify a prémium csomag mellett egy ingyeneset is kínál a felhasználóknak, tavaly októberben pedig a vállalat elérte a 248 millió aktív havi felhasználót, akik közül 113 millióan fizetnek a szolgáltatásért. Az előfizetéssel többek között olyan opciók válnak elérhetővé, mint a zeneszámok letöltése és az internetkapcsolat nélküli zenehallgatás, továbbá reklámok sincsenek.

IllusztrációForrás: Anadolu Agency/2018 Anadolu Agency/Mohammed Elshamy

A vállalat 2019 februárjában jelentett először profitot, vagyis 13 év kellett ahhoz, hogy nyereségesen tudjanak működni. Ez is jól jelzi, hogy a streaming iparág óriásai a rohamos növekedés ellenére is sok ideig pénznyelőként üzemelnek.

Tavaly februárban Daniel Ek, a Spotify vezérigazgatója arról beszélt, hogy jelenleg a vizuális piac 1000 milliárd dollárt ér, miközben az auditív csupán 100 milliárdot. Szerinte viszont a szemünk nem ér 10-szer többet a fülünknél, és ezt be is kívánja bizonyítani. A Spotify-nál hisznek abban, hogy az embereket át lehet csábítani a tévéképernyők elől platformjukra, ahol zenéket és podcastocat hallgatnak majd.

Egyre gyakrabban indulnak kampányok annak érdekében, hogy az emberek csökkentsék a képernyők előtt töltött időt, ez pedig nagy lehetőség az olyan zenei streaming platformok számára, mint a Spotify.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK