Bejöttek az újévi fogadalmak a kiskereskedőknek

2020.01.17. 08:02

Két számjeggyel ugrik meg a fogyókúrás készítmények forgalma januárban: 2018 decemberéről 2019 januárjára értékben közel 50, mennyiségben pedig 30 százalékkal fogyott több, derült ki a Nielsen modern kereskedelmi láncok szkennelt adatait regisztráló adatbázisából.

A fogyókúrás készítmények a január nagy nyertesei: az ünnepi szezon után másfélszer több fogy belőlük értékben, mennyiségben pedig mintegy harmadával többet vásárolnak belőle a magyarok. Éves szinten a 2018 december - 2019 november között az értékbeli forgalom közel harmadával nőtt az előző év azonos időszakához képest.

IllusztrációForrás: Pixabay

Mennyiségben egytizedével több testsúlykontroll-készítmény fogyott a vizsgált időszakban. A január ad löketet a kategóriának, amely aztán jellemzően áprilisban és májusban jár csúcsra.

A kategória éves értékbeli forgalma 2018. december - 2019. november között mintegy 2 milliárd forintot tett ki, ami csaknem félmillió csomag készítményt jelent.

Az ünnepek alatt felszedett kilóktól leginkább a súlykontrollt elősegítő kapszulák segítségével gyorsítanánk fel: az értékbeli eladás több mint fele, közel kétharmada, ilyen termék. Szorosan a nyomukban járnak, ám némileg mégis vesztettek részesedésükből a porok, köznyelven shake-alapok (kb. 40 százalék). A tabletták, folyadékok, pezsgőtabletták vagy éppen rágótabletták piaci részesedése jóval kisebb, alig 6 százalék.

A Nielsen adataiból az is kiderül, hogy az értékesítések több mint kilenctizede a drogériákban történik, a csatorna jelentősége folyamatosan növekszik.

Ami a kiszerelést illeti, a nagyobb csomagok felé húz a piac: az értékesített kapszulák több mint fele 50+ darabos, a shake-alapoknál pedig az 500 grammnál nagyobb kiszerelés a legnépszerűbb.

IllusztrációForrás: Shutterstock

A gyártókba vetett hit megingathatatlan, az összértékesítés legalább 90 százaléka márkás súlykontroll termék. A sajátmárkás „fogyis" készítmények részesedése stagnál.

„Az OECD jelentése szerint a legkövérebb nemzet vagyunk Európában, a felnőtt lakosság közel kétharmada túlsúlyos. Ezzel szemben a Nielsen egyik globális kutatása szerint a magyarok csupán fele érzi úgy, hogy gondja lenne a testsúlyával" – mondta Dászkál Fruzsina, a cég piackutatási tanácsadója. „A januári súlyvesztést illető felbuzdulás láthatóan megjelenik a szkennelt kiskereskedelmi adatokban, amit a következő hónapokban a közelítő nyár is pörget" - tette hozzá.

A globális felmérésből az is kiderül, hogy a fogyás érdekében az étrend tudatos átalakítására voksol a magyarok 81 százaléka.

A fogyókúrás készítmények, úgymint shake-ek, tabletták, porok, a válaszadók 10 százaléka szerint jelentenek reális súlykontrollopciót.